Hoppa till huvudinnehåll

Fem tips för att se till att du rör på dig tillräckligt i höstmörkret

En person springer ute i höstmörkret. I bakgrunden syns träd utan löv och en sjö.
Redan en tio minuters promenad utomhus ökar på kreativiteten och välmåendet. En person springer ute i höstmörkret. I bakgrunden syns träd utan löv och en sjö. Bild: Jussi Mansikka / Yle löpning

Coronapandemin har haft stor inverkan på våra motionsvanor. En ny rapport från statens idrottsråd visar att skillnaderna mellan olika grupper av människor ökat då man jämför mängden motion under det senaste halvåret.

De som rörde på sig tillräckligt före coronakrisen rör fortfarande på sig mycket, medan de som rörde på sig lite före krisen ytterligare minskat på sin fysiska aktivitet.

Mikaela Wiik, sakkunnig i fysisk aktivitet och återhämtning vid Folkhälsan, säger att det här främst beror på att mängden vardagsmotion minskat då allt fler arbetar hemifrån.

Enligt henne är det här oroväckande.

– Vardagsmotionen har en betydligt större betydelse för vår hälsa än man tänker sig. Den påverkar vår energiförbrukning och gör att våra organ mår bra. All slags stillasittande är dåligt för vår hälsa och i och med epidemin sitter vi stilla ännu mer än förut.

Lärdomar från våren

Efter vårens strikta restriktioner var det många som suckade av lättnad under sommaren, då läget förbättrades.

I höst har läget förvärrats igen och möjliga restriktioner diskuteras hela tiden. Det här har skapat en oro hos många för hur människors hälsa och motionsvanor påverkas i längden.

Men enligt Wiik har vi lärt oss av vårens lockdown och har fler möjligheter att röra på oss nu än då coronapandemin började.

– De digitala hjälpmedlen och lösningarna har ökat och ökar hela tiden, vi har flera olika plattformar att använda oss av. Samtidigt har vi lärt oss att de inte lönar sig att sätta stopp för allt, utan istället anpassar vi oss mer efter den rådande situationen.

Wiik säger att människor anpassat sig och hittat nya motionsformer.

– Människor har lärt sig att utnyttja det som finns runt omkring dem. Man har hittat ut i naturen, statistiken visar att människor använder våra nationalparker i markant högre grad än förut. Samtidigt har de digitala träningsformerna etablerat sig och också den äldre befolkningsgruppen har ökat på mängden träning hemma.

Mikaela Wiik
Mikaela Wiik är sakkunnig i fysisk aktivitet och återhämtning och säger att det är viktigt att öka på vardagsmotionen i coronatider. Mikaela Wiik Bild: Yle/Anna Nylund och Matilda Sjöstedt nyhetsskolan

10 minuter åt gången

Men trots lärdomarna är det fortsättningsvis svårt för många att röra på sig tillräckligt.

Vädret har blivit kallt och mörkt och samtidigt har antalet som insjuknat i covid-19 ökat igen.

Även om de flesta hobbyverksamheter och gym är i gång, finns det många som fortfarande vill undvika närkontakt och därför inte utnyttjar de här motionsmöjligheterna.

Wiik har fem tips för dem som vill hålla sig igång trots mörkret och den rådande coronasituationen:

1. Gå ut ofta. Utnyttja alla situationer till att röra på dig, gå till butiken eller cykla till apoteket. Var nyfiken på din närmiljö, hitta nya promenadstråk och upptäck nya platser. Det är ett enkelt och billigt sätt att ta hand om sig själv, redan en tio minuters promenad ökar på kreativiteten och välmåendet.

2. Stig upp. Stig upp från stolen, oftare än du gör nu! Ha en klocka som ringer med jämna mellanrum som påminner dig om att stiga upp och röra på dig.

3. Använd dig av digitala hjälpmedel. Kommuner, organisationer och föreningar har många gratis motionsprogram som det lönar sig att utnyttja. På sociala medier finns det också många bra tips och videor. Det behöver inte vara så avancerat. Också korta program hjälper mycket, i synnerhet om du gör dem regelbundet.

4. Stöd och hjälp andra. Det är viktigt att stödja och hjälpa sina vänner och släktingar att röra på sig. Man kan exempelvis ordna promenadträffar utomhus. Då du hjälper andra får du också själv energi.

5. Låt inte vädret hindra dig. Frisk luft gör att du mår bättre och ger dig mer energi. Skaffa en reflex eller två, så att du syns i mörkret

Läs också