Hoppa till huvudinnehåll

Wasa Express får åka vidare för 4,5 miljoner euro

"Vi har kontakt med potentiella köpare varje vecka"

Passagerarfärjan Wasa Express börjar snart ha gjort sitt på rutten Vasa-Umeå. Om ett halvår börjar den nya Kvarkenfärjan trafikera linjen och då borde den gamla vara såld.

Vi har hela tiden små förhandlingar på gång. Varje vecka mejlar vi med intresserade. Bud har kommit, men inget som har lett till förhandling.― Peter Ståhlberg, vd, Wasaline

Enligt Ståhlberg borde buden ligga kring 4,5-5 miljoner euro. Rederiet vill ha ungefär det som man betalade för fartyget för åtta år sedan.

Vi har satsat en del pengar och man kan säga att den är i bättre skick nu än vad den var när den kom. De som har varit hit och tittat har varit mycket imponerade över dess skick.

Enligt Ståhlberg har intresseförfrågningar kommit från olika håll i världen.

Vi har varit uppe i Kanada och i Asien och andra ställen. Den är förmånlig om man vill starta en ny linje, och det är närmast sådana potentiella köpare det är frågan om.

Att sälja något i dessa tider är inte det lättaste och ett 40 år gammalt fartyg som Wasa Express är inget undantag.

Nu råder ett överutbud, många rederier är i kris och vill gärna sälja. Men i den här storleksklassen finns det färre fartyg och där har vi vår nisch. Wasa Express är en renodlad arbetshäst med mycket frakt och färre passagerare.― Peter Ståhlberg, vd, Wasaline

På grund av coronaläget har rederiet tappat 70 procent av passagerarna och hälften av omsättningen. Men tack vare frakten ser man ut att gå mot ett nollresultat, eller ett litet minus. Framtidstron lever.

Man måste vara positiv. Vi hoppas att läget stabiliseras och att de som är permitterade kan komma tillbaka på jobb. En del har hittat nya jobb, så det kommer att bli en intensiv rekryteringsprocess när läget normaliseras.

Biljetterna till nya färjan släpps i slutet av november och biljettpriserna kommer att vara samma som nu.

Vi höjer inga priser för att vi har en ny färja. Eventuellt kan det komma prissänkningar i stället, det beror på coronaläget. Från 1 maj trafikerar vi fyra resor varje dag. Det är för att få en bättre infrastruktur och mera frakt.― Peter Ståhlberg, vd, Wasaline

Man håller nya tidtabellen även om den nya färjan skulle försenas.

Vi klarar att köra på 3 timmar och 15 minuter också med Wasa Express. Ekonomiskt kanske det går sämre på grund av högre bränslekostnader, men det är en risk vi måste ta för att få upp en bättre fungerande linje för frakten.― Peter Ståhlberg, vd, Wasaline