Hoppa till huvudinnehåll

"Vi får en uppgift men sen har inte läraren tid med oss" – om distansstudier ska fortsätta kräver studerande mer tillgängliga lärare

Två unga kvinnor sitter tillsammans framför en dator.
Om YA också i fortsättningen ska ha en del av undervisningen på distans hoppas närvårdarstuderande Linn Ahlskog och Elin Bäck att läraren ska vara mer tillgängliga och att det ska vara lättare att få hjälp. Två unga kvinnor sitter tillsammans framför en dator. Bild: Privat/Linn Ahlskog studerande,bäck

Efter ett bökigt halvår med ömsom distans- och ömsom närstudier lever nu studerande på Yrkesakademin i Österbotten med en hybridmodell. Den går ut på att de delvis är på plats i skolan och delvis på distans. Närvårdarstuderande Linn Ahlskog och Elin Bäck är inte nöjda och säger att det är svårt att få hjälp när de är på distans.

Det är svårt att lära sig ett praktiskt yrke på distans, det håller samtliga tre rektorer på Yrkesakademin i Österbotten (YA), Vamia och Optima med om.

Men teori och så kallade gemensamma ämnen som matematik och språk går bevisligen att ha på distans – den lärdomen har coronapandemin fört med sig.

Svårt att få hjälp under hybridundervisning

En som inte har uppskattat distansstudierna är Linn Ahlskog. Hon studerar till närvårdare på läroavtal för andra året på YA:s enhet i Pedersöre. Hon berättar om brist på motivation efter en morgon och förmiddag framför skärmen.

- Det allra jobbigaste är när vi har haft gemensamma ämnen (t.ex. språk och matematik, reds.anm.) och lärarna har haft dubbelbokade lektioner, nu när vi har hybridmodell.

- När vi har suttit framför skärmen har läraren haft en annan klass på plats i skolan. Vi har fått en uppgift, men sen har inte läraren haft tid att hjälpa oss, säger Ahlskog.

Jag frågade läraren om jag kunde få hjälp, men läraren sa bara 'sök vidare'

Att det är svårt att få hjälp på distans håller Elin Bäck med om. Också hon studerar till närvårdare för andra året på YA i Pedersöre, men till skillnad från Ahlskog går Bäck inte på läroavtal utan hon studerar så att säga i skolan.

- Ja, det är svårt att få hjälp. Jag hade en uppgift som jag inte fick fram så jag frågade läraren om jag kunde få hjälp, men läraren sa bara "sök vidare". Jag försökte visa åt honom att uppgiften inte fanns där och att teamet inte alls kom fram, men läraren gick bara iväg och sa "sök vidare", säger Bäck.

Tycker du att det är lättare att få hjälp när det är så att säga som normalt?

- Ja, det är det.

Dator med ett videomöte pågående via programmet Zoom. På datorskärmen syns två unga kvinnor som tittar rakt in i kameran.
Linn Ahlsog och Elin Bäck har fått tillbringa en hel del tid framför datorn både i höst och i våras när YA där de studerar haft två perioder av distansstudier. Också när de intervjuades av Yle Österbotten fick de bänka sig framför datorn för att göra en intervju på distans. Dator med ett videomöte pågående via programmet Zoom. På datorskärmen syns två unga kvinnor som tittar rakt in i kameran. Bild: Yle/Sofi Nordmyr Zoom,elin bäck

Just nu har Ahlskog och Bäck närstudier varannan vecka och distansstudier varannan vecka. De är båda glada över att få vara tillbaka i skolan och upplever att det är lättare att förstå saker när de får prata med sina lärare ansikte mot ansikte.

Varierande när- och distansstudier är här för att stanna

På YA säger rektor Boris Ståhl att både vårens och höstens perioder av distansstudier gått bra. Nu har man i bruk en hybridmodell där en hel del är närstudier, men vissa ämnen går på distans och det är långt upp till lärarna själva att avgöra hur man vill ordna sin undervisning.

I vissa praktiska ämnen är det svårt att undvika närkontakt, som till exempel livräddningsövningar på dockor. Därför har man gått in för mindre grupper i de lektionerna.

De restriktioner som gäller närkontakt som ingår i hybridmodellen kommer man troligtvis att fortsätta med hela våren, det beror på hur det ser ut i samhället.

- Men som koncept att man har en varierande undervisning, med både närstudier och distansstudier, tror jag att vi fortsätter med oberoende, säger Ståhl.

Också efter pandemin?

- Också efter pandemin.

Boris Ståhl, rektor på Yrkesakademin i Österbotten.
Rektor Boris Ståhl tror att det koncept som ingår i YA:s hybridmodell med varierande distans- och närstudier kommer att fortsätta också efter att pandemin är över. Boris Ståhl, rektor på Yrkesakademin i Österbotten. Bild: Yle/Joni Kyheröinen boris ståhl

Ståhl förklarar att de, sedan den nya lagen om yrkesutbildning kom 2018, har jobbat för att få en mer flexibel och individuell utbildning och försökt komma bort från grupptänket.

- Vi vet av erfarenhet att studerande behöver den sociala kontakten, de behöver ha en grupptillhörighet, men vi har också studerande som är i åldrarna 16-65. Det betyder att vi måste ha olika sätt att jobba och att det behövs en flexibilitet i utbildningen och hur man hämtar in kunnande. Då blir det olika hybrider som vi jobbar med, säger Ståhl.

Studerande kräver mer tillgängliga lärare

Linn Ahlskog är hellre i skolan än på distans, för hon tycker att det är svårare att få den hjälp hon behöver när hon är på distans. Hennes studiekompis Elin Bäck håller med.

- Jag tycker att det skulle vara bra med en variation med att vara på distans och att vara i skolan. Men när man är på distans måste man få hjälp och lärarna ska vara tillgängliga, det ska inte få ta flera dagar att få svar på frågor och sådant, säger Bäck.

- Om vi ska ha distans tycker jag att lärarna kunde gå igenom uppgifterna när vi är i skolan. Till exempel om vi skulle ha varannan vecka i skolan, som vi har för tillfället, tycker jag att när vi har veckan i skolan kunde läraren gå igenom uppgifterna då. Har man några frågor kan man få svar då, för sedan när man vaknar på morgonen och inte fattar något kan det bli ganska svårt att komma igång med studierna.

Många frågor om varför Optima enbart har haft närstudier i höst

Varken på Vamia i Vasa eller på Optima i Jakobstad har man i kraft någon hybridmodell. På Vamia övergick man i princip direkt till närstudier efter höstens tre veckor långa distansperiod. På Optima har man överhuvudtaget inte varit på distans i höst.

Rektor i lärande på Optima, Anna-Lena Forsman, berättar att när de inledde höstterminen gjorde de det klart att de kommer att följa alla direktiv de får. De har haft tät kontakt med både lokala och regionala hälsovårdsmyndigheter, men hittills har de fått direktiven att de kunnat fortsätta med närstudier.

Det betyder inte att Optimas val att fortsätta med närstudier inte har ifrågasatts.

- Vi har fått otroligt med frågor från studerande, målsmän och personal. Det finns allt från de som skulle ha velat att vi gick över till distansundervisning direkt och inte möttes överhuvudtaget, till de som vill att vi ska mötas. Det finns de som tycker att alla ska ha munskydd och undrar varför vi inte kastar ut de som inte har, till de som tycker att vi inte ska ha munskydd, säger Forsman.

Forsman tillägger att det har tagit mycket energi att möta och lyssna på alla och att försöka hitta en väg framåt. Men hon är glad över att de kommit så här långt.

- Vi är nöjda med att vi ändå kan tillgodose studerandes plan för kunnande, att de får lära sig och att de får vara i en skolmiljö och gemenskap, säger Forsman.

Porträttfoto av en kvinna som står i en trappa och ser in i kameran.
Anna-Lena Forsman som är rektor i lärande på Optima säger att de fått väldigt många frågor i höst om varför de inte gått över till distans men att de hittills kunnat hålla igång närstudierna. Porträttfoto av en kvinna som står i en trappa och ser in i kameran. Bild: memento / Linda Tallroth-Paananen Porträttfotografi,forsman

Svårt att lära sig praktiska yrken på distans

Det finns en hel del lärdomar som utbildningsinstanserna tar med sig från coronapandemin, och mer kommer ännu eftersom pandemin inte är över ännu. Men på frågan om det går att lära sig ett praktiskt yrke på distans, är rektorerna vid YA, Optima och Vamia tveksamma.

Åsa Stenbacka, rektor på Vamia, ser att det går mer mot distans hela tiden.

- Det går mer mot det hållet, men man ska inte glömma att du inte blir en bra murare, målare eller byggare om du inte får träna och träna och träna. Du behöver den där praktiska färdigheten.

Åsa Stenbacka
Rektor Åsa Stenbacka på Vamia tror att vi går mot allt mer distansstudier men samtidigt tror hon inte att praktiska yrken går att helt och hållet lära sig på distans. Man måste få öva, öva och öva, säger hon. Åsa Stenbacka Bild: Yle/Roy Fogde åsa stenbacka

Närvårdarstuderande Linn Ahlskog håller med. Efter att ha prövat på distansstudier vet hon att det finns saker som inte går att lära sig på distans.

- Klart man vet stegvis hur allt ska gå till, men sen när man väl ska göra allt det praktiska stannar man upp och tänker: "Vänta, hur var det nu, var det så där jag skulle göra." När man inte har fått göra det praktiskt, säger Ahlskog.

Därför är det en hel del arbete som ännu återstår på yrkesskolorna för att komma ikapp det som gick förlorat under distansperioderna.

På YA säger Boris Ståhl att man hade turen att ha en del av sina studerande ute på praktik i våras när skolan var på distans.

På Vamia gick man in för att ta igen så mycket som möjligt direkt när läsåret startade i höst, ifall det skulle komma en ny distansperiod. På Optima jobbar man ännu för att komma ikapp.

- Vi har haft otroligt mycket närstudier under hösten. Vi har kommit i kapp merparten av det praktiska kunnandet och yrkesprov. Det är lite kvar ännu, det har tagit hela hösten men vi är på bättre sidan, säger Anna-Lena Forsman på Optima.