Hoppa till huvudinnehåll

Besvären mot förbindelsebåtsbygget i Dalsbruk kan leda till 17 månaders väntan

En blåvit förbindelsebåt med framluckan öppen.
M/S Stella i Bruksviken. En blåvit förbindelsebåt med framluckan öppen. Bild: Amanda Vikman/Yle skärgård,skärgårdstrafik,färjtrafik,förbindelsebåtstrafik

Redan 2010 fanns det planer på att bygga vågbrytare, förbättrade kajer och fräscha upp Dalsbruks hamn.

M/S Stella angör bryggan i hamnen vid Stallplan i Bruksviken i Dalsbruk tre dagar i veckan, året om. Nu vill NTM-centralen flytta förbindelsebåtsbryggan en bit utanför hamnen så att gästhamnen och hamnområdet kan utnyttjas bättre.

- Kommunen har redan påbörjat sitt brygg- och vågbrytarprojekt. Det är nu utbyggt så mycket det är möjligt utan att det hindrar förbindelsebåtstrafiken från att löpa, det vill säga 120 av 160 meter, säger Kimitoöns tekniska chef, Ralf Nyholm.

Man i randig skjorta
Jari Nieminen säger att Kasnäs är ett alternativ om man vill färdigställa hamnen medan man väntar på beslut från domstolen. Man i randig skjorta Bild: Yle/Helena von Alfthan Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM),Jari Nieminen

Också DB-Marina har bryggsegment kvar som inte kan byggas ut innan det blir klarhet i ärendet.

Men tre besvär har lämnats till Vasa förvaltningsdomstol med anledning av NTM-centralens ansökan om att bygga en ny förbindelsebåtsbrygga i Dalsbruk - två av besvären handlar om att den nya platsen är dåligt vald, det tredje om var muddermassorna får dumpas.

Falköföreningen har ändå dragit tillbaka sitt besvär angående var muddermassor skulle placeras.

- Än så länge har vi inte sett exakt vad besvären går ut på. Jag var inte överraskad att besvären lämnades in men det förvånade lite att det kom in hela tre stycken separata besvär, säger Nyholm.

Trafiken flyttar om man vill färdigställa hamnplanerna

Jari Nieminen, sakkunnig inom skärgårdstrafiken vid NTM-centralen, menar att planen att flytta M/S Stellas bryggplats till Kasnäs är ett sätt att använda tiden effektivare.

- Om Vasa förvaltningsdomstol tar ärendet, eller ärendena, till behandling så kan vi inte färdigställa kajen innan man vet hur det går. Om man vill färdigställa hamnen måste M/S Stella angöra någon annan plats än inne i Bruksviken och då är Kasnäs ett alternativ, säger han.

När det klarnat hur det går med besvären som lämnades in kommer NTM-centralen att vara i kontakt med skärgårdsborna och kommunen kring hur man ska göra.

Men Ralf Nyholm säger ändå att man vill säkerställa att förbindelsebåtstrafiken kan fortsätta även i framtiden och har inte planer på att bygga ut vågdämparna ifall beslutet blir hängande i luften.

Ifall Vasa förvaltningsdomstol förkastar besvären kan bygget av den nya förbindelsebåtsbryggan inledas direkt och den borde stå klar inom sju månader.

Ifall besvären tas till behandling kan processen dra ut på tiden, cirka 17 månader och ödet för den nya bryggplatsen blir under tiden hängande i luften.

Läs också