Hoppa till huvudinnehåll

Karleby vänder den pinsamma marknadsföringsmissen till sin fördel - lanserar t-skjortor med texten Kuk Kula

Sälen Kola blev en viral hit.
Sälen Kola blev en viral hit. Sälen Kola blev en viral hit. Bild: Yle/Heini Holopainen Karleby,logotyper

Karleby låter trycka upp t-skjortor och tygkassar med sälen Kola och den text som visade sig blir en språklig miss. Lagom till julen finns produkterna med texten Kok Kola, eller kanske då Kuk Kula, i handeln.

Det gick på tok när Karleby skulle marknadsföra sig till barn med en bild på en söt säl med texten KOK KOLA. Misstaget blev ändå en stor succé som till och med nådde över landsgränsen och också roade svenskarna.

Nu gör Karleby stad och formgivaren Elina Warstas gemensam sak och låter trycka upp t-skjortor och kassar. Intäkterna från försäljningen ska gå till välgörenhet för barn och unga.

Produkterna kommer att säljas både på nätet och i fysiska butiker och flera lokala företag i Karleby har gått med i kampanjen.

Karlebys kommunikationschef Päivi Korpisalo säger att många personer har hört av sig och önskat att det blir möjligt att köpa produkter med den numera välkända logon.

- Vi vill använda uppmärksamheten för ett gott ändamål. För varje såld produkt går en euro till välgörenhet, sgäer Korpisalo.

Den ursprungliga idén var att Kola-kuten och måsen Kokko skulle bli galjonsfigurer i marknadsföringen av Karleby som en barnvänlig stad. Så kommer det också att bli, även om sälen Kola lyckdes stjäla showen inledningsvis.

Texten är en översättning av Kokkola lanseerasi nopeasti Kuk-kula -tuotteet markkinoille – rivoksi tulkittu mainoslause näkyy kasseissa ja paidoissa av Heini Holopainen. Översättning av Mikaela Löv.