Hoppa till huvudinnehåll

Itäväylä på prispallen i tidningstävling - vill göra kryddig lokaljournalistik, inte snabbmatsnyheter

En kvinna i gul tröja sitter vid ett skrivbord. Hon håller upp en tidningssida mot kameran och ler.
Marjatta "Maija" Laine jobbar med annonsförsäljning. Det är en viktig uppgift eftersom tidningen helt finansieras av annonsintäkter. En kvinna i gul tröja sitter vid ett skrivbord. Hon håller upp en tidningssida mot kameran och ler. Bild: Yle / Mira Bäck Itäväylä (lehti),Marjatta "Maija" Laine

Tidningen Itäväylä kammade förra veckan hem andra plats i tävlingen om årets stadstidning.

- Det känns så klart bra. Vi har länge gjort en traditionell stadstidning och trott på det vi gör, och nu har det märkts också på nationell nivå att vi gör en bra lokaltidning i Borgå, säger chefredaktör Mika Laine.

Tävlingen ordnas årligen av Nyhetsmediernas förbund som förut hette Tidningarnas Förbund. Tidigare år har Itäväylä funnits med bland de tio bästa, men det här är den överlägset bästa placeringen hittills.

- Vi har varit med i tävlingen varje år och fått bra feedback av juryn. Säkert har vi också tagit lärdom av feedbacken, funderar Laine.

Han tar emot oss på Itäväyläs redaktion invid Krämartorget, helt i hjärtat av Borgå. Det är tisdagsförmiddag och veckans brådaste dag. Klockan 15 går tidningen i tryck, så innan dess måste allt vara klart.

På onsdagsmorgonen trillar papperstidningen ner i postlådor nästan överallt i Östnyland: Borgå, Lovisa, Sibbo, Askola, Mörskom, Lappträsk, Borgnäs och Pukkila.

Reportrarna knapprar på sina tangentbord och Laine studerar en utskriven sida av den färdigt layoutade tidningen. Annonsförsäljarna sitter i rummet intill och talar i telefon med kunder.

Liten redaktion

Itäväylä utkommer en dag i veckan och delas ut gratis. Förutom till pappers går det att läsa nyheterna också via webben.

På frågan om vad målet eller syftet med verksamheten är svarar Laine att det kort sagt är att tillfredställa läsarnas hunger efter nyheter.

- Men så klart har medievärlden förändrats mycket och vi har behövt anpassa oss. Det kan inte längre vara bara informering utan för alla artiklar måste man gräva djupare och kanske se på ämnet ur läsarens synpunkt. Nyheter går att servera som snabbmat, men vi försöker ha dem i ugnen lite längre och lägga till egna kryddor, säger Laine.

En man sitter vid ett skrivbord i ett kontor och tittar på ett papper.
Chefredaktör Mika Laine tittar igenom de utskrivna tidningssidorna innan de åker till tryckeriet. En man sitter vid ett skrivbord i ett kontor och tittar på ett papper. Bild: Yle / Mira Bäck chefredaktörer,Mika Laine,Itäväylä (lehti)

En stor del av idéerna för tidningens artiklar kommer från läsarna. Enligt Laine kan det komma in flera idéer varje dag, men med ett litet team hinner man inte ta tag i allt.

Itäväylä har inte någon stor koncern bakom sig utan består av de åtta personerna som sitter på redaktionen plus en del frilansare.

På tidningen jobbar två reportrar, två producenter och tre annonsförsäljare. Laine är chefredaktör, ansvarig utgivare och ska se till att företaget går runt. Dessutom gör han reporterjobb.

- Nog finns det alldeles tillräckligt att göra, konstaterar Laine.

Medarbetarna har lång erfarenhet av det de jobbar med och samspelet fungerar bra.

- Gränserna mellan olika avdelningar har försvunnit längs med åren och vi samarbetar mycket. Ingen dag är den andra lik, säger Laine.

Vill möta människor

Journalisten Marko Wahlström sitter bakom sitt skrivbord mitt emot Laine. Han jobbar med en artikel om mobbning i Borgå, ett ämne som varit väldigt aktuellt på sistone.

- Ibland blir dagarna långa beroende på nyhetsläget men det är ett intressant jobb. Vi får följa med vad som händer runtom i Östnyland från första parkett, säger Wahlström.

Att få pris kändes lite förbryllande, men förstås väldigt bra.

En man sitter bakom ett skrivbord. Han tittar in i kameran och ler.
Marko Wahlström gillar att jobba med lokaljournalistik. En man sitter bakom ett skrivbord. Han tittar in i kameran och ler. Bild: Yle / Mira Bäck Itäväylä (lehti),marko wahlström

Wahlström gillar att jobba med just lokalnyheter. Att få komma när och möta människor är det mest fascinerande med jobbet.

- Det är framför allt människan där bakom som intresserar, och hur någon sak påverkar vanliga människor och företag i området, säger Wahlström.

Maija Laine jobbar med annonsförsäljning.

- Arbetsdagen går till så att vi först samlas med varsin kaffekopp och går igenom dagens agenda och vad vi har för teman i tidningen. Sedan börjar vi kontakta våra kunder.

Arbetsfältet ändrar hela tiden: Det kommer nya företagare men samtidigt håller man också kontakten med dem som annonserat i tidningen redan länge.

- Vår roll är också lite att handleda företagarna som har så mycket omkring sig. Tiderna har varit krångliga för många branscher och vi har tillsammans försökt reda ut vad som skulle löna sig att göra och hur man kan synas, säger Maija Laine.

Med avstamp i vardagen

I juryns prismotivering framgår att Itäväylä gjort ett extra bra arbete med att beakta unga läsare, en grupp som ofta brukar anses svår att nå.

Chefredaktör Mika Laine är inte riktigt säker på hur juryn definierar unga, men säger att tidningen räknar personer omkring 30 år som unga.

- Vi försöker ta dem i beaktande och vara med i vardagen. I tidningsnumret som var med i tävlingen hade vi till exempel en artikel om två mammor som väntade barn, säger Laine.

Artikeln handlade om så kallade baby shower-fester där man firar mamman och den kommande bebisen.

Sådana här fester hade Laine inte ens hört talas om, men efter ett tips började redaktionen fundera på om det här kan vara något att ta upp.

- Det blev en bra och mycket läst artikel. Ofta finns ämnena alldeles framför oss, i vardagen. De kan vara svåra att urskilja men man måste bara fatta tag i dem, säger Laine.

Bild av kontorsutrymme med flera avskärmade skrivbord.
På våren stod redaktionen tom men nu jobbar alla härifrån igen. Bild av kontorsutrymme med flera avskärmade skrivbord. Bild: Yle / Mira Bäck Itäväylä (lehti),redaktion

På våren fick alla vänja sig vid att jobba på distans, men efter sommarsemestrarna längtade många tillbaka till kontoret och kollegerna, så nu är redaktionen fylld av liv igen.

- Om det inte skulle vara för coronaviruset så skulle det här säkert ha blivit ett rekordår för oss, säger Laine.

Att det gick bra i början av året hjälpte till att få ekonomin i balans när reklamförsäljningen sjönk på våren. Ganska snabbt kom ändå kunderna tillbaka. Tidningens alla intäkter kommer från reklamförsäljning.

När coronaviruset slog till var många hungriga efter information om vad som var på gång.

- Läsningen av webbnyheter ökade väldigt mycket, säger Laine.

Papperstidningen har omkring 39 000 läsare, vilket han tycker är en bra siffra. Den har inte ändrat nämnvärt jämfört med innan coronatiden.

Svårt vara lokal för alla

De senaste åren har det talats om att papperstidningarnas era är förbi, men så verkar det inte vara i Östnyland.

Ofta används den ultralokala Nya Östis som ett exempel på att papperstidningen fortfarande lever och mår bra.

Just lokala nyheter, och att vara med i läsarens vardag, är det viktigaste enligt Mika Laine. För Itäväylä är det lite av ett dilemma eftersom tidningen utkommer över ett så stort område.

- Hur ska vi kunna vara lokala i varje kommun?

Över hälften av läsarna är Borgåbor, vilket avspeglas i tidningens innehåll.

- Det verkar inte störa dem som bor i kommunerna runt omkring. De ser ändå tidningen som sin även om det inte finns så mycket innehåll från den egna kommunen, säger Laine.

Han skämtar om att man förstås nästa år siktar på guldmedaljen.

- Nå nej, vi gör inte tidningen för tävlingen utan för läsarna. Men visst har vi många idéer och tankar om hur vi går vidare. Vi går sakta framåt. Nästa större förändringar kommer säkert att vara på den digitala sidan. Papperstidningen ska också stärkas och hållas på rätt köl, säger Laine.