Hoppa till huvudinnehåll

Malin, 24 år: "En arbetsmiljö ska vara trygg och positiv" – unga arbetstagare prioriterar pålitlighet och varumärken

Bild av människor i en kontorbyggnad.
Stora organisationer stiger i popularitet under osäkra tider. Bild av människor i en kontorbyggnad. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press kontor

Unga arbetstagare är noggranna med vilka värden de vill se hos sina framtida arbetsgivare, visar en ny undersökning som Academic Works har utfört i samarbete med Kantar.

Undersökningen kartlägger vilka faktorer unga arbetssökande prioriterar hos eventuella framtida arbetsgivare, och vilka arbetsgivare som uppfattas som mest attraktiva. Men vad betyder det i praktiken?

Ett medmänskligt företag och empatiska rekryterare är ett stort plus i kanten.― Malin Väkelä

– Jag skulle vilja säga ett innovativt företag, men speciellt ett medmänskligt företag och empatiska rekryterare tycker jag är ett stort plus i kanten. Sedan tycker jag också att hierarkin i företaget gör en hel del, hur man blir behandlad av kolleger i högre positioner. Man vill ju kunna känna sig sedd och hörd på en arbetsplats, säger Malin Väkelä, som studerar till tradenom på yrkeshögskolan Arcada.

Under våren sökte hon jobb inom finansbranschen, och trots att ansökningsprocessen på grund av coronaepidemin såg annorlunda ut än under tidigare år var förväntningarna på framtida arbetsgivare höga.

Intressanta arbetsuppgifter, företagets atmosfär och kultur samt löner och personalförmåner hör till de tre viktigaste faktorerna hos framtida arbetsgivare, enligt unga arbetstagare. Årets undersökning lyfter också fram stabilitet och pålitlighet som en viktig komponent hos företag.

Enligt undersökningen är Helsingfors stad en av de mest lockande arbetsgivarna. Tarja Näkki, chef för strategiska resurser, menar att institutioner har varit en populär arbetsplats för unga under flera år.

– De som söker jobb tycker det är viktigt att arbetet känns meningsfullt, värdena betonas flera gånger bland de sökande. Det är också faktorer som gör oss som arbetsgivare lockande, säger hon.

Värdet av varumärken

Unga arbetssökande bedömer också hur attraktiva företag verkar beroende på deras varumärke och offentliga kanaler på sociala media.

– Jag brukar googla och fråga bekanta, då brukar man ju få en bättre uppfattning om företaget. Om man har någon bekant som har jobbat där så då får man ju en ganska bra inblick, säger Malin Väkelä.

– Om det är mycket ändringar i personalen, eller överlag om personalen verkar missnöjd med företaget i fråga. Man har stött på sådana företag där man märker att personalen hela tiden byts, att det verkar som de inte får personalen att hållas där mer än några månader, det skulle jag säga är en stor varningsklocka.

Erik Bäckman, strategidirektör på kommunikationsbyrån Miltton, menar att varumärket är en kombination av det som gör en arbetsplats trivsam och produktiv, och av hur samhället utvecklas.

– Ett varumärke är egentligen en organisations kroppsspråk och habitus. Det är klart att ingen organisation är perfekt, alla har sina fallgropar och brister. Är man realistisk när man beskriver dem, och framhäver det goda så tror jag det är en bättre väg än att försöka måla allt med en sådan där rosenröd, bred positiv pensel, säger han.

Bäckman rekommenderar att arbetssökande ska fråga och ta reda på hur arbetsmiljön ser ut, och gärna vara uppmärksam på systematiskt återkommande kommentarer om konkreta problem inom organisationen.

Malin Väkelä håller med.

– Främst varumärket tycker jag spelar ganska stor roll, vad man har hört tidigare om företaget och hur de har uttryckt sig på till exempel sociala medier och vad man läst om företaget sedan tidigare. Man vill ju gärna ha en trygg och positiv arbetsmiljö, säger hon.

Pålitlighet och personlig utveckling

Att arbetstagare söker sig till större organisationer i osäkra tider tyder på att risken för att förlora jobbet upplevs vara låg där. Undersökningen lyfter också fram att arbetssökande uppskattar möjligheten att kontrollera arbetsgivarens eller företagets ekonomiska situation på förhand.

Handlar värderingarna och varumärken bara om trender, eller ändras arbetsmarknaden på lång sikt?

Arbetstagare har redan längre uppskattat just stora institutioner, menar Tarja Näkki, chef för strategiska resurser på Helsingfors stad.

– Jag upplever att intresset för stabila och stora organisationer har vuxit under flera år. Stora institutioners popularitet kan säkert delvis förklaras genom den anställningstrygghet som säkert understryks i ekonomiskt osäkra tider, säger hon.

Ett företags pålitlighet handlar möjligen om hur konsekvent en organisation för sig, menar Erik Bäckman.

– Jag tror att pålitlighet är en kombination av att man är realistisk och ärlig i sin kommunikation och att man är konsekvent i hur man behandlar arbetstagare, säger han.

Personlig utveckling värderas hos unga arbetstagare. Malin Väkelä, liksom många andra studerande, letar efter arbetsplatser som kan stöda deras professionella utveckling.

– Jag har inte blivit klar från skolan ännu, men jag är på slutrakan, så jag söker efter ett jobb där jag ser att jag kan utvecklas och lära mig mycket nytt helt enkelt, och gärna ett sådant företag att man har chans att klättra uppåt.

Undersökningen utfördes under det första halvåret år 2020. 3 823 arbetstagare, studerande och arbetssökande deltog i undersökningen.

Läs också