Hoppa till huvudinnehåll

Ingå kommuns glada reklamkampanj väcker önskad uppmärksamhet - responsen har varit positiv till 99,9 procent

reklamskylt
Känner du igen de här personerna? reklamskylt Bild: Kristoffer Nöjd/Ingå kommun Ingå,Västnyland,reklam (marknadsföring)

Reklamskyltar med glada ansikten, stora leenden, Ingålandskap och den tidigare beprövade sloganen Glad i Ingå ska se till att Ingåborna blir fler. Det hoppas åtminstone Ingå kommun i sin senaste marknadsföringskampanj.

Särskilt det enorma reklamlakan som prytt fasaden på köpcentret Iso-Omenas fasad i Mattby i Esbo har väckt diskussion och fått precis den uppmärksamhet kommunen hade hoppats på. Reklamen är placerad så att ingen som kör österut längs stamväg 51 kan missa den.

reklamskylt på ett köpcenters fasad.
Ingåreklamen dyker upp på köpcentrets fasad i januari igen. reklamskylt på ett köpcenters fasad. Bild: Clearchannel Ingå,Västnyland,reklam (marknadsföring),Iso Omena,siru lehtopelto

Det är ishockeyspelaren Siru Lehtopelto som ställt upp och lånat ut sitt glada ansikte som syns på reklamlakanet. Lehtopelto är född och uppvuxen i Ingå.

Responsen kring marknadsföringskampanjen har varit till 99,9 procent positiv, berättar kommunens informatör Kristoffer Nöjd.

- Vi valde tillsammans med den här reklambyrån som vi har jobbat med att lyfta fram glädjen i Ingå. Den här sloganen Glad i Ingå-Iloinen Inkoo var politikerna måna om att hålla kvar. Det har vi ridit vidare på och försökt förmedla den här glädjen i marknadsföringen. Det är kanske lite originellt för en kommun att använda glädjen i marknadsföringen.

Förutom Siru Lehtopelto har också en rad andra mer och mindre kända Ingåbor ställt upp och poserat för kommunens kampanj.

reklamskylt
En av skyltarna visar vägen till Ingå kyrkby. reklamskylt Bild: Kristoffer Nöjd/Ingå kommun Ingå,Västnyland,reklam (marknadsföring)

Reklamkampanjen har skapat diskussioner bland annat i diskussionsgrupper på Facebook.

Representanter från andra kommuner har också varit i direkt kontakt och velat veta mer om reklamskyltarna, berättar Henrik Wickström (SFP) som är kommunstyrelseordförande i Ingå.

För två år sedan godkände politikerna i Ingå kommunens nya marknadsföringsplan. Sedan dess har kommunen gjort olika punktinsatser, säger Henrik Wickström.

- Det ligger i tiden att kommuner satsar på sin image och profilerar sig på olika sätt. Speciellt då folk nu har fått upp ögonen för landsbygden och skärgården på ett annat sätt så vill vi vara aktivt ute och lyfta fram våra bästa sidor. Intresset för våra småhustomter har ökat i år och det kan ha att göra med den här marknadsföringskampanjen, gissar Wickström.

Ingå har lyckats sälja alla de tomter som varit till salu på området som kallas Västersvängen och nu försöker kommunen marknadsföra tomterna på Västerbrinken.

Synligheten kostar pengar

Men att göra reklam är inte gratis och inte heller billigt. Ingå satsar årligen en viss summa pengar på marknadsföring av kommunen. Nästa år ligger den budgeterade summan på 91 800 euro.

Att hänga upp en reklam i stil med Ingåreklamen på köpcentret Iso-Omenas fasad kostar runt 5 000 euro per vecka, avslöjar Kristoffer Nöjd.

Ingåreklamen kommer att synas på fasaden i sammanlagt fyra veckor. De övriga reklamskyltarna som finns intill stamväg 51 i Ingå är mer bestående. En av skyltarna har faktiskt funnits vid vägrenen i några år redan men har nu förnyats och blivit dubbelsidig.

Henrik Wickström och Kristoffer Nöjd
Ingåpolitiker Henrik Wickström (SFP) och informatör Kristoffer Nöjd är nöjda över synligheten som Ingå har fått tack vare reklamkampanjen. Henrik Wickström och Kristoffer Nöjd Bild: Christoffer Westerlund / Yle Ingå,Västnyland,kristoffer nöjd

Henrik Wickström vill betona att det ligger en noggrann planering bakom varje marknadsföringssatsning och nämner reklamen på köpcentret i Esbo som exempel.

- Det är många från Västnyland som speciellt nu kör med bil in till stan och då kör man förbi den där skylten. Största delen av de nya Ingåborna - de som kommer till Ingå - kommer för tillfället från Esbo.

En skylt vid en väg betyder pappersarbete

Man kan ju tycka att det är märkligt att inte fler kommuner gjort en liknande reklamsatsning som Ingå eller varför Ingå inte gjort en liknande satsning tidigare.

En förklaring kan ha att göra med byråkratin kring skyltar längs vägarna.

- Ett problem är säkert att det är ganska svårt att få lov. Det är lite byråkrati bakom att få en skylt vid vägen. Det finns regler som måste följas: den får kanske inte vara upplyst eller så måste den vara upplyst. Själva lovprocessen är en liten djungel, berättar Kristoffer Nöjd.