Hoppa till huvudinnehåll

Avmystifiera spelandet – Se de digitala spelen som digitala lekar som kompletterar de traditionella spelen och lekarna

Mies pelaa mobiilipeliä
Mies pelaa mobiilipeliä Bild: Nitro Games Nitro Games,mobilspel

Själv vet jag väldigt lite om spel och spelande. Det är bäst att erkänna det direkt. Och det lilla jag trodde mig veta var baserat på fördomar om att spelande mest är till besvär och någonting störande och dåligt för barnen. För mig var det väldigt roligt och lärorikt att få ta del av allt det glada, roliga och smarta som spelandet på riktigt är. Spel och spelande är en viktig del av många barns verklighet som är här för att stanna.

Spelfostran i barnfamiljer

Ett litet barn som undersöker spelens värld spelar vanligen hemma med sina föräldrar eller syskon. Då är det en bra regel att ett barn under fem år inte tillbringar väldigt långa tider ensam med spel eller annat medieinnehåll. Kanske räcker en timme per dag?

Det finns ingen specifik ålder som är extra bra eller dålig när det gäller spelande. I många finländska familjer får barn sin första mobiltelefon när de börjar i skolan. Då tar barnet också ett steg närmare en självständigare användning av medier, internet och mobilspel.

Att man kan tala om spelandet i positiv anda ända från början hjälper barnet att förstå spelandet ur fler perspektiv. Man kan prata om hurdant ett trevligt spel är. Hur känner man känner sig när man spelar? Vilka saker i spelet skulle kunna hända på riktigt? Hur skulle det gå om någon på riktigt körde bil i havet som Super Mario?

Är jag en dålig förälder om jag inte orkar engagera mig i mitt barns spelande?

Jag ringer upp Annukka Såltin som är utbildningsplanerare i
Föreningen för förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf och insatt i spelkunskap. Jag frågar henne vad hon tycker att vi behöver veta om barns spelande.

Annukka Såltin från utbildningsplanerare med kunskap om spelandet, sitter på en soffa med en bok i handen.
Annukka Såltin utbildar barn och unga samt föräldrar och professionella inom temat digitalt spelande och spelfostran Annukka Såltin från utbildningsplanerare med kunskap om spelandet, sitter på en soffa med en bok i handen. Bild: Annukka Ståltin. spel,mobilspel,Anukka Såltin

– Det är väldigt viktigt att veta vad barnen spelar och vem man spelar med om man spelar med andra.

– Är man en dålig förälder om man inte orkar engagera sig i barnets spelande? undrar jag.

Annukka Såltin, svarar att det är en väldigt bra fråga som ofta diskuteras under olika föräldrakvällar inom spelkunskapsverksamheten. Och svaret är nej, det är man inte!

Två flickor ser på ett spel på sin telefon.
Barns medieanvänding börjar tidigt. Två flickor ser på ett spel på sin telefon. Bild: Yle/Mikael Kokkola YouTube,mobilspel

– Man behöver inte spela själv och vara superintresserad av dataspel för att vara en bra förälder men det är väldigt viktigt att visa intresse för det som barnen är intresserade av. Det kanske räcker med att lyssna, att vara med, sitta i soffan och titta på när barnen spelar. Det är väldigt viktiga saker, just de stunderna när man inte kräver någonting utan man är med på sitt egna sätt. Då är man den perfekta föräldern, säger Annukka Såltin.

Medveten spelfostran innebär också att man är medveten om hur man själv känner och tänker beträffande spelandet. Vilken attityd har man gentemot spel och spelande? Hur ser man på det i barnens vardag? Är det en normal del av vardagen? Eller är det utanför och udda?

Det är också bra att uppmuntra barnet att prata om tråkiga eller skrämmande saker som barnet kan möta när det spelar. Att visa intresse för barnets spelande och medieanvändning bidrar till att skapa en öppen atmosfär och därigenom ett tryggare sätt att använda medier. Barnet behöver inte spela i smyg och gå bakom ryggen.

Det är också bra att diskutera hur spelandet påverkar familjedynamiken och de övriga familjemedlemmarnas vardag. Vilken stämning råder i hemmet medan någon spelar och efteråt?

Tulevia ekaluokkalaisia ja koulunsa aloittaneita lapsia katsemassa kännyköitään, Leikkipuisto Soihtu, Paloheinä, Helsinki, 31.7.2018.
Det gäller att försöka ha koll på vad ditt barn spelar. Tulevia ekaluokkalaisia ja koulunsa aloittaneita lapsia katsemassa kännyköitään, Leikkipuisto Soihtu, Paloheinä, Helsinki, 31.7.2018. Bild: Jari Kovalainen / Yle grundskolan,grundskolans lågstadium,grundläggande utbildning,skolelever,skolan (fenomen),skolor (läroinrättningar),Mobile phone etiquette,Mobile phone gaming,mobiltelefoner,mobilapplikationer,mobila apparater,mobilspel,mobilapplikation,Videospel,Internetspelande,First grade,skolresor

– Till medveten spelfostran hör också att ha koll på vilka åldersgränser som gäller. Om spelet spelas ensam eller tillsammans med andra. Man ska vara medveten om sina egna fördomar och attityder. Om man har en åsikt kan det vara bra att ta reda på lite mera fakta och vara villig att ändra åsikt. Våga vara en vuxen som i all fostran, säger Såltin.

Spelandet har kommit för att stanna. Du kan sällan förhindra det men du kan påverka hur du förhåller dig till det.

Spelandets positiva aspekter

– Det finns massor med positiva saker med spelandet, säger Annukka Såltin. Det beror på vad man spelar för spel. Man kan lära sig nya sätt att göra saker på. Man kan öva upp sin uthållighet och sin förmåga att lösa problem. Man kanske lär sig historiska aspekter om man spelar sådana spel som utspelar sig i en sådan värld. Exempelvis kan man åka till Egypten och titta på mumier eller så åker man till månen.

– Men framför allt lär man sig att hantera känslor som besvikelser eller framgångar. Man har möjlighet att vara väldigt social. Man kan få nya kompisar via spel. Och man har massor med olika möjligheter att kommunicera med varandra. Till exempel via chattar eller voice-chattar under spelet.

– Eller om du spelar i ett lag så är det precis det samma som när man spelar andra lagsporter. Vi måste lyssna på varandra, stötta varandra och kämpa tillsammans!

Behovet av samarbete och kommunikation ökar hela tiden i vårt samhälle.

Man kan lära sig språk. Barn lär sig språk väldigt snabbt nuförtiden. Både att läsa och att skriva i och med att man måste kunna läsa för att komma vidare i spelet.

– Via spelet kan man bli intresserad av nya saker som man kommer i kontakt med i spelet, säger Såltin.

Spelen lever starkt också utanför själva spelet i till exempel musik och film. Man kan använda sig av spelet Minecraft för att lära sig tredimensionellt tänkande.

flickor med blickarna på spelskärmen
Flickor spelar också men inte i lika stor utsräckning som pojkar. flickor med blickarna på spelskärmen Bild: Yle/Hajbo LAN-party,Minecraft,Internetspelande,HENB 2017

Den sociala samvaron är också viktig. Att kunna prata med sina kompisar om spelet och vad som hänt i det. Och vad man har gjort tillsammans. Det är en plattform där man delar en massa information.

Hur märker man då om barnen börjar uppslukas av spelandet?

– Då kan det hända att barnet inte längre är intresserat av sina kompisar eller av sina hobbyn. Att barnet glömmer att komma och äta och att hen inte riktigt skulle vilja göra något alls utöver att spela.
Barn uppslukas av ganska många olika saker. Det gäller att vara intresserad av vad barnet gör.

Gemensamma spelregler

Ett litet barn kan inte reglera sin tidsanvändning och därför ska en vuxen skapa ramar som stödjer en balanserad vardag. Barnen skulle kanske tycka att det är riktigt härligt att spela ett bra spel från morgon till kväll, men dagen omfattar även andra viktiga saker.

Många barn har fler än ett hem. I det läget är det bra att försöka komma överens om vilka regler som gäller för spelandet med alla vuxna som deltar i barnets vardag.

Spelregler för tidsanvändning

Ettåringar och yngre: Det lönar sig att tänka efter hur meningsfullt det är att barnet alls spelar. Ett litet barn behöver egentligen inte digitala medier. En rekommendation är att barn under fem år inte ska vara framför skärmar mer en en timme per dag. Hen kommer att ha gott om tillfällen att spel senare. Traditionella pussel och minnesspel är kanske bätre för riktigt små barn.

Småbarn: Lämpliga glada, färggranna och lugna spel med vänliga figurer. Spel som barnet enkelt kan styra till exempel på en pekskärm. När ett litet barn använder medier är det bra om en vuxen är närvarande och hjälper barnet att förstå det hen ser och upplever.

Barn i lekåldern: Barn i den här åldern kan ofta redan använda en mus eller spelkontroll. Berättelserna i spelen är ofta mångsidigare och de kan också innehålla lite mera spänning. I den här åldern börjar barnet att utveckla en egen mediesmak och barnet kan redan ha egna favoritspel.

Barn i skolåldern: Barnens spelande och utbudet av spel för barn i skolåldern är mångsidigt. Spelandet blir alltmer socialt och barnen spelar ofta tillsammans med sina vänner. I vissa spel kan barnet ha kontakt med andra spelare över nätet. Också med personer som hen aldrig har träffat. i det här skedet är det viktigt att föräldrarna berättar för barnet vad hen kan lämna ut för information om sig själv.

Unga: I de ungas spel betonas action och berättelser, som alltmer gränsar till den spelvärld som är riktad till vuxna. Ungas spelgemenskap kan delvis bestå av samma kompisar som hen har till exempel i skolan eller i fritidsaktiviteterna, men i gemenskapen kan också finnas andra som den unga träffat på nätet. Spelandet är nödvändigtvis inte “enbart spelande” för den unga, utan det kan vara en viktig del av den ungas identitet och samhörighet i kompisgruppen. Det är viktigt att förstå detta när familjen diskuterar till exempel
begränsning av speltiderna.

Beträffande besök hemma hos kompisar är en bra tumregel att följa de regler som finns i det hem som förhåller sig försiktigare till spelandet. Om barnet går i lågstadiet, kan man komma överens med barnet att om hen erbjuds spel som är förbjudna för minderåriga, F18, F16 eller F12 ska barnet våga säga att hen inte får spela dem.

barn som spelar dataspel på lanparty
Gemensamma spelregler underlättar vardagen för alla. barn som spelar dataspel på lanparty Bild: Yle/Hajbo Minecraft,Internetspelande,LAN-party,HENB 2016

En viktig del av mediefostran är att prata med andra barns vårdnadshavare om vilka regler för medieanvändning som gäller i andra familjer. Föräldrarna kan också försöka komma överens om gemensamma spelregler. Då blir det lättare att övervaka spelandet och att samköra speltiderna med kompisarnas speltider.

Annukas speltips:

- Speciellt populär just nu är Among us, ett spel som är redan två år gammalt men togs fint emot nu under coronatiden när spelare sökte efter ett trevligt sällskapsspel (multiplayer-spel det vill säga ett spel där många spelar) Här kan du läsa mer om spelet!

- Candy Crash, är populär bland barn och vuxna.

- Fortnite på väg nedåt, men populär än.

- Tetris på väg uppåt igen, gammal favorit

- Roblox gillas av en del barn

- Minecraft håller igång fint (kan spelas ensam eller med andra, finns i olika versioner)

Till exempel NHL, CS:GO, Word Of Warcraft är populära år efter år. Och Pokemon Go gillas av en del lika som tusentals andra spel.

Den nyaste Spelarbarometern publicerades igår (Pelaajabarometri 2020) och här kan man läsa de senaste siffrorna om digitalt spelande i Finland.

Mer om åldersgränser för olika spel kan du läsa om här!

Den nya svenska, Spelfostrarens handbok 2. kan du ladda ner gratis här! Boken ger grundläggande information om spelande samt spelrelaterade fenomen, erfarenheter och forskningsdata och hjälper läsaren att förstå det digitala spelandet som en naturlig del av samhället.

Spelveckan infaller 9-15.11.2020 och verksamhet och synlighet kring digitalt spelande är då speciellt aktuellt.

Under Spelveckan ordnar olika organisationer spelevenemang runt om i landet. Spelveckan koordineras av Nationella audiovisuella institutet.

På onsdagen den 11.11 ordnades ett webbinarium, som du kan se på YouTube fram till den 25.11. Dataspel engagerar barn och unga, är allt ok?

Vetamix

Nyligen publicerat - Vetamix