Hoppa till huvudinnehåll

Black Friday är inget mirakel mot inkomstbortfallet under coronan – men näthandeln blir allt viktigare

En kvinna med ljust hår, tunna glasögon och ansiktsmask står inne i en leksaksaffär.
Försäljningsjippot Black Friday är inte den viktigaste dagen på året för åboföretagaren Sabrina Casagrande. En kvinna med ljust hår, tunna glasögon och ansiktsmask står inne i en leksaksaffär. Bild: Carl Fahllund / Yle leksaksaffärer,sabrina casagrande

Den sista helgen i november fylls skyltfönstren med svarta planscher som basunerar ut sitt budskap om realisation. Stora rean Black Friday är här igen.

Också i Åbo är det många butiker som deltar i försäljningsjippot som importerats från USA. En snabb rundtur längs stadens affärsgator får en snabbt att inse hur viktig rean har blivit för stadens små och stora företagare.

Samtidigt har denna konsumtionens högtid också blivit starkt kritiserad från olika håll, och beskrivits som både ett onödigt marknadsföringsknep och miljömässigt ohållbart.

Sabrina Casagrande, som driver en leksaksaffär i Åbo centrum, är en av de företagare som deltar i Black Friday-rean i år. Hon är ändå aningen tveksam till den här typen av stora reor, och berättar att Black Friday inte påverkar hennes verksamhet särskilt mycket.

- Vi har erbjudanden, men nuförtiden sprids försäljningen ut under hela veckan. Vi ser ingen topp just på fredagen, säger Casagrande.

Julsäsongen, som är i startgroparna är desto viktigare, berättar Casagrande. Hon säger också att coronaepidemin har gjort det svårare att anordna reor och andra tillställningar i butiken på grund av risken för smittspridning.

- Vi vill ju inte att det ska uppstå för mycket trängsel i butiken.

Tvingades permittera

När coronaepidemin slog till i våras blev det tystare i butikerna, berättar Casagrande.

- Vi tvingades bland annat permittera en del av våra anställda. Mest drabbades vår nya butik i ett köpcentrum utanför stadskärnan.

Istället flyttade en stor del av handeln ut på nätet.

- I vanliga fall kan det ta en lång tid innan kunderna hittar till nätbutiken, men coronan verkar ha skyndat på den här utvecklingen.

En nätbutiks sida syns i en mobiltelefon.
De Åboföretagare vi talat med säger att näthandeln blir allt viktigare, också för specialvaror. En nätbutiks sida syns i en mobiltelefon. Bild: Copyright (C) Andrey Popov näthandel,Mobiltelefoner och -apparater

"Julklappar är det sista man vill spara in på i år"

Efter ett tag började också kunderna återvända till affärerna, något som Casagrande gläds åt.

- Jag tror att det alltid kommer att finnas en plats för butiker där du kan gå in och känna på varorna och få betjäning. Kanske näthandeln i framtiden kommer att kunna erbjuda något motsvarande, men det är nog en bit kvar dit, säger Casagrande.

Trots coronan tror Casagrande på en ljusare framtid för specialhandeln. De som har varit med lite längre i branschen har sett både bättre och sämre tider, berättar hon.

- Också på 1990-talet då laman slog till i Finland fortsatte människor att köpa leksaker till jul. Jag tror att många vill liva upp stämningen lite extra just nu för barnens skull, oavsett om det annars är knapert.

Skyltfönster med reklam för försäljningsjippot Black Friday.
Längs Åbos butiksgator pryds skyltfönstren av planscher med reklam om olika Black Friday-erbjudanden. Skyltfönster med reklam för försäljningsjippot Black Friday. Bild: Carl Fahllund / Yle skyltfönster,Black Friday

Specialaffärer behöver bli mer flexibla

I en klädaffär på en butiksgata i Åbo jobbar Hanna Pakkanen. Hon berättar att många av de små grannbutikerna tvingades stänga i perioder under våren och sommaren då kunderna lyste med sin frånvaro. Butiken där hon jobbar har dock klarat sig bra, säger hon.

Hon berättar att butiken uppmärksammar Black Friday-rean genom att erbjuda rabatt på hela sortimentet. Ändå verkar det som att readagens betydelse har minskat i år, tycker Pakkanen.

- Det är ganska tomt här i affären just nu som du kan se, och på gatorna utanför. För våra kunder är den här rean inte så viktig.

Pakkanen berättar också att butiken för tillfället jobbar med att utveckla en webbsida, och att de har använt regeringens coronastöd till företagare för att göra detta.

- Det har blivit viktigare att erbjuda kunderna ett alternativ till den traditionella butiksupplevelsen, säger Pakkanen.