Hoppa till huvudinnehåll

Skadorna på Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins har förvärrats - nu sänks hastigheten på bron

Rävsundsbron.
Rävsundsbrons skick har ytterligare förvärrats, och därför sänks nu hastigheten på bron. Rävsundsbron. Bild: Nora Engström / Yle Pargas,Rävsundsbron

Skadorna på Rävsundsbron har förvärrats ytterligare. Det meddelar Närings-, trafik-, och miljöcentralen i ett pressmeddelande. Därför kommer nu hastigheten på bron att sänkas till 50 km/h och specialtransporterna på bron begränsas.

Bron har redan länge varit under noggrann observation, men nu har brons skick snabbt försämrats. Strålkonstruktionerna på brons undersida har betydande skador, och vid undersökningar av brons undersida har man bland annat upptäckt sprickor och sprickbildningar i stålkonstruktionernas svetsfogar. En del av dessa har reparerats, men vissa sprickbildningar återkommer varje år.

NTM-centralen och Trafikledsverket påskyndar nu planeringen av den nya bron, men det kommer att ta minst fem år före den nya bron kan öppna för trafik. Nästa vår kommer vägplanen att läggas fram för påseende. Enligt NTM-centralen är det därför nu nödvändigt att minska på belastningen på bron.

Rävsundsbron.
Ett alternativ till Rävsundsbron kommer att dröja minst 5 år. Rävsundsbron. Bild: Nora Engström / Yle Pargas,Rävsundsbron

Nya hastighetsbegränsningar och effektivare övervakning

Eftersom lägre körhastigheter är det effektivaste sättet att minska på trafiken på bron, kommer hastighetsbegränsningen på bron alltså att sänkas till 50 km/h. Skyltar som visar den tillåtna sänkta hastigheten kommer att placeras ut på tisdag. För den tunga trafiken är det också viktigt att hålla ett avstånd på 60 meter till andra fordon.

Också viktbegränsningar på specialtransporter ska minska belastningen på bron. Enligt NTM-centralen kommer det här med stor sannolikhet att påverka företagen i regionen.

Hastighetstavlor kommer att placeras ut på bron för att försöka fästa bilisternas uppmärksamhet vid körhastigheten. Dessutom kommer man att placera ut bufferräfflor i båda ändarna av bron, och nya markeringar på bron ska göra det lättare att hålla avstånden på 60 meter. I båda ändarna av bron kommer man också att placera ut informationstavlor för att påminna om skadorna på bron.

Trafikljus en sista lösning för att minska trafiken

Hastighetstavlorna kommer att samla in information om körhastigheterna, och NTM-centralen kommer att använda den informationen för att besluta om stängare åtgärder behöver införas.

Andra möjliga åtgärder är till exempel fartguppar och som sista utväg trafikljus. Farthinder och trafikljus skulle öka trafikrusningen på Skärgårdsvägen, och därför vill man undvika att ta dem i bruk. Därför är det nu viktigt att alla följer hastighetsbegränsningarna, skriver NTM-centralen i pressmeddelandet.

Läs också