Hoppa till huvudinnehåll

Teater: I Tältet får besökarna svar på sina frågor

Två kvinnor i vita klänningar sitter inne i ett mjukt upplyst tält.
Tältet är en inbjudande, mysig och rätt uppfriskande scenkonstföreställning för en åskådare åt gången. Två kvinnor i vita klänningar sitter inne i ett mjukt upplyst tält. Bild: Tyra Wingren Blaue Frau,Tältet

I föreställningen Tältet får en besökare åt gången ställa en fråga som teatergruppen Blaue Frau besvarar. Det är en uppfriskande och behaglig scenkonstupplevelse som på ett fyndigt sätt drar paralleller till antikens orakel.

En kulen novemberkväll stiger jag in i en liten affärslokal i Rödbergen där en vit soffa står i ett tomt rum med vita väggar. Rummet är ljust och tyst och vilsamt. På soffbordet står en vattenkokare, snabbkaffe och tepåsar.

Där, avskärmad från mörkret, bullret och rusket utanför, får jag vänta tills jag visas in till Tältet, en föreställning av teatergruppen Blaue Frau.

Tältet spelas för en åskådare åt gången och innan föreställningen ska åskådaren tänka på en fråga, något man undrar över men som man inte kan googla fram svaret på, som ensemblen ska besvara med sin ”intuition”.

I rummet intill är ljuset dämpat och mjukt och på golvet har det rests ett tält. Gåvor till gruppen kan lämnas utanför.

Golvet är täckt av sovsäckar och kuddar. Inne i tältet möter jag, på behörigt avstånd, föreställningens två performers (Joanna Wingren, Sonja Ahlfors) som är klädda i enkla vita klänningar. Där får jag ställa min fråga.

Två kvinnor i vita klänningar står i ett vitt rum och ser in i kameran.
I början av Tältet får besökaren sätta sig i ett vilsamt väntrum tills ensemblen tar emot. Två kvinnor i vita klänningar står i ett vitt rum och ser in i kameran. Bild: Tyra Wingren Blaue Frau

Oraklet i uppdatering

Tältet är en egenartad och behaglig scenkonstupplevelse. Från första stund etableras ett lugnt och vänligt bemötande. Men framför allt känns det lite högtidligt och en smula mystiskt.

Stämningen påminner mig om antikens historieskrivning då kungar som stod inför stora beslut rådfrågade oraklet i Delphi.

Men Tältet känns mindre ödesmättat än oraklet, som var känt för att ge tvetydiga uttalanden eller förutspå den hjälpsökandes undergång.

Till exempel då kung Krösus av Lydien år 560 f. kr. frågade oraklet om han skulle gå i krig mot Persien fick han svaret att om han gjorde det skulle han förstöra ett mäktigt rike.

Krösus tog svaret som ett gott omen och anföll. Men han förlorade kriget och kom så att förstöra sitt eget mäktiga rike.

I Tältet bjuds besökaren istället på läsk och kan välja några enkla inställningar för besöket som längd och tonläge. Det känns lite som om oraklet hade omstöpts i modern tappning som någon slags avancerad telefontjänst.

Blaue Frau: Tältet. Koncept av Blaue Frau: Joanna Wingren och Sonja Ahlfors. Musik: Olli Ojajärvi, Senni Valtonen. Scenografi & grafisk design: Johan Isaksson. Ljus: Alina Pajula. Kostym: Malin Nyqvist.

Läs också