Hoppa till huvudinnehåll

Intresset för att handla mat på nätet har exploderat - 800 procents ökning som mest

Tidigare togs matbeställningar per telefon men nu är allt digitaliserat. Men näthandeln är inte alltid en lönsam affär för mataffärerna.

- För en timme sedan anställde vi en till person. Sedan våren har vi ökat personalen med cirka 10 procent. Men näthandel är något som jag inte direkt tycker om för att vara ärlig, för då får vi ju inte in kunden i butiken och kan inte visa allt vi har att erbjuda, säger Tom Eriksson, köpman vid K-Citymarket i Salo.

Mataffärerna har utvecklat logistiken mycket sedan våren. Då tog man emot alla beställningar manuellt per telefon och personalen antecknade beställningarna på papper. Nu sköts det hela digitalt och matvarorna listas i en logisk ordning.

Tom Eriksson
Tom Eriksson anser att det finns både för- och nackdelar med näthandel. Tom Eriksson Bild: Amanda Vikman/Yle person,tom eriksson

En person hinner plocka ihop cirka 10 beställningar på en dag och varje beställning tar cirka 30 minuter. Kesko har sedan slutet av mars öppnat 300 nya nätbutiker.

På några månader har antalet nästan fördubblats och nu är de över 450 till antalet.

Ökning med 800 procent

Som mest ökade Keskos näthandel med 800 procent på en månad jämfört med förra året, och ökningen har fortsatt genom hösten.

Hälften av kunderna väljer hemkörning.

- Inte är det direkt en lönsam affär, det kostar en massa att plocka ihop varor på det här viset. Men det är en service vi erbjuder, och på det här viset kan vi dra vårt strå till stacken i den här krångliga coronasituationen, säger Tom Eriksson.

Samtidigt som antalet kunder i affären har minskat ser Eriksson att de som handlar köper mer på samma gång.

- Det är inte så trevligt att se hur rädda kunderna ser ut, de känner sig oroliga och handlar en massa på en gång. Många handlar också till nära och kära, kundflödet är mera utspritt jämnt över dagen så köpbeteendet har förändrats, säger han.

Kämmentietokone ja elintarvikkeita
Tidigare togs beställningar emot manuellt - nu är allt digitaliserat. Kämmentietokone ja elintarvikkeita Bild: Jari Pelkonen / Yle livsmedelsaffärer,näthandel

När coronasituationen lugnat ner sig tror han att många kommer att fortsätta utnyttja näthandeln för att det sparar tid för kunden, till exempel för en stadsbo som har bråttom ut till sommarstugan till veckoslutet.

- Det är ju också en fruktansvärt fin service för folk på glesbygden att kunna beställa hem till exempel vitvaror för en rimlig summa. Men när utländska aktörer kommer med i bilden innebär det att eurona försvinner bort från orten och från Finland och det är ju sen igen en negativ trend. Men vi kan inte stoppa tåget, det har redan startar och det fortsätter, säger Eriksson.

Läs också