Hoppa till huvudinnehåll

Industriföretagare i Pargas är bekymrade över Rävsundsbrons dåliga skick: "Om läget blir sämre minskar även vår konkurrenskraft"

Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins
Skadorna på Rävsundsbron har förvärrats och därför har NTM-centralen beslutat att införa begränsningar. Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins Bild: Arash Matin/Yle Pargas,S:t Karins,Rävsundet,bro

Industriföretagare i Pargas är oroade över Rävsundsbrons dåliga skick. Skadorna på bron har förvärrats och därför har NTM-centralen beslutat att sänka hastigheten till 50 km/h och att införa viktbegränsningar för specialtransporter. En ny bro kan komma tidigast 2025.

Ungefär 700-800 tunga fordon åker dagligen över Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins. För industriföretagen i Pargas är läget bekymmersamt.

- Transporter kommer att ta längre om det blir kö på bron och kostnaderna ökar. Framförallt blir det en osäkerhet om vi får materialet till byggnadsplatsen eller inte. Om läget blir sämre minskar även vår konkurrenskraft, säger Nordkalks regiondirektör Mikael Furu.

Nordkalk har många tunga arbetsmaskiner som gruvfordon och grävmaskiner som ofta kräver specialtransport. Om fordonen är för tunga för de nya viktbegränsningarna måste fordonen transporteras i mindre delar. Det i sin tur ökar också både tidsanvändningen och kostnaderna.

Pargas kalkgruva, en solig dag, då man kan se långt ner i dagbrottet.
Inom gruvdriften behövs många stora arbetsmaskiner som kräver specialtransport. Pargas kalkgruva, en solig dag, då man kan se långt ner i dagbrottet. Bild: Linus Hoffman/Yle Pargas kalkgruva,Nordkalk,Pargas,kalksten,dagbrott

"Viktigt att vi nu följer begränsningarna"

Furu har ändå full förståelse för att de här begränsningarna måste göras, men han hoppas att NTM-centralen nu prioriterar brobygget.

- Det är viktigt att vi får bron att hålla tills vi får en ny i stället och att alla följer de här begränsningarna. Det finns tyvärr en orsak till att de måste införas. Men sedan måste man prioritera ett nytt byggprojekt, säger Furu.

Även industriföretaget Finnsementti ser allvarligt på de begränsningar som införts på bron och de kommer att vara noggranna med att både de och deras samarbetspartners följer begränsningarna.

- För vår del är en fungerande trafikled och broförbindelse till Pargas livsviktig för vår verksamhet, säger Category manager Petri Teräväinen vid Finnsementti.

Redan tidigare har man infört begränsningar gällande tillräckligt med avstånd för den tunga trafiken på bron, och enligt Teräväinen har man klarat det här bra.

- Det skulle vara väldigt viktigt att det här problemet nu skulle få tillräckligt med synlighet på statlig nivå så att processen med den nya bron kunde inledas så fort som möjligt.

Cementfabrik i Pargas.
Från Finnsementti i Pargas transporteras cement till många orter i Finland. Cementfabrik i Pargas. Bild: Carmela Johansson/Yle fabrik,Pargas,finnsementti i pargas

Svårt att få byggmaterial från Pargas om vägförbindelsen inte fungerar

Teräväinen poängterar att den produkt som Finnsementti tillverkar, det vill säga cement, är en grundläggande råvara i byggbranschen och att en stor del av den tillverkas just i Pargas. Utan en fungerande vägförbindelse blir branschen därför lidande.

Även Pargas stadsdirektör Patrik Nygrén påpekar att det är viktigt att transporten av byggmaterial som cement fungerar.

- Industrin i Pargas är viktig för att leverera byggmaterial och cement i Södra Finland. Utan den här förbindelsen riskerar halva Finland att stanna upp i den här bemärkelsen, säger Nygrén.

"Vi är alla beroende av bron"

Nygrén är inte direkt överraskad över Rävsundsbrons dåliga skick, men att åtgärder behövdes införas så här snabbt är oroande.

- Det här är en fråga som väcker stor oro i hela Pargas och skärgården. Vi är alla beroende av den här vägförbindelsen, säger Nygrén.

En ny bro mellan S:t Karins och Pargas kan stå klar tidigast om fem år. Nygrén hoppas att arbetet för en ny bro nu får högsta prioritet.

- Nu skulle det gälla att vi snabbt får finansiering för Pargasleden. Skulle vi känna att vi har ett starkt nationellt stöd och att det finns en vilja att satsa på Pargasleden, så skulle det trots det besvärliga läget inge framtidstro, säger Nygrén.

Pargas stad kommer nu att aktivt arbeta för att Pargasleden prioriteras både genom möten med den lokala NTM-centralen och på ministernivå.

Läs också