Hoppa till huvudinnehåll

Coronakrisen syns inte ännu hos inkassobolaget: ”Största delen av Finlands befolkning har fått ett inkassobrev någon gång”

Man som sitter vid bord med räkning från indrivningsbyrå framför sig.
De som ofta får problem med att betala sina räkningar är unga vuxna, eller de vars livssituation har förändrats. Man som sitter vid bord med räkning från indrivningsbyrå framför sig. Bild: Yle/ Christoffer Gröhn Indrivning,inkassobyråer,Intrum Justitia,henrik nyholm

Över hälften av finländarna har någon gång fått ett inkassobrev, oftast är det unga vuxna som har svårt att betala sina räkningar. Coronakrisen har inte gett inkassoföretagen mer jobb.

- Ofta tror många att när det går dåligt för finska ekonomin går det bra för indrivningsföretagen, så är det inte, säger Andreas Lindroos, försäljnings- och marknadsföringsdirektör på OK indrivning.

Sanningen är enligt Lindroos den, att när företagen säljer mindre skickar de också färre fakturor och färre räkningar blir obetalda och hamnar hos indrivningsföretaget.

Enligt Andreas Lindroos har finländarnas privatekonomi förändrats mycket de senaste åren.

- För 20 år sedan hade man sin plånbok med 100 mark eller euro i och det var lätt att se hur långt pengarna räckte.

Andreas Lindroos vid OK indrivning i Vasa.
Andreas Lindroos Andreas Lindroos vid OK indrivning i Vasa. Bild: Yle/Anna Ruda andreas lindroos

Privatekonomin har förändrats

Lindroos berättar att många i dag har en eller flera banker, med flera konton, kreditkort, investeringar och lån.

Också hur man konsumerar har förändrats väldigt snabbt.

- Många har flera olika streamingtjänster för till exempel filmer, sport och musik och de kostar bara 9,90 i månaden. Dessutom har man ett gymkort som kostar varje månad. Allt det här tillsammans gör det svårt att greppa vad som är intäkter och skulder och hur mycket pengar som finns att spendera på annat.

De som oftast får problem med att betala sina räkningar är enligt Lindroos unga vuxna, eller de vars livssituation har förändrats.

- Som när man flyttar hemifrån och ska klara sig själv och betala sina räkningar. Eller vid skilsmässor, familjetragedier och också när man går i pension, då är det många vars inkomst minskar och man har inte kunnat ta det i beaktande.

Att man får ett brev från ett inkassoföretag betyder inte att man befinner sig på ruinens brant.

- Absolut inte. Största delen av Finlands befolkning har fått ett inkassobrev någon gång.

När ett inkassobrev dimper ner i brevlådan ska man enligt Lindroos kontrollera att alla uppgifter stämmer och om man har möjlighet att betala räkningen så gör man det.

- Har man frågor kan man alltid vara i kontakt med oss. Vi satsar väldigt mycket på att svara när folk ringer och vi satsar på att ha onlinetjänster.

En miniräknare, penna, papper med statistik och mynt på ett bord.
En miniräknare, penna, papper med statistik och mynt på ett bord. pengar,ekonomi,finansiering,beskattning,skatt,företag,Privatekonomi,företagsekonomi,Fysisk person

Mycket respons

Enligt Lindroos är det många som tar kontakt när de har fått ett inkassobrev.

- Det kanske finns frågor, en del kanske reklamerar att de inte har fått produkten de har beställt och då reder vi ut det. Men det finns också många som inte har möjlighet att betala räkningen. Där är det vår uppgift att tillsammans hitta lösningar.

En lösning som inkassoföretaget kan hjälpa till med är att flytta förfallodagen eller göra en betalningsplan.

- Vi ser på summan och på personens egen situation. Om man har 100 euro kan man inte betala en räkning på 200 euro.

För tio eller tjugo år sedan var indrivningsbranschen något helt annat än vad den är i dag. Folk har en väldigt dålig bild av vad det är vi gör, och det är något vi försöker jobba med

Lindroos berättar att de får mycket respons av alla de slag och enligt honom är en stor del av den allmänna diskussionen om inkassoföretag negativ.

- Men i varenda interaktion som vi har med någon frågar vi alltid hur vi har lyckats och alla medeltal ligger över åtta, så det får vi vara nöjda med.

- När någon som haft problem större delen av sitt liv och haft stora summor att betala och har jobbat målmedvetet för att komma ur problemen, och sen tackar för att vi har kämpat med personen när hen betalar sin sista faktura. Det är den bästa feedbacken vi kan få.

Yleiskuva
Yleiskuva Bild: Mikko Koski/Yle uppbörd,brev,inkassobyråer

Dåligt rykte

Lindroos tycker att indrivningsbranschen har ett dåligt rykte och han anser att det delvis är självförvållat.

- För tio eller tjugo år sedan var indrivningsbranschen något helt annat än vad den är i dag. Folk har en väldigt dålig bild av vad det är vi gör, och det är något vi försöker jobba med.

Lindroos hoppas att alla företag som är verksamma i branschen skulle lägga ribban högt, så att också uppdragsgivarna skulle kräva en ansvarsfull indrivning. Han önskar också att myndigheterna skulle ge påföljder till dem som inte uppfyller kraven.

- Om någon av våra konkurrenter gör fel skadar det också vårt anseende.

Lindroos berättar att OK indrivnings värdegrund är att ingen finländare med flit lämnar en räkning obetald.

- Det betyder att vår uppgift är att hjälpa dem. Vår skyldighet är också att informera vad som händer om man inte är i kontakt. Vi har kring 400 000 finländare med betalningsanmärkningar i dag och vi vill inte ha fler.

Läs också