Hoppa till huvudinnehåll

Romain Grosjean såg döden i vitögat – tanken på barnen fick honom att kämpa sig ur eldhavet: ”Kunde inte sluta så här”

Romain Grosjean efter kraschen i Bahrain.
Romain Grosjean fick snabbt hjälp. Romain Grosjean efter kraschen i Bahrain. Bild: EPA Romain Grosjean

Jag vet inte om ordet mirakel kan användas men det var inte min tur att dö, säger Formel 1-föraren Romain Grosjean i sin första intervju efter söndagens otäcka krasch. Haas-föraren hoppas kunna vara tillbaka och köra säsongens sista race i Abu Dhabi.

Romain Grosjean hade ofantlig tur då han klarade sig undan med endast brännskador efter kraschen i Bahrains GP. Farten var över 200 km/h då han styrde rakt in i ett skyddsräcke och vid kollisionen uppmättes över 50 g-krafter.

Bilen klövs i två delar och började genast brinna, men tack vare cockpitskyddet Halo tappade Grosjean aldrig medvetandet.

– Jag vet inte om ordet mirakel kan användas men det var inte min tur att dö, säger fransmannen i sin första intervju med TF1 och LCI.

Romain Grosjeans bil brinner i Bahrain.
Grosjean kraschade på första varvet i tävlingen i söndags. Romain Grosjeans bil brinner i Bahrain. Bild: imago images/HochZwei/ All Over Press Formel 1,Romain Grosjean

Grosjean befann sig inne i eldhavet i 28 sekunder innan han lyckades ta sig ur bilen, hoppa över skyddsräcket och få hjälp av läkare.

– Det kändes längre än 28 sekunder, jag såg hur visiret på hjälmen blev orange och jag såg lågor på vänster sida om bilen. Jag han tänka ganska så mycket, bland annat att det inte kunde sluta så här för mig i formel 1.

– Sen tänkte jag på barnen och sa till mig själv att jag måste ta mig ur. Jag satte händerna på elden och kunde känna hur det brann på chassit. Jag tog mig ur och kände sedan att någon tog tag i mig och drog mig därifrån, säger han.

Vill göra comeback

Romain Grosjean kommer inte att köra i söndagens tävling i Bahrain. Hans plats tas av brasilianaren Pietro Fittipaldi, men Grosjean hoppas kunna göra comeback då säsongen avslutas i Abu Dhabi den 13 december.

Det blir i så fall hans sista race för Haas eftersom han inte fått något nytt kontrakt.

– Jag behöver troligen ta professionell hjälp och tala om det här eftersom jag verkligen såg döden i vitögat, men jag behöver också få hoppa in i bilen igen. Om det är möjligt redan i Abu Dhabi för att avsluta min tid i formel 1 på ett annat sätt, säger han.

Det är över 30 år sedan en likadan olycka och stort eldhav setts i formel 1. Då var det Gerhard Berger som kraschade på Imola.

– Inte ens i Hollywood kan man skapa liknande bilder. Det var den största krasch jag har sett. Det är som en pånyttfödelse för mig men att jag tog mig ur elden kommer att påverka mig under resten av livet, säger han.

Läs också