Hoppa till huvudinnehåll

Coronaepidemin satte fart på hemestrandet - nya skärgårdsrutter med nya fartyg planeras i Åboland

En blåvit sjöbuss, M/S Hamnskär, åker förbi en annan sjöbuss, M/S Jaarli, i Aura å i Åbo en smådimmig morgon.
M/S Hamnskär ska i vinter rustas upp för att sommar börja trafikera i Åbolands skärgård. M/S Jaarli kör från Aura å ut till Runsala och Hirvensalo. En blåvit sjöbuss, M/S Hamnskär, åker förbi en annan sjöbuss, M/S Jaarli, i Aura å i Åbo en smådimmig morgon. vattenbussar,Aura å,Åbo,Rederiet Vitharun

Under coronatiden har finländarna börjat hemestra allt mer, det vill säga semestra hemma och på hemorten, och allmänt semestra i Finland. Det har märkts också i Åboland.

Fastän NTM-centralen funderar på att sluta med förbindelsebåtstrafiken till öar utan fast bosättning, finns det samtidigt ett allt större kommersiellt intresse att öppna nya rutter.

Svallvågor av en båt på havet i stiltje.
Skärgården har lockat många turister under coronan, också sent på hösten. Svallvågor av en båt på havet i stiltje. Bild: Agneta Gestrin / Yle hav,Skärgårdshavet

I sommar öppnar Rederi Ab Vitharun en ny fartygslinje mellan Själö i Nagu och Röölä i Rimito. Archipelago Lines planerar en ny linje som skulle gå från Utö. Båda har under hösten skaffat fler fartyg för skärgårdstrafiken.

- Det finns och har länge funnits ett intresse att köra också helt kommersiellt. I Helsingforsområdet finns ett 40-tal sjöbussar som går ut i skärgården, medan det i Åbo inte finns lika många, men de blir fler hela tiden, säger verksamhetschef Gustav Ramberg vid Rederi Ab Vitharun.

Inrikesturistandet tros fortsätta också då vi får resa utomlands igen

På grund av coronan har vi inte kunnat resa utomlands som tidigare, utan istället har många finländare besökt Åbolands skärgård, till och med fler än rederierna hade räknat med i början av sommaren.

Och fastän vi så småningom får turista i andra länder igen, så tror rederierna att turismen inom Finland kommer att hålla i sig.

Gustav Ramberg och Jonas Skrifvars, två unga män med munskydd, står då däcket och i en lejdare ombord på en sjöbuss en vintermorgon.
Gustav Ramberg och Jonas Skrifvars ombord på M/S Hamnskär. Gustav Ramberg och Jonas Skrifvars, två unga män med munskydd, står då däcket och i en lejdare ombord på en sjöbuss en vintermorgon. Bild: Linus Hoffman/Yle vattenbussar,Aura å,Åbo,Rederiet Vitharun

- Jag tror att en viss varsamhet ändå stannar kvar under de kommande åren, så man kan tänka sig att människor söker sig ut i vår skärgård, nog för att vi såg en uppåtgående trend redan före pandemin, säger matros Jonas Skrifvars på M/S Hamnskär.

- Just i de här tiderna vågar man nog satsa på inrikesturismen. Det såg man förra säsongen att folk nog hittar ut till skärgården, säger Ramberg.

Port tendern ska få ny uppgift

Rederi Ab Vitharun har nyss skaffat M/S Hamnskär (före detta M/S Fløttmann) och kört hem henne 1 700 sjömil från Narvik till Åbo hamn.

Resan gick bra, om man bortser från att matlagningen ställde till med lite besvär.

- Hela båten går på 24 volt, så vi hade ingen riktig spis då vi körde. Vi hade varmt vatten, nudlar och tonfisk som vi fick äta. Sedan åt vi desto mer då vi kom i land, säger Skrifvars.

M/S Fløttmann arbetade som port tender i Narviks hamn, körde alltså i hamnområdet ut personal till malmfartygen. Nu ska hon rustas upp för att i sommar köra cykelturister och andra besökare mellan Röölä och Själö.

Finns redan en rutt mellan Rimito och Själö

Det finns redan en fartygsförbindelse från Hanka i Rimito till Själö. Sedan 2015 sköter rederiet Sundqvist Investments Oy Ab den Lilla Ringvägen med M/S Östern på rutten Nagu-Själö-Hanka.

M/s Östern tar besökaren till Själö.
M/S Östern i Nagu gästhamn. M/s Östern tar besökaren till Själö. Bild: Yle/ Ulrica Fagerström m/s östern

- Vi räknar med att ha lika mycket trafik nästa år som i år. Jag tror nog passagerarna räcker för bägge rederierna. Det är en populär rutt, säger verkställande direktör Mats Sundqvist på Sundqvist Investments Oy Ab.

Också rederiet Archipelago Lines räknar med minst lika mycket trafik som i år, särskilt då man liksom Rederi Ab Vitharun har skaffat ett fartyg till.

- Vi planerar ännu hurdan trafik och exakt hurdan rutt det ska vara, men vi ser fram emot nästa säsong, säger vd Mikko Fagerroos vid Archipelago Lines.

Styrhytten på en blåvit sjöbuss är upplyst en smådimmig morgon i Aura å i Åbo.
M/S Hamnskär har tidigare tjänstgjort i Narviks hamn. Det är nu första gången någonsin hon kommit utanför Lofotenområdet. Styrhytten på en blåvit sjöbuss är upplyst en smådimmig morgon i Aura å i Åbo. Bild: Linus Hoffman/Yle vattenbussar,Aura å,Åbo,Rederiet Vitharun

Fastän de flesta resenärer vill ha sommarvärme och båtarna främst kör sommartid, så kunde man med våra milda vintrar ha kryssningar också senare på säsongen.

- Det är alltid lockande att fara ut i skärgården, och speciellt nu under hösten och vintern är det lugnt, de fina färgerna börjar ta slut, och det är nästan en kuslig känsla när man är ute på sjön. Det är väldigt fint och lockande, säger Skrifvars.

Artikeln har 16.12.2020 klockan 18:58 korrigerats och kompletterats. Rederierna tror att turismen i hemlandet över lag fortsätter livlig, inte bara hemestrandet, som handlar om att fira semester hemma eller på hemorten.