Hoppa till huvudinnehåll

Legendariska europeiska tåglinjer återuppstår – Trans Europ Express 2.0 ska binda samman fler europeiska storstäder

Bild på ett Trans Europ Express-tåg byggt 1961.
Tanken med TEE-tågens comeback är att göra resandet mellan de europeiska storstäderna betydligt enklare. Risken finns ändå att coronakrisen sätter käppar i hjulet för projektet. TEE-tåget på bilden är byggt år 1961. Bild på ett Trans Europ Express-tåg byggt 1961. Bild: Christoph Rueegg / Alamy tågtrafik,Trans-Europ-Express,tåg

Betydligt fler direkta tågförbindelser mellan de europeiska storstäderna ska om några år igen vara verklighet. EU:s ordförandeland Tyskland presenterar ambitiösa planer för hur järnvägstrafiken i Europa nu borde utvecklas. Som ett steg på vägen presenterade man under tisdagen en rad nya tågförbindelser.

Att ta tåget från Amsterdam till Rom eller från Berlin till Barcelona ska i framtiden bli betydligt enklare.

Det är i alla fall syftet med det järnvägsprojekt som går under arbetsnamnet TEE 2.0 och som enligt planerna ska vara verklighet under 2020-talet.

Beteckningen TEE syftar på de tåg som från och med år 1957 i över 30 års tid trafikerade i Väst- och Centraleuropa under namnet Trans Europ Express.

Det handlade om komfortabla och lyxiga tåg där passagerna, som till stor del bestod av affärsresenärer, bjöds på bland annat exklusiv service och högklassig mat i restaurangvagnarna.

Bland de mest kända tågen fanns Rheingold som från och med 1965 trafikerade som ett TEE-tåg från Amsterdam till Genève.

En av restaurangvagnarna i Trans Europ Express-tåget Rheingold. Bilden tagen i april 2015.
I TEE-tågen reste man bekvämt. Bilden är tagen i en restaurangvagn i tåget Rheingold då det stannade på Berlins centralstation den 17 april 2015. En av restaurangvagnarna i Trans Europ Express-tåget Rheingold. Bilden tagen i april 2015. Bild: imago images/Hohlfeld/ All Over Press tågtrafik,tåg,Trans-Europ-Express

I Västtyskland kom tågen samtidigt att stå som något av en symbol för återuppbyggnaden och det ekonomiska undret efter kriget.

Lyxtågen, som upplevde sina glansdagar under 1960- och början av 1970-talet, inspirerade till och med de tyska elektropionjärerna Kraftwerk, som år 1977 gav ut ett album med namnet Trans Europa Express.

Under 1980-talet falnade intresset för TEE-tågen och affärsresenärerna började i allt större utsträckning välja flyget i stället.

Färre byten och kortare restider

Nu är det då meningen att TEE-tågen ska göra en comeback, även om det i den nya tappningen knappast kommer att handla om lika mycket lyx som i de ursprungliga tågen.

Meningen är i alla fall att resandet mellan de europeiska storstäderna borde bli betydligt enklare, vilket ju också var grundidén i början av 1950-talet.

Helt konkret betyder det här regelbundna direktförbindelser på sträckor där det i dagens läge kan behövas tre till fyra tågbyten och biljettbokning via olika bolag.

Ett tyskt ICE-tåg står startklart på centralstationen i Berlin
I och med TEE-tågens comeback vill man göra resandet mellan de europeiska storstäderna både enklare och snabbare. På bilden ett tyskt ICE-tåg som står startklart på centralstationen i Berlin. Ett tyskt ICE-tåg står startklart på centralstationen i Berlin Bild: Johnny Sjöblom / Yle lok,tåg,järnvägstrafik,järnvägar,Berlin Hauptbahnhof,järnvägsstationer,Berlin

I planen för TEE 2.0 hittar man bland annat en möjlig tidtabell för resan Amsterdam-Köln-Basel-Milano-Rom.

I dagens läge är det en resa som tar 16 timmar och kräver fyra tågbyten. Med ett direkttåg kunde man förkorta restiden med tre timmar.

Betydligt förkortade restider kan enligt planen uppnås på de sammanlagt 16 TEE-linjer som nu planeras.

I ett första skede ska det främst handla om linjer i Väst- och Centraleuropa, senare ska också bland annat Köpenhamn och Stockholm komma in i bilden.

Som ett första steg på vägen mot ett TEE-samarbete presenterade de tyska, franska, österrikiska och schweiziska statsjärnvägarna under tisdagen nya nattågslinjer för Centraleuropa.

Från och med 2021 ska nattåg trafikera mellan Zürich och Amsterdam samt mellan Wien och Paris. Fram till 2024 ökas utbudet med linjerna Zürich-Rom, Berlin-Paris, Berlin-Bryssel och Zürich-Barcelona.

Priser och bokning måste ses över

I det tyska trafikministeriets plan listas också en hel del problem och utmaningar som hänger ihop med projektet.

Där konstaterar man att allt fler passagerare verkar vara beredda att byta ut flyget mot tåget och vidare att systemet samtidigt måste förenklas för att folk verkligen ska göra det här bytet.

I dagens läge är nämligen den gränsöverskridande tågtrafiken oftast en djungel av olika biljettpriser och tariffer. I många fall går det inte ens att boka den tänkta tågresan över endast ett bolag.

Människor på järnvägsstationen Gare de Lyon i Paris i juli 2020. Många bär munskydd.
I dagsläget är systemet rätt så knepigt vad gränsöverskridande tågresor beträffar. Bilden tagen på järnvägsstationen Gare de Lyon i Paris i juli 2020. Människor på järnvägsstationen Gare de Lyon i Paris i juli 2020. Många bär munskydd. Bild: imago images/IP3press/ All Over Press tåg,tågtrafik

En annan av de listade utmaningarna är att många av de europeiska länderna i dagens läge har olika el- och säkerhetssystem för sina järnvägar.

För att komma till rätta med de utmaningar som finns föreslår Tysklands trafikminister Andreas Scheuer att man ska bilda ett nytt bolag för TEE-trafiken. För att projektet ska rulla vidare hoppas den tyske trafikministern på pengar från EU.

– Vi lanserar det här projektet för att vi är övertygade om att vi kommer att uppleva ett järnvägens årtionde, konstaterade Andreas Scheuer i samband med de europeiska trafikministrarnas möte i tisdags.

– Det handlar om modern mobilitet i tider som präglas av klimatförändringen, fortsätter Scheuer.

Mer gränsöverskridande trafik redan nu

Om Trans Europ Express 2.0 blir en så storslagen sak som den tyske trafikministern gärna framhäver är i det här skedet ändå allt annat än säkert. Än så länge handlar projektet trots allt om rätt så få linjer och rätt så få planerade turer.

Hur den pågående coronakrisen inverkar på ett framtida europeiskt järnvägsprojekt är också oklart.

Samtidigt som trafikminister Scheuer ser TEE 2.0 som ett sätt att stärka Europa efter pandemin, är faktum också att de europeiska järnvägsbolagen är hårt drabbade av krisen.

Där till exempel de tyska statsjärnvägarna ännu i början av året rapporterade om stigande passagerarsiffror och knökfulla tåg är situationen nu en helt annan. 2020 ser ut att bli året då man går nästan sex miljarder euro på minus.

Coronatomt på Atocha-tågstationen i Madrid den 10 oktober 2020.
De europeiska järnvägsbolagen har drabbats hårt av coronakrisen. Bilden tagen på den coronatomma järnvägsstationen Atocha i Madrid i oktober 2020. Coronatomt på Atocha-tågstationen i Madrid den 10 oktober 2020. järnvägsstationer,tågtrafik,Atocha

Den pågående klimatdebatten torde i vilket fall som helst betyda att det, såväl bland resenärerna som bland de europeiska länderna, i dag finns ett större intresse för gränsöverskridande tågtrafik.

Redan innan coronan slog till kunde man därför i Europa se ett ständigt växande utbud av gränsöverskridande direktförbindelser.

Bland annat de österrikiska statsjärnvägarna ÖBB har under de senaste åren i flera repriser byggt ut sitt nätverk av nattåg.

I Norden behöver man inte heller gå och vänta på att TEE-samarbetet i något skede blir verklighet.

Bolaget Snälltåget planerar att börja trafikera mellan Stockholm och Berlin redan i slutet av mars 2021.

Nattågen ska gå via Hamburg och det här blir den första direktförbindelsen mellan Stockholm och Hamburg sedan Deutsche Bahn avslutade trafiken år 1994.

Läs också