Hoppa till huvudinnehåll

Experten fruktade först det värsta när Grosjean kraschade – den höga säkerheten är resultatet av stora reformer: ”Alla inblandade gjorde ett perfekt arbete”

Romain Grosjean leds bort av banläkare.
Grosjean fick lindriga skador efter sin krasch. Romain Grosjean leds bort av banläkare. Bild: AFP / Lehtikuva Formel 1,Romain Grosjean

Att Romain Grosjean klarade sig helskinnad ur kraschen i Bahrain är ett exempel på att professor Sid Watkins reformer fungerar. Det var Watkins som tvingade fram förbättringar som gör att bilarna nu är tämligen säkra. Han utvecklade också sjukhusen på banorna som tidigare, om de ens fanns, var väldigt primitiva, säger Yle Sportens expert Fredrik af Petersens.

Formel 1 har under många år varit förskonat från allvarliga olyckor, men i dagens lopp i Bahrain kunde det ha gått riktigt illa. Romain Grosjean körde in i skyddsräcket, bilen klövs i två delar och började brinna.

– Alla höll andan när vi såg det och fruktade det värsta. Det påminde om olyckor som hände förr i tiden som till exempel Francois Cevert som åkte in i räcket på samma sätt på Watkins Glen och omkom.

– Sen när Romain kom ur elden och såg mer eller mindre oskadd ut så drog man en suck av lättnad. Det gjorde också alla i depån också, säger Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens.

Fån Haas sida var man tidigt ute och tackade brandmän och räddningspersonal, och Fredrik af Petersens anser att man inte kunde ha skött räddningsarbetet bättre i dag.

– Det tog inte många sekunder innan den första funktionären var framme med en brandsläckare. Sen kom läkarbilen och gjorde vad man kunde. Alla inblandade gjorde ett perfekt arbete, säger han.

Hoppa över Twitterpostning

Sid Watkins drev säkerhetsutvecklingen

Grosjean ska ha klarat sig undan med lindriga brännskador. Enligt af Petersens är Grosjean nu den senaste föraren i raden som kan tacka professor Sid Watkins att han lever.

Det var Watkins som drev säkerhetsutvecklingen i formel 1 under flera årtionden. Det hela fick sin början efter Ronnie Petersons dödsolycka på Monza 1978.

– Sid fick inte vara med och hjälpa till eftersom han inte var officiell Fia-läkare. Bernie Ecclestone ändrade på det och såg till att han blev det. Sid talade sedan i mycket klara ord om för konstruktörerna vad de skulle göra, om de vägrade så såg han till att de inte fick lov att ställa upp.

– Han utvecklade också sjukhusen på banorna som tidigare, om de ens fanns, var väldigt primitiva. I dag är de så väl utrustade att man i värsta fall kan utföra hjärtoperationer men också behandla brännskador, säger han.

Sid Watkins utvecklade också bland annat den krage som minskar risken för skallfrakturer. För några år sedan kom också säkerhetsutrustningen Halo som skyddar huvudet.

Sid Watkins i samspråk med Michael Schumacher.
Sid Watkins till höger. Sid Watkins i samspråk med Michael Schumacher. Bild: AOP Formel 1,Sid Watkins

Bottas får det tufft mot Verstappen

Grosjeans olycka påverkade också resten av förarna och satte också sin prägel på loppet.

– Alla är proffs och vet att motorsport är farligt, men det skulle inte förvåna om man körde lite med handbromsen på. Man tänkte efter lite och kanske inte körde lika tufft som man hade gjort i vanliga fall.

– Vi såg många omkörningar men jag tror nog en del tänkte att hoppas det här loppet snart tar slut, säger af Petersens.

Dagens lopp vanns av Lewis Hamilton före Max Verstappen och Alexander Albon. För Valtteri Bottas blev det en ny motig tävling där han bara knep fyra poäng.

– Det går inte att komma ifrån att starten var urusel, och där tappade han alla chanser att bli tvåa eller ens komma på pallen.

Bottas ligger nu bara tolv poäng före Max Verstappen med två lopp kvar att köra.

– Det kommer att bli tufft mellan dem, och man kan bara säga må den bäste vinna men jag tror nog att Valtteri klarar det. Max Verstappen är en synnerligen tuff förare så det blir ingen promenadseger för Valtteri, säger af Petersens.

Läs också