Hoppa till huvudinnehåll

"Varje detalj berättar en egen historia" - Evelina Blom vann tävling för unga tecknare

Evelina Blom, en flicka med rödaktigt hår, lutar sig över att ritblock där hon tecknar en fågel.
Evelina Blom fick beröm av tävlingsjuryn för sin nordiska och samtidigt internationella bildvärld. Evelina Blom, en flicka med rödaktigt hår, lutar sig över att ritblock där hon tecknar en fågel. Bild: Amanda Grönroos/Svenska kulturfonden åbobor,tecknare,Evelina Blom

Nykarlebybon Evelina Blom har vunnit PON–tävlingen för unga tecknare med ett bidrag som imponerar med sin mångfald.

- Det känns riktigt bra. Det här förbättrar hösten så otroligt mycket efter coronan och allt som den fört med sig, säger Blom.

Blom tecknar i svartvitt och använder mycket bläck. Hon är kreativ, men säger att tecknandet alltid varit bara en fritidsaktivitet.

Detalj från en svartvit teckning av Evelina Blom, med bland annat en räv i kostym som tittar på tv, en apa som sover i en säng och en fisk som dricker öl.
Detalj ur Evelina Bloms teckning. Detalj från en svartvit teckning av Evelina Blom, med bland annat en räv i kostym som tittar på tv, en apa som sover i en säng och en fisk som dricker öl. Bild: Evelina Blom Svartvitt,tecknare (bildkonstnärer),Evelina Blom

- Man kan väl säga att jag är självlärd. Jag har aldrig gått någon kurs eller ställt ut något, så det här en en bekräftelse på att någon tycker att jag gjort rätt, säger Blom.

Inspiration att börja studera konst

Första priset i teckningstävlingen har nu gett inspiration till att söka in till konstutbildning i något skede.

- Jag vågade inte söka dit direkt efter gymnasiet, så nu studerar jag engelska vid Åbo Akademi. Men jag ska inte bli lärare, jag vill ha ett mer självständigt arbete, säger Blom med eftertryck.

Evelina Blom, en flicka med rödaktigt hår, glasögon och svart kavaj, tittar rakt in i kameran.
Evelina Blom studerar engelska i Åbo. Evelina Blom, en flicka med rödaktigt hår, glasögon och svart kavaj, tittar rakt in i kameran. Bild: Amanda Grönroos/Svenska kulturfonden tecknare (bildkonstnärer),Evelina Blom

Prissumman har Evelina Blom tänkt spara för sitt studieutbyte. Hon skulle vilja studera engelska i Skottland eller Irland, men just nu är de planerna lagda på is.

- På grund av coronan har jag beslutat att skjuta på mitt utbyte. Men priset betyder mycket för självförtroendet, att jag kunde söka in till konstutbildning efter min magistersgrad i engelska, säger Blom.

Rekordmånga bidrag

Tävlingsjuryn säger att Bloms bildvärld är nordisk och samtidigt internationell. Bildspråket är som ett möte mellan Hieronymus Bosch och Mauri Kunnas Jyckeberga eller Richard Scarrys myllrande illustrationsvärld. Varje detalj berättar en egen historia. Tecknaren är skicklig i sitt hantverk och erbjuder betraktaren möjlighet att stanna upp och granska sin samtid. Teckningen innehåller många lager av kunskap och tankar. Frågan uppstår: Vad ska hända härnäst?

PON-tävlingen för unga som tecknare lockade i år rekordmånga bidrag - 123 unga tecknare med 187 bidrag, vilka imponerade på juryn. Bidragen visar på stort mod i både samhällsanalys och utförande, konstaterar PON-tävlingens jury i sitt utlåtande.

Bidragen speglar de ungas tankevärld. Många teckningar är ångestladdade, innehåller framtidsskepsis och visar upp en dyster världsbild i svartvitt med gråa nyanser. Livet och samhället beskrivs dystopiskt.― PON-tävlingens jury

Första pris, 3 000 euro: Evelina Blom, Nykarleby
Det vinnande bidraget imponerar med sin mångfald. Bidragets bildvärld är nordiskt och samtidigt internationellt. Bildspråket är som ett möte mellan Hieronymus Bosch och Mauri Kunnas Jyckeberga eller Richard Scarrys myllrande illustrationsvärld. Varje detalj berättar en egen historia. Tecknaren är skicklig i sitt hantverk och erbjuder betraktaren möjlighet att stanna upp och granska sin samtid. Teckningen innehåller många lager av kunskap och tankar. Frågan uppstår: Vad ska hända härnäst?

Detalj från en svartvit teckning av Evelina Blom, med bland annat en örn och en tupp i kostym.
Detalj från Evelina Bloms tävlingsbidrag. Detalj från en svartvit teckning av Evelina Blom, med bland annat en örn och en tupp i kostym. Bild: Evelina Blom tecknare (bildkonstnärer),Svartvitt,Evelina Blom

Andra pris, 2 000 euro: Nataliia Linnik, Nykarleby
Tecknaren är modig och vågar sätta sitt bildspråk på spel så att vi berörs som betraktare. I bildspråket kombineras konstnärlig känslighet med illustrationsmedvetenhet. Budskapet i triptyken är så starkt att det inte går att uttrycka i ord. Teckningarna ger utrymme för att tolka tomrummet för människan i dagens värld, där känslor och tankar kan få rum.

Tredje pris, 1 000 euro: Edith Hammar, Kvevlax och Helsingfors
Tecknaren har ett självsäkert bilduttryck som för fram det härliga i människomötet. Det finns ett lugn och en positivitet mitt i det apokalyptiska. Tecknaren besjälar föremålen på ett humoristiskt sätt och finner njutning i vardagen i vår upp och nervända värld.

Hedersomnämnande: Mia Adler, Jakobstad
Tack vare ett spontant bilduttryck kan en enkel idé förverkligas. Bilden har en punkattityd och en karaktär som kan inspirera andra. Tecknaren har fångat en samhällsbild som vi inte visste fanns innan coronapandemin slog till.

Hedersomnämnande: Alexandra Harald, Nykarleby
En teckning i klassisk anda med humoristiska och satiriska inslag i Krakel spektakel-anda. Bidraget visar på visuell medvetenhet om rytm och rörelse. Budskapet förs tydligt fram genom kontraster.

Juryn drar också slutsatsen att coronapandemin syns i många teckningar:

Många har tagit sig tid att på papper undersöka obekväma upplevelser i en värld där det kan vara svårt att finna utrymme att uttrycka känslor. Tecknandet erbjuder tid och rum att undersöka världsläget genom ett konstnärligt uttryck. En dyster situation illustreras.― PON-tävlingens jury

Tävlingsjuryn bestod av illustratören och serietecknaren Filippa Hella (ordförande), docent Hannah Kaihovirta, designföretagaren och barnboksförfattaren Anssi Hurme och tecknaren, grafikern och konstnären Stina Ericsson. Kulturfondens ombudsman Matts Blomqvist var juryns sekreterare.

Enligt tävlingens regler ska bidragen kommentera dagens samhälle och de får inte vara digitala. Alla bidrag bedömdes anonymt.

Tekniken var fri, men bara tecknade bidrag godkändes, till exempel seriestrippar eller karikatyrer. Digitala bidrag godkändes inte. Tävlingen pågick mellan juni och september 2020.

Tävlingen ordnas till minne av konstnären Per-Olof Nyström (1925-1996). Fonden till PONs minne finns inom Svenska kulturfonden och är grundad för att hedra minnet av P-O Nyström. Fondens ändamål är att stödja främst unga tecknare. Tävlingen ordnades senast år 2015.