Hoppa till huvudinnehåll

Ode till kritiken - häng med på en helkväll om finlandssvensk kritik

Vad är bra kritik, hur ser den ut och vem är det som bestämmer vilken slags kritik som håller måttet? Det här är frågor som författare och kritiker kommer diskutera under det direktsända evenemanget "Ode till kritiken" som sänds på Yle Arenan måndagen den 30 november kl. 17-19.

– Kritiken har inga givna rum på samma sätt som till exempel boksamtal som förs på bokmässor där författare och författares verk står i centrum. Med det här evenemanget vill vi ge kritiken ett eget rum. Kritik kan också ses som en konstform och den förtjänar att ta mer plats, säger Mathilda Larsson, kritikombud på Kritikbyrån.

Den 30 november kl. 17 bjuder Kritikbyrån och centrumbiblioteket Ode i samarbete med Svenska Yle in till evenemanget Ode till kritiken där man ägnar hela kvällen åt den finlandssvenska kritiken. Evenemanget sänds på Yle Arenan och leds av kulturredaktör Kia Svaetichin.

Debatter om kritiken

Under hösten har kritik diskuterats på flera håll och det tar kritikkvällens olika diskussioner fasta på. I höst har det bland annat stormat en del kring den finlandssvenska barnbokskritiken.

Den här debatten tar illustratör Anna Härmälä, förlagsredaktör Sara Ehnholm Hielm och Mathias Rosenlund avstamp i. Finns det skillnader mellan hur barnböcker tas emot jämfört med vuxenlitteratur?

I Sverige har man å sin tur diskuterat huruvida litteraturkritiken fokuserar för mycket på gestaltning eller det som på engelska brukar kallas "show don't tell".

Men vad är egentligen bra kritik, hur ser den ut och vem är det som bestämmer vilken slags kritik som håller måttet?

Svenska Yles scenkonstkritiker Lasse Garoff och litteraturkritikerna Julia Tidigs och Fredrik Hertzberg tar ställning till vad bra kritik kan vara och hur den kan se ut. Mathilda Larsson modererar samtalet.

Författare möter sin kritiker

Det finns en gammal oskriven regel som lyder att författare inte ska gå i polemik med sin recensent. Men under Ode till kritiken sker ett ovanligt möte då Hufvudstadsbladets litteraturkritiker Pia Ingström träffar regissören och författaren Milja Sarkola för att tala om vad det innebär att recensera och bli recenserad.

Ingström recenserade Sarkolas debutroman Mitt Kapital som utkom i våras och i deras diskussion funderar de på sina respektive roller inom det litterära fältet och hur en recension kan påverka ett verk.

Under kvällen utses också Årets kritiska text av domaren och författaren Tuva Korsström.

Kritikbyråns tävling Årets kritiska text sökte den bästa kritiska texten som publicerats i finlandssvenska medier under tiden 1.11.2019 – 31.10.2020. Publiken fick nominera sina favoriter och formulera en frivillig motivering.

Prissumman är 1000 euro.

– Det känns viktigt att införa ett pris som lyfter fram kritiken och engagerar allmänheten. Vem som helst har kunnat nominera en text till tävlingen och det har nog gjort att många fått upp ögonen för de recensioner som publiceras i tidningar och tidskrifter. Det handlar om att uppmärksamma kritiken och recensionen som genre, säger Mathilda Larsson.

Se Svenska Yle Live: Ode till kritiken på Yle Arenan med start kl. 17.

Läs också