Hoppa till huvudinnehåll

Allt fler östnylänningar använder munskydd i bussen, men det är svårt att hålla säkerhetsavstånd i rusningstid

Två passagerare stiger på en buss.
Jonna Karanka och en annan passagerare stiger på bussen mot Helsingfors. Två passagerare stiger på en buss. Bild: Yle / Mira Bäck Porvoon Liikenne - Borgå Trafik,Söderkulla,busstrafik

Nu under coronapandemin uppmanas vi följa en hel del olika rekommendationer och restriktioner för att inte smitta andra eller bli smittade själva.

Vid det här laget är uppmaningarna om att hålla avstånd, tvätta händerna och använda munskydd i affärer och inom kollektivtrafiken bekanta sedan länge.

Men går det att hålla säkerhetsavstånd i bussen, och använder passagerarna munskydd? Känns det över huvud taget tryggt att åka buss? Det är några av frågorna vi ställde passagerare som väntade på bussen i Söderkulla i Sibbo på onsdagsförmiddagen.

Kirsi Elshawa är på väg till centrum av Helsingfors. Hon åker dagligen till och från jobbet med buss.

Efter att Elshawa ställt sin cykel i ställningen invid busshållplatsen drar hon fram handdesinfektionsmedel och ett svart munskydd i tyg ur väskan.

Elshawa är noga med att använda ansiktsskydd i kollektivtrafiken och berättar att hon gjort det ända sedan våren.

- På våren kunde jag vara den enda i bussen som använde munskydd, men nu efter de senaste rekommendationerna har andra också börjat använda dem. Sedan i somras har också busschaufförer använt munskydd vilket känns bra, säger Elshawa.

En kvinna sätter på sig ett munskydd. Hon står utomhus vid en cykelställning.
Kirsi Elshawa är noga med att använda handdesinfektionsmedel innan hon sätter på sitt munskydd. En kvinna sätter på sig ett munskydd. Hon står utomhus vid en cykelställning. Bild: Yle / Mira Bäck busstrafik,Söderkulla,Passagerare,Munskydd under coronaviruspandemin 2019−2020,Kirsi Elshawa

Enligt Elshawa är det omöjligt att hålla säkerhetsavstånden i rusningstid.

- Då är ofta alla bänkrader i användning och det är inte två meter mellan passagerarna, säger hon.

Särskilt fullt är det på morgonen när hon stiger på i Söderkulla, och på eftermiddagen när hon stiger på i Helsingfors.

- Bäst skulle det förstås vara om fler bussar skulle köra, men det är säkert omöjligt att ordna med nuvarande resurser, funderar Elshawa.

Reporterns tanke om att bara sälja hälften så många biljetter känns inte heller särskilt bra så länge det inte går att sätta in fler bussturer. Då skulle hälften av passagerarna inte kunna ta sig till jobbet.

På frågan om det känns tryggt att åka buss svarar Elshawa både ja och nej.

- Alla använder fortfarande inte munskydd och man kan kanske hellre hosta i ärmen eller armvecket än rakt ut. Men nog litar jag på att man vågar åka, säger Elshawa.

Munskydd ökar tryggheten

Jonna Karanka ska också till Helsingfors. Hon är på väg till sitt arbetsrum i Böle. Hon tar bussen till och från jobbet alla vardagar.

Karanka har märkt att ungefär 90 procent av passagerarna använder munskydd, och att det över lag är färre som åker buss. Hon bär också själv ett engångsmunskydd.

- Åtminstone hittills har jag känt mig trygg, säger hon.

Karanka försöker undvika rusningstiden. Det är ungefär lunchtid nu och när Helsingforsbussen väl kommer är den till all tur inte särskilt full.

En stund efter att Karanka åkt i väg dyker Jaana Leisilä upp. Också hon sätter på sig ett munskydd efter att först ha desinficerat händerna.

En kvinna i orange jacka och svart munskydd står invid en gata.
Jaana Leisilä känner sig tryggare på bussen nu än för några veckor sedan när munskydd ännu inte var så vanliga. En kvinna i orange jacka och svart munskydd står invid en gata. Bild: Yle / Mira Bäck Söderkulla,Passagerare,Jaana Leisilä

Nästan alla som reportern ser vid busshållplatserna i Söderkulla den här dagen bär munskydd.

- Det går inte så bra att hålla säkerhetsavstånd om man åker buss i rusningstid, men folk har blivit väldigt bra på att använda munskydd, säger Leisilä.

Hon tycker det är som svårast att hålla distans om man rör sig kring 8-tiden på morgonen eller efter klockan 16 på eftermiddagen.

Leisilä säger att hon funderat på om det är säkert att åka buss eller inte, men hon känner sig ändå tryggare nu än tidigare då det ännu inte var så vanligt med munskydd.

Leisilä tycker det skulle vara fint om bussbolagen skulle kunna erbjuda munskydd åt dem som glömt sina egna hemma, men hon förstår att det inte är möjligt för alla bussbolag.

En buss kör förbi genom Söderkulla.
Här kommer Borgåbussen farande. En buss kör förbi genom Söderkulla. Bild: Yle / Mira Bäck busstrafik,Söderkulla,Porvoon Liikenne - Borgå Trafik,bussar

Jenna Salama kommer gående från matbutiken med lite vindruvor och annat mellanmål i famnen.

Hon har munskyddet på färdigt efter sitt butiksbesök och ställer sig för att vänta på samma buss som Leisilä. Salama är på väg till skolan i Vanda.

Hon tycker det känns tryggt att åka buss men har också märkt att det kan vara svårt att hålla distans till andra under morgnarna.

- Men visst använder folk väldigt mycket munskydd, säger Salama.

Bussbolag säljer munskydd

Trafikchef Teuvo Punavaara från Savonlinja uppskattar att mellan 70 och 80 procent av passagerarna i Nyland använder munskydd. Bussbolaget kör till exempel linjer mellan Helsingfors och Lovisa.

I bolagets bussar finns engångsmunskydd till salu för två euro styck. I bussarna säljs också paket med flera munskydd, handskar och handsprit för 15 euro.

- Busschaufförerna har i uppdrag att informera via högtalarna om att det finns munskydd till salu då det kommer flera passagerare som är utan, säger Punavaara.

Han tror att man skulle vilja dela ut munskydd gratis inom bolaget.

- Men eftersom passagerarna minskat märkbart och ekonomin är spänd så har vi inte möjlighet att göra det, säger Punavaara.

Munskydd.
Det går att köpa munskydd i vissa bussar. Arkivbild. Munskydd. coronavirus,munskydd

Det är få som har velat köpa munskydd i bussen.

- De som inte bär munskydd när de kommer har tydligen redan beslutat att inte använda munskydd. Jag tycker att det redan från början borde ha gjorts obligatoriskt att använda munskydd i kollektivtrafiken, så skulle det inte vara oklart för någon, säger Punavaara.

Bussbolag: Omöjligt hålla avstånd

I nuläget kan bussbolaget, enligt Punavaara, inte neka någon från att åka med på grund av att personen inte bär munskydd.

- Det borde utgå från varje människas egen ansvarskänsla, att man använder munskydd när man kommer till ett sådant ställe där det är nästan omöjligt att hålla säkerhetsavstånd, säger Punavaara.

Är det alltså omöjligt att hålla säkerhetsavstånd, särskilt i rusningstid?

- När bussen är full är det helt omöjligt, man sitter bredvid varandra och så är det en smal gång mellan bänkarna. Om det är en lite lugnare busstur så kan man förstås sitta en och en på varje bänkrad.

I en buss för 50 personer ryms 25 personer om man följer säkerhetsavstånden.

- Men rekommendationen på lite över en meter uppfylls inte då heller när någon annan sitter direkt bakom ryggen på en, säger Punavaara.

Enligt honom är det inte ekonomiskt möjligt att sälja bara 25 biljetter per busstur i rusningstid eftersom det redan är ekonomiskt kärva tider.

- Jag rekommenderar starkt alla passagerare att använda munskydd, säger Punavaara.

Hittills har bussbolaget rekommenderat sina förare att använda munskydd, men enligt Punavaara måste man snart gå över i att göra munskydd obligatoriska för att också de förare som hittills låtit bli ska börja använda dem.

- Enligt lagen kan vi förutsätta att föraren använder skyddsutrustning. Det enda problemet är att de som har glasögon klagar på att de immas igen. Det är en utmaning för dem som har glasögon, säger Punavaara.

Han tror inte att förarna kommer att klaga över att munskydd blir obligatoriska för dem.

Bänkarna närmast föraren är inte i bruk, och i långfärdsbussarna finns ett plexiglas bakom chauffören. På det sättet vill bussbolaget skydda personalen.

Passagerarens ansvar

I Borgå trafiks bussar har man också tagit bänkarna längst fram ur bruk, och det finns ett plexiglas bakom chauffören i långfärdsbussar och vid sidan av chauffören i stadsbussar.

Enligt Borgå trafiks vd Dick Wallenius får chaufförerna använda munskydd om de vill.

- En del tycker att det blir syrebrist och att de inte är så skarpa i trafiken. Många har sagt att de inte kan använda munskydd när de kör, säger Wallenius.

Både Wallenius och Punavaara säger att bolagens chaufförer hittills klarat sig undan viruset.

Enligt Wallenius använder en stor del av passagerarna munskydd, särskilt de som åker mellan Borgå och Helsingfors.

Dick Wallenius framför Borgå trafiks buss.
Dick Wallenius tycker det är tryggt att åka buss. Arkivbild. Dick Wallenius framför Borgå trafiks buss. Bild: Yle / Hanna Othman borgå buss

Enligt Wallenius är användningen av munskydd inte någonting busschauffören kan övervaka eller säga till om.

- Vi kan inte ta del i det om någon använder eller inte. Det är helt frivilligt och en rekommendation. Vi har så få passagerare i dagens läge att jag tycker det är tryggt att åka.

Enligt Wallenius går det att hålla säkerhetsavstånd också i rusningstid.

- Bussarna har mellan 50 och 60 sittplatser och i dagens läge har bussarna i genomsnitt mellan 20 och 30 passagerare. Åtminstone varannan bänk är tom så att ingen sitter bredvid en, säger Wallenius.

Enligt Wallenius har bussbolaget inte planer på att skära ner i antalet bussbiljetter som säljs för varje tur. Bolaget vill inte behöva lämna någon på hållplatsen.

Han anser att det är passagerarens eget val att åka med eller låta bli om personen tycker bussen är för full.

Läs också