Hoppa till huvudinnehåll

Wasaline förväntar sig inte några coronapengar – ser ut att klara sig utan stöd

Wasa Express på väg in i Vasa hamn.
Det går relativt bra för Wasaline, uppger vd Peter Ståhlberg. Wasa Express på väg in i Vasa hamn. Bild: Yle/Ulrika Stagnäs-Lund M/S Wasa Express,Wasaline,kvarkentrafiken

Transport- och kommunikationsverket fortsätter konkurrensutsättningarna av fartygsrutter som eventuellt behöver coronastöd, och nu har turen kommit till Kvarkentrafiken. Wasalines vd Peter Ståhlberg förväntar sig inte några pengar, eftersom det går relativt bra för rederiet.

- Med konkurrensutsättningen vill vi möjliggöra att vi vid behov kan införa trafikeringsplikt på rutten under början av året, säger överdirektör Jarkko Saarimäki på Traficom.

Men så behöver det alltså inte bli. Att vinna upphandlingen behöver inte nödvändigtvis betyda att trafikeringsplikt införs och att understöd utbetalas.

Det handlar om ett tillfälligt stöd som vid behov betalas ut för att se till att trafiken kan upprätthållas trots problemen som coronan medför.

Wasaline: "Man ska göra en ganska stor förlust för att få stöd"

Wasalines vd Peter Ståhlberg säger att det inte är frågan om att dra in några stora pengar.

- Man ska göra en ganska stor förlust för att få stödet, säger Ståhlberg.

Wasaline har på sistone enligt Ståhlberg gått på nollresultat, men man tänker ändå delta i upphandlingen.

- Oberoende så garanterar vi ju en viss trafik över Kvarken. Men ärligt så tror jag inte att vi får några pengar, för det måste gå så dåligt före det sker.

Men det är ändå en liten gardering, om till exempel fraktmängderna plötsligt skulle minska ordentligt.

Slut på Kvarkenstödet

Dock blir det från och med nästa år ett slut på stödet på en halv miljon, som Kvarkentrafiken brukar tilldelas årligen.

- Det är ju ett ganska stort bortfall. Så då är det ganska naturligt att vi är med i den här upphandlingen, konstaterar Ståhlberg.

Att något annat rederi på allvar skulle söka stöd för Kvarkentrafiken är inte sannolikt.

- Det är ju ganska svårt att uppvisa kostnader och minusresultat när de inte trafikerar linjen. Men i Södra Finland finns det ju många rederier på samma linje.

Fina fraktmängder

Ståhlberg är rätt nöjd med dagsläget, coronan till trots. I november hade man 25 procent mer frakt än vid samma tidpunkt i fjol, vilket är bästa någonsin.

Passagerarna lyser förstås med sin frånvaro.

- Studerande och de som jobbar, förstås. Men man höjer nästan på ögonbrynen om det kommer två-tre passagerare via terminalen.

Läs också