Hoppa till huvudinnehåll

Kunderna oroar sig inte för säkerheten på Viking Lines fartyg: "Olyckor händer, det är inte rederiets fel"

M/S Viking Grace
Det var på lördagseftermiddagen som Viking Grace drevs upp på land på grund av vinden. M/S Viking Grace Bild: Arash Matin / Yle Viking Line,M/S Viking Grace,Åbo

Grundstötningarna på Viking Lines fartyg skrämmer inte bort passagerarna från de röda båtarna. Åtminstone de Pargasbor som Yle Åboland har talat med verkar inte särskilt oroade att åka med de röda båtarna.

- Jag har kört de här färjorna i 35 år, så inte är jag rädd, säger Pargasbon Risto Peippo som tidigare jobbat som linjelots på Amorella.

Peippo är numera pensionär, men brukar åka med färjorna ett par gånger om året. Även Pargasbon Tom Näsman brukar åka med fartygen några gånger om året.

- Mig påverkar det inte. Olyckor händer, det är inte Viking Lines fel. Det första var ett tekniskt fel och i det andra fallet borde de inte ha försökt att backa in utan bogserbåt, säger Näsman.

Man iförd munskydd mot mörk husvägg.
Risto Peippo jobbade många år som linjelots på Amorella. Han tycker att det oftast gick bra att ta iland på Åland, men att vinden ibland kan orsaka problem. Man iförd munskydd mot mörk husvägg. Bild: Carmela Johansson/Yle personer,Risto Peippo

"Det är vädret som ändrat mycket"

Pargasbon Marianne Vahalahti har åkt med fartygen så många gånger att hon är trött på dem.

- Jag har släktingar på Åland, så jag har åkt av och an med båtarna i många år. Nu åker jag inte mera, så mig stör det inte, men nu är det hemskt att råka ut för sådant, säger Vahalahti.

Är du orolig för säkerheten ombord?

- Nej jag tror nog på den. Det är det här vädret som har ändrat så mycket och båtarna är ju stora, vinden tar nog i dem, säger Vahalahti.

"Inte ens efter Estonia-katastrofen minskade resenärerna särskilt mycket"

Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström säger att Viking Line kommer att utvärdera hur de två olyckorna med Grace och Amorella påverkar passagerarmängden. Tidigare undersökningar visar ändå att sådana här händelser inte har så stor effekt på mängden kunder.

- Jag var med under den tiden då Estonia-olyckan skedde och då påverkades de svenska kunderna en aning, men de finländska kunderna reagerade inte märkbart. Det var ju 25 år sedan men jag minns att vi trodde att finländarna skulle reagera mera, men det gjorde de inte, säger Boijer-Svahnström.

Johanna Boijer-Svahnström
Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström. Johanna Boijer-Svahnström Bild: Ålands Radio johanna boijer-svahnström

Mest positiv respons från kunderna

Överlag har Viking Line fått ta emot mycket positiv respons från kunderna. Men en del har också hört av sig med kommentarer och frågor om säkerheten.

- En person ringde och hade synpunkter på informationsgången. Vi förklarade att det under ett sådant här händelseförlopp kan hända mycket och att beskeden kan ändra snabbt. Den förklaringen nöjde sig den här personen med, säger Boijer-Svahnström.

För Viking Line är det fortfarande coronapandemin som är det största orosmomentet.

- Bekämpningen av coronapandemin är nog vårt största huvudbry just nu och vi hoppas att det sker en förändring under våren, säger Boijer-Svahnström.