Hoppa till huvudinnehåll

Olycksutredningscentralen: Ovanligt med två grundstötningar så nära varandra

Veli-Pekka Nurmi i Åbo i november 2020.
Veli-Pekka Nurmi, direktör vid Olycksutredningscentralen. Veli-Pekka Nurmi i Åbo i november 2020. Bild: Maria Nylund / Yle november,2020,Åbo,Olycksutredningscentralen,Veli-Pekka Nurmi

Veli-Pekka Nurmi, direktör vid Olycksutredningscentralen säger till Svenska Yle att det är ovanligt att två grundstötningar äger rum så pass nära varandra. Viking Lines Amorella gick på grund i september, Viking Grace i går.

Veli-Pekka Nurmi säger att han tänkte "kan det vara sant" när han fick höra om Viking Grace i går.

– Visserligen är det fråga om samma rederi, men de preliminära uppgifterna visar att det är fråga om två helt olika fall, de har inget samband.

Många har förundrat sig över att det bara är några månader mellan olyckstillbuden.

- Hur vanligt är det att två olyckor inträffar så nära inpå varandra?

– Det är nog ovanligt. Men våra hamnar och farleder är ganska trånga – speciellt i skärgården.

Nurmi säger att den tidigare grundstötningen inte har så stor betydelse när det gäller att klarlägga den senare.

"Alltid allvarligt"

Det är alltid en allvarlig sak när ett fartyg i den här storleksklassen får grundkänning säger Nurmi.

– Ganska snabbt fick vi ändå uppgifter om att ingen var i fara.

- Hur ska passagerarna tolka det hela?

– Jag förstår att många passagerare skräms av sådant här, det föreligger ju alltid en risk – eller fara – för en allvarlig olycka till havs.

– Jag skulle ändå säga att varken den finländska sjöfarten eller resandet till havs har blivit mindre trygga.

Viking Grace vid kaj i Mariehamn 22 november 2020.
Viking Grace vid kaj i hamnen i Mariehamn den 22 november 2020. Viking Grace vid kaj i Mariehamn 22 november 2020. Bild: Lehtikuva M/S Viking Grace,Mariehamn

Samlar information

Olycksutredningscentralen samlar nu in mer information om vad som hänt. Väderförhållandena såsom vindstyrka och vindriktning bedöms och man tittar också på hur styrningen av fartyget har skötts.

Utgående från det avgör centralen sedan om en egentlig utredning bör genomföras.

– På tisdag eller onsdag beslutar vi om en olycksfallsutredning bör göras. Men redan nu är det klart att det inte är frågan om en såpass allvarlig olycka som internationella överenskommelser förpliktigar oss att undersöka, säger Nurmi.

Däremot kan Olycksutredningscentralen utreda vilken som helst olycka till havs om den anser att den får fram information som kan förbättra säkerheten.

När det gäller utredningen av Viking Amorellas grundstötning i september presenterar Olycksutredningscentralen en rapport nästa vecka.

– Den kommer sannolikt på onsdag. En regelrätt slutrapport kommer på sommaren, med noggrannare analys och säkerhetsrekommendationer, säger Nurmi.

Läs också