Hoppa till huvudinnehåll

Hopomvägens grus åt däck - bilist: När jag steg ur bilen hörde jag hur luften pyste ur däcket

Hopomvägen i Lovisa
Hopomvägen slingrar sig genom glesbebyggda områden, skogar och öppna fält. Hopomvägen i Lovisa Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,grusväg

På Hopomvägen i Lovisa behöver man inte köra slalom mellan gropar.Men gruset har åstadkommit punkteringar i flera bildäck. Vägytan har nyligen fixats, så däcken borde nu rulla säkert.

Hopomvägen är sju kilometer lång och vrider sig genom otaliga kurvor genom främst skogsterräng söder om Hopom träsk mellan Hardomvägen och Lappträskvägen.

Vid Hardomvägen har man satt upp vägskyltar som visar att vägarbeten pågår och att det är 50 kilometer i timmen som gäller.

Vägarbetet handlar till stora delar av att förbättra de diken som löper parallellt med vägen.

I samma veva har man också förbättrat vägens yta.

Hopomvägen ur grodperspektiv
Gruset samlas i högar längs vägkanten i synnerhet i kurvorna. Hopomvägen ur grodperspektiv Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,grus,Hopomvägen

För vasst krossgrus

Det är många bilister som den senaste tiden fått punktering på vägen och de allra flesta av dem anser att det är grusets fel.

Grusets dimension är för stor och innehåller vassa stenar som skär sönder bilarnas däck.

Jonas Lindblom från Liljendal är en av de bilister som råkat illa ut.

- Det verkar vara för vasst krossgrus på vägen. Åtminstone var det en sten som förorsakade min punktering. Jag hittade en tre centimeter lång sten i däcket, säger Lindblom.

Trafikmärke vid Hopomvägen
Vägarbeten pågår på Hopomvägen och hastigheten är justerad därefter. Trafikmärke vid Hopomvägen Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,trafikmärke

Exakt var Jonas Lindblom fick punktering vet han inte. Han var på väg från Sävträsk till Hopom, en sträcka på cirka 6 kilometer.

- När jag steg ur bilen så hörde jag hur luften pyste ur däcket, säger Lindblom.

Finare grus skulle lösa problemet

Jonas Lindblom tycker att det borde läggas finare grus på hela vägsträckan.

- Bäst skulle det vara att asfaltera, säger Lindblom.

Punktering är något man sällan får ersättning för från försäkringsbolagen.

Dock kan man söka ersättning för förstörda däck från Närings,- trafik- och miljöcentralen (NTM) - det här förutsatt att det är staten som ansvarar för vägens skick.

- Nä, nä, jag har inte energi att börja bråka med vägbolag om skador på ett däck. Jag tror att jag inte skulle få någon ersättning i alla fall, säger Lindblom.

Hopomvägen i Lovisa
Kurvorna är många och ställvis skarpa. Hopomvägen i Lovisa Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,grusväg
Vägskylt - Hopomvägen
Vägskylt - Hopomvägen Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,vägskylt

Bäst att hålla sig borta

Efter det att olyckan var framme har inte Jonas Lindblom haft orsak, eller kanske mod, att återvända till Hopomvägen.

- Som tur är behöver jag inte köra där varje dag - det är bara enstaka gånger per månad, säger Lindblom.

Skulle du våga köra där igen?

- Ja-a, det är frågan. Jag tror att jag återkommer sen när jag har hört att vägen förbättrats. Jag tror att jag inte gör det före det, säger Lindblom.

Destia säger att vägen är fixad

Pekka Grönroos från Destia leder arbetet på Hopomvägen. Han säger att vägen fått ny grusyta nyligen, i början av november.

- Kanske de som tyckte att vägen hade för grovt grus körde där just innan den nya ytan blev lagd? säger han.

Grönroos har några teser om varför däck spruckit på Hopomvägen på senare tid.

- Det är en genväg. Hastigheterna är ofta ganska höga på den vägen.

Ett par hundra stora stenar har plockats bort, och hålen som uppstått efter stenarna fylldes med grövre grus. Eventuellt kan någon ha råkat köra i det gruset, säger Grönroos.

- Men jag blir väldigt förvånad om någon ännu efter att vägen fått ny yta har problem med gruset. Vägen är nu ett riktigt modellexempel på en grusväg.

Diken grävs fortfarande längs Hopomvägen. I övrigt är Destia klar med vägen.

Tidningen Nya Östis var först ute med nyheten.

Artikeln uppdaterades 16.11.2020 klockan 8.38 med Destias kommentarer.

Läs också