Hoppa till huvudinnehåll

Id-kontroll med munskydd förbryllar kunder och personal – så här tipsar chefsöverläkaren

Kund tar av sig munskydd för att kunna identifieras av kassapersonal.
I många fall måste kunden ta av sig munskyddet under ID-kontrollen på posten eller vid inköp av alkohol. Kund tar av sig munskydd för att kunna identifieras av kassapersonal. Bild: Yle/Cecilia Juuti Munskydd,butiker,Kund,Vasa,Österbotten

Munskydden har blivit en del av vardagen i Österbotten. Trots rekommendation på munskydd måste kunden kunna identifiera sig i butiken.

En stressig situation vid kassan kan göra att man glömmer bort hur munskyddet ska tas av på rätt sätt.

Många låter munskyddet hänga från ena örat under id-kontrollen, men den här metoden är inte den bästa.

Man med kort ljust hår och munskydd står utanför Vasa centralsjukhus.
Chefsöverläkare Peter Nieminen säger att coronaläget i Vasa blivit bättre tack vare att Vasaborna använder munskydd flitigt. Man med kort ljust hår och munskydd står utanför Vasa centralsjukhus. Bild: Yle/Ulrika Stagnäs-Lund Vasa centralsjukhus,Vasa sjukvårdsdistrikt,nieminen

– Jag rekommenderar att man tar tag i gummibanden med båda händerna utan att röra själva skyddsdelen på munskyddet. Då hålls munskyddet sterilt och man kan sätta tillbaka det säkert, säger chefsöverläkare Peter Nieminen på Vasa Centralsjukhus.

Det är bra att ha ett munskydd med gummiband då man besöker butiken. Man kan också ha ett extra munskydd med sig.

Identifikation med helhetsbedömning

Alko är ett av de ställen där kunden ofta måste ta av sig munskyddet för identifikation.

– Id-kontrollen är lite svårare än vanligt, men kunderna har varit samarbetsvilliga. Vid kassan gör vi en helhetsbedömning av kunden, säger Seppo Metsola, som är kundservicechef på Alko i Vasa centrum.

Mansperson med munskydd ser in i kameran. I bakgrunden vinflaskor på rad i butikshylla.
Seppo Metsola, kundservicechef på Alko i Vasa centrum, tackar kunderna för att de underlättar personalens arbete under coronatiden. Mansperson med munskydd ser in i kameran. I bakgrunden vinflaskor på rad i butikshylla. Bild: Yle/Anton Rosse Alko,alkoholdrycker,Munskydd,försäljare,butiker,Seppo Metsola

Till helhetsbedömningen hör att kassapersonalen ser på kundens utseende också utöver ansiktet. Ögonen är ändå speciellt viktiga för att kunna identifiera kunden.

Duktiga Vasabor

Också på posten i köpcentret Rewell i Vasa har identifikationen av kunderna gått bra.

Toni Pohjoismäki är butikschef i Sale och på posten. Han upplever att kunderna är duktiga på att använda munskydd.

– Majoriteten av kunderna har munskydd. De som inte har munskydd märker att de har glömt det då de kommer in i butiken, säger Pohjoismäki.

Mansperson står med munskydd på och tittar in i kameran. I bakgrunden fruktkorgar på rad i butikshylla.
Toni Pohjoismäki, butikschef på Sale i köpcentret Rewell, tror vi kan vinna över coronapandemin. Mansperson står med munskydd på och tittar in i kameran. I bakgrunden fruktkorgar på rad i butikshylla. Bild: Yle/Anton Rosse Munskydd,Butiksbiträden,livsmedelsbutik,frukter,försäljning,Vasa,Österbotten,Toni Pohjoismäki

Pohjoismäki säger ändå att en lång arbetsdag med munskydd är tung.

– Jag hoppas vi slipper dem så fort som möjligt.

Denna artikel är skriven av Anton Rosse och Cecilia Juuti, mediestuderande vid Åbo Akademi i Vasa.

Läs också