Hoppa till huvudinnehåll

Illustratören bakom Kuk-kula-kuten: "Jag tänkte inte alls att man kunde tolka formen som en bokstav"

Illustratören Elina Warsta.
Elina Warsta, illustratören bakom Kuk-kula-bilden som blev en hit på sociala medier säger att hon aldrig hade kunnat förvänta sig detta, men att hon ändå i slutändan är glad att det gick som det gick. Illustratören Elina Warsta. Bild: Elina Warsta Elina Warsta

På bilden som tog de sociala mediernas värld med storm har Kokkola delats upp på två rader och bokstaven “o” ersatts med hjärtan som till formen liknar bokstaven “u”. Det dröjde inte länge förrän det här blev en hit på sociala medier, eftersom att svenskspråkiga läste det som Kuk-kula. Den som stod bakom bilden är illustratören och grafiska formgivaren Elina Warsta.

– Jag tänkte inte själv alls på att man kunde tolka formen som en bokstav, utan tanken är att symbolen ersätter bokstaven. När det handlar om Kokkola, så tänkte jag att det är självklart, men nu gick det så här, säger Warsta.

Tanken med bilden var att Karleby stad ville marknadsföra sig för unga och Elina Warsta säger att hjärtana representerar värme och kärlek mot både hemstaden samt barn och unga.

Hjärtana påminner även om emojis, som används en hel del inom kommunikation, speciellt på sociala medier. En annan inspirationskälla var den kända "I love New York"-logon.

På bilden finns också en sälunge och Warsta berättar att hon där inspirerats av att Karleby är en hamnstad.

– Det som är roligt är just att det är en säl på bilden, så kanske kombinationen av bild och text gör det roligt. Det finns något sött och älskvärt med sälen och sedan finns där också en oanständig dubbelhet. Så kombinationen av texten och bilden skapar en komisk helhet, säger hon.

Kuvassa Kokkolan kuutti-logo
Den oskyldiga illustrationen som misstolkades av svenskspråkiga kommer nu tryckas på t-tröjor och tygkassar. Kuvassa Kokkolan kuutti-logo Bild: Heini Holopainen / Yle Karleby,Some,sälar,logotyper

Förutom sälungen används också en mås i kommunikationen för barn och unga.

Warsta berättar att det var hennes idé att man kunde ha två figurer, som kunde fungera som en sorts maskotar.

– Då valde vi en mås och en sälunge. Sälungen just för att den är sälens barn och ser ganska söt ut. Med måsen tänkte vi också på havets närvaro och den är i första hand ansedd för kommunikationen till lite äldre barn, förklarar Warsta.

Elina Warsta

  • Utbildad grafisk formgivare och illustratör. Utexaminerad från Lahden muotoiluinstituutti år 2005.
  • Har arbetat som illustratör och formgivare inom bokbranschen.
  • Har illustrerat boken Koira nimeltään Kissa skriven av Tomi Kontio som nominerades till Nordiska rådets barnlitteraturpris 2016.
  • Har även formgivit uppföljaren till boken, Koira nimeltään Kissa kaipaa kotia, som var en av de nominerade till Finlandia Junior-priset år 2019.

Bilden har i medierna kallats för en logo, men Warsta påpekar att det i själva verket handlar om en illustration.

Till det visuella utseendet hon designat för Karleby stad hör också en logo och många andra liknande illustrationer.

"Det kändes hemskt"

Elina Warsta berättar att hennes första reaktion då hon hörde om hur bilden misstolkats var att det kändes ganska hemskt.

– Kunden ringde till mig sent på tisdag kväll och berättade att någon har blivit förolämpad av bilden och att det börjar talas om den. Det lät ju helt förfärligt. Jag blev inte exakt rädd, men det kändes hemskt. Jag började fundera på vem jag hade förolämpat och på vilket sätt, när det förstås inte varit avsikten med illustrationen, förklarar hon.

Warsta säger dock att hon relativt snabbt började må bättre när hon märkte att människor skrattade åt illustrationen istället för att de skulle ha varit arga.

Hon var mest nervös över hur människor i Karleby skulle reagera.

– Jag blev jätteglad att jag med mitt arbete hade bidragit med glädje mitt i coronaåret och den mörkaste tiden i november. Dessutom fick jag mycket stöd, till och med människor som jag inte alls kände skickade stöttande meddelanden. Jag blev väldigt rörd över hur hjärtliga och vänliga människor var och i slutändan var jag på ett sätt lycklig över att det gick så här. Det här är en jätteintressant upplevelse, det går inte att beställa sådant här i livet, säger hon.

Lärde sig något nytt om Karleby

När jag pratar med Elina Warsta har det gått ungefär en vecka sedan bilden började få uppmärksamhet.

Hon säger att det känns ganska bra just nu och att det har varit roligt att se hur bilden sprids och för med sig glädje och skratt.

– Det känns redan som en ganska rolig grej.

Nu har Karleby stad och Elina Warsta också kommit överens om att låta trycka t-tröjor och tygkassar med illustrationen. En del av intäkterna från försäljningen går till välgörenhet för barn och unga.

Vad har du lärt dig av allt detta och vad tar du med dig av det här inför framtiden?

– Det jag tar med mig från det här är att jag var väldigt överraskad över Karlebys humor. Människorna reagerade inte med “oj nej, nu skrattar de åt oss”, eller ja, man skrattade ju åt mig, men det får man, det stör mig inte. Det här är en komisk grej och man såg en självironi i Karleby som jag verkligen uppskattar.

Elina Warsta är glad över att hennes misstag fungerat som en förenande faktor i Karleby och att hon igen lärt sig något nytt om staden.

– Jag upplevde att skämtet och missen förenade invånarna i Karleby och jag tyckte att det var en rolig upplevelse. Inte kommer jag i framtiden på flit söka efter motsvarande missar, men jag kommer alltid komma ihåg att jag genom det såg ett nytt drag i den här staden, vilket jag tyckte var jättetrevligt. Jag förstod igen Karleby lite bättre, när jag ändå inte är härifrån, och jag hoppas också att Karlebyborna kommer minnas det här som en rolig sak.

Läs också