Hoppa till huvudinnehåll

Kulturbranschen är trött på att agera syndabock: "Teatrar och musiksalar är inte otrygga"

Teatersalong där varannan sits är bortplockad på grund av coronaepidemin.
Scenkonstbranschen har fått stänga ner för tre veckor då de nya restriktionerna i huvudstradsregionen begränsar publika evenemang. Teatersalong där varannan sits är bortplockad på grund av coronaepidemin. Bild: Yle/Elin Willows Wasa teater,teaterhus,teaterkonst,publik

Scenkonsten i alla dess former får än en gång agera syndabock. Det säger Finlands Musikerförbund om de nya restriktionerna i huvudstadsregionen som tillåter publika evenemang för högst 20 personer. Kulturbranschen är inte otrygg, säger förbundets ordförande Ahti Vänttinen.

Sedan i måndags gäller nya restriktioner då inga evenemang med över 20 personer får arrangeras i huvudstadsregionen. Det här är en hård smäll för den redan hårt drabbade scenkonstbranschen.

Matilda von Weissenberg som är ekonomi- och förvaltningschef på Esbo stadsteater tycker att restriktionerna drabbar scenkonstbranschen orättvist hårt eftersom den har burit sitt ansvar när det gäller att ordna trygga evenemang.

– Det känns som att det var lättast att offra oss för att skapa känslan av att det nu igen gäller att vara försiktig.

Matilda von Weissenberg är verksamhetsledare för teater Viirus.
Matilda von Weissenberg är verksamhetsledare för teater Viirus. Bild: Yle/Minna Almark matilda von weissenberg

"Teatrarna och musiksalarna är inte otrygga"

Samtidigt ger de nya restriktionerna om att begränsa publika evenemang till 20 personer enligt von Weissenberg en signal om att det skulle vara otryggt att gå på teater och andra kulturscener.

– Det stämmer ju inte att det skulle vara otryggt eftersom det inte har funnits en enda smittokedja på teatrarna i Finland med undantag av ett enda fall, vad jag vet om.

von Weissenberg får medhåll av Musikerförbundets ordförande Ahti Vänttinen som samtidigt förundrar sig över hur det kan vara tillåtet med till exempel karaoke i det här läget medan professionella och kontrollerade uppträdanden inte tillåts.

– Jag har förståelse för att det är svårt att dra gränser men i stället för totalförbud kunde man försöka med positivare åtgärder.

Längre konsekvenser

De nya restriktionerna i huvudstadsregionen gäller i åtminstone tre veckor, men de negativa konsekvenserna kommer att synas betydligt längre än så, menar Ahti Vänttinen, eftersom publiken nu inte kommer att våga köpa biljetter. Tre veckor är också en lång tid i en redan hårt drabbad bransch.

I stället för att helt stänga ner vore det bästa alternativet enligt Vänttinen att utveckla trygghetsarrangemangen inom branschen. Det här eftersom vi antagligen får leva med pandemin ännu ett tag och ett vaccin inte heller löser alla problem.

– Allt det som handlar om avstånd och trygghetsarrangemang i teater- och musiklokalerna. Så länge som vi inte ser någon förändring i sikte är det sådant man borde satsa på i stället för att stänga ner hela samhället, säger Vänttinen och fortsätter;

– Man kan föreslå ännu hårdare säkerhetskrav men det kan inte betyda att man helt stänger ner scenkonstbranschen.

31.5.2017 Helsinki
Ahti Vänttinen, ordförande för Finlands Musikerförbund, säger att man i stället borde utveckla trygghetsarrangemangen inom branschen. 31.5.2017 Helsinki Bild: Nella Nuora / Yle

Var tredje svensk musiker har slutat

I Sverige visar en färsk enkätundersökning att var tredje musiker är på väg att lämna yrket till följd av de restriktioner som coronapandemin har orsakat. Ahti Vänttinen säger att samma utveckling redan syns också här i Finland.

– Det är nog väldigt svårt att utöva yrket med så här hårda restriktioner. Många här i Finland har redan bytt bransch eftersom ingen kan jobba med en sådan här osäkerhet.

I synnerhet frilansarna har det svårt, många har redan varit utan jobb i över åtta månader.

– Om det fortsätter så här kommer förlusten för frilansmusikernas del att vara omkring 100 miljoner euro. På ett nationellt plan är det ingen enorm summa, men för de enskilda individerna är det en stor summa eftersom de inte har tjänat någonting sedan nedstängningen i mars.

Också Matilda Von Weissenberg oroar sig för branschens framtid. Hon säger att politikerna med sina handlingar visar att kulturbranschen inte ses som viktig.

– Om man gång på gång stänger ner en bransch som är beroende av att människor vågar komma på plats och ser det som något nödvändigt i sitt liv, blir det som en självuppfyllande profetia.

Matilda von Weissenberg frågar sig vad som blir kvar av branschen.

– Hur bred scenkonst och ett hur brett musikliv har vi efter det här? Vilka är det som kommer att överleva? Ur ett sådant här perspektiv kan de tänkas vara mindre viktiga, men det är de inte.

Hon tror att de stora aktörerna kommer att överleva men att många mindre kan gå under.

Det finns också stora variationer mellan scenerna och de utrymmen där konsten utövas. Musikerförbundet har satt igång ett projekt som handlar om i hur stor skala evenemangen i framtiden kan ordnas under de omständigheter som råder.

– Det är ett stort jobb, men inte heller det arbetet går vidare om all verksamhet förbjuds, säger Ahti Vänttinen.

Läs också