Hoppa till huvudinnehåll

Forskning: Sömnapné kan utgöra en risk för en svårare coronainfektion

Fötter på en sovande person i en säng.
Personer med sömnapné har flera pauser i andningen då de sover. Fötter på en sovande person i en säng. Bild: Henrietta Hassinen / Yle sömnstörningar,sömn,läggdags,sömn,hälsa,vilotillstånd

Sömnapné kan utgöra en risk för en svårare form av covid-19, det visar forskning vid Åbo universitet. De som har sömnapné har pauser i andningen då de sover.

Åboforskarna ville ta reda på vilka faktorer som kan öka på risken för en allvarlig coronainfektion. Då forskarna granskade patienternas journaler visade det sig, att en tredjedel av coronapatienterna vid Åbo universitetscentralsjukhus hade också en diagnos för sömnapné. Forskningen genomfördes bland de totalt 28 coronapatienter som togs in på ÅUCS fram till början av maj 2020.

Även om mängden patienter var liten, så är resultatet ändå betydande. Det säger docent Tarja Saaresranta, expert i sömnapné vid ÅUCS. Cirka tre procent av invånarna i Egentliga Finland har diagnosticerats med sömnapné.

Liknande observationer har också gjorts på andra håll i världen, men sömnapné har inte ännu klassats som en enskild riskfaktor för en allvarligare form av covid-19, säger Saaresranta.

- På så sätt är det här en ny sak, säger Saaresranta.

Enligt Saaresranta kommer forskningen kring sambandet att fortsätta vid ÅUCS.

Viktigt att sköta om sin hälsa och se över sina levnadsvanor

Men hur orolig ska personer med sömnapné vara?

Enligt docent Tarja Saaresranta är det viktigt att sköta om sin sömnapné och använda exempelvis en CPAP-apparat eller antiapneskena nattetid för att förhindra pauserna i andningen och syrebristen. Det kan vara extra tungt för kroppen att lida av syrebrist både dagtid på grund av en coronainfektion, och nattetid på grund av sömnapnén.

Övervikt är också en vanlig orsak till sömnapné och en riskfaktor för en allvarligare coronainfektion, säger Saaresranta. Det är alltså viktigt att ta hand om sin hälsa.

- Det är viktigaste är att se över sina levnadsvanor och att gå ner i vikt vid behov, sova tillräckligt och motionera.

Läs också