Den globala möbeljätten Ikea upphör med att publicera sin tryckta gratiskatalog. Katalogen har utkommit i 70 år.
Ikeas första katalog publicerades år 1951 i södra Sverige, och den årliga katalogen har länge hört till världens största årliga publikationer.
Ikeakatalogen har tillsammans med bibeln, koranen och Harry Potter-böckerna hört till de största publikationerna vad gäller spridning och antal tryckta exemplar.
Ikeakatalogen är spridd över nästan hela världen. Toppen nåddes år 2016 då bolaget tryckte över 200 miljoner kataloger i över 50 marknadsområden på 32 olika språk.
Den sista tryckta Ikeakatalogen utkom i somras och gäller för år 2021. Katalogen trycktes i 40 miljoner exemplar.
I dag sker försäljning och marknadsföring via nätet
Bolaget motiverar beslutet med att tryckalstret inte längre behövs. Medievanorna har förändrats och kundernas intresse för katalogen har sjunkit. Försäljningen sker i dag allt mer via nätet.
- Ett emotionellt - men rationellt - beslut, säger Konrad Grüss, vd på Inter Ikea Systems.
Han hänvisar till den stora flörändring som skett i konsumenternas beteende.
- Det är webben, appar och sociala medier som gäller i dag, säger han till nyhetsbyrån AFP.
Ibland i blåsväder
Då och då har Ikea hamnat i blåsväder i samband med anpassning till olika marknader. År 2012 fick Ikea kritik efter att ha retuscherat bort kvinnor i en saudiarabisk version av katalogen.
Källor: AFP, Aftonbladet