Hoppa till huvudinnehåll

Trafikplikt för fem flygrutter - bland dem Helsingfors till Karleby-Jakobstad

Kuvassa on Finnairin lentokoneita toukokuussa Helsinki-Vantaan lentokentällä. Koneet ovat maassa koronaviruspandemian vuoksi.
Helsingfors-Vanda flygplats. Kuvassa on Finnairin lentokoneita toukokuussa Helsinki-Vantaan lentokentällä. Koneet ovat maassa koronaviruspandemian vuoksi. Bild: Silja Viitala / Yle COVID-19,coronavirus,Wuhan-coronavirus,undantagstillstånd,coronavirusutbrottet 2020–2021 i Finland,vår,2020,beredskapslag,ekonomi,Recession,Finnair,flygning,flygbolag,flygplatser,flygfält,flygplan,koronaviruspandemi,Helsingfors-Vanda flygplats,karantän,flygbilder,Helsingfors,huvudstadsregionen,Finland,Finavia,Air Navigation Services Finland

Transport- och kommunikationsverket Traficom har beslutat att ålägga en allmän trafikplikt på fem flygrutter i hemlandet. Trafikplikterna gäller rutterna från Helsingfors till Joensuu, Jyväskylä, Karleby-Jakobstad, Kemi-Torneå och Kajana.

Flygplikten gäller under tiden 1.4–31.12.2021.

Syftet med den allmänna trafikplikten är att säkerställa Helsingfors och dessa fem regioners tillgänglighet. Även Nyslott kommer att åläggas trafikplikt. Stöd till den inhemska lufttrafiken och åläggande av trafikplikt är möjliga med stöd av EU:s lufttrafikförordning.

- Vid Traficom har vi ansett att det för närvarande är nödvändigt att ålägga trafikplikt för dessa fem förbindelsesträckor för att trygga regionernas ekonomiska och sociala utveckling, säger direktör Pipsa Eklund i ett pressmeddelande.

Traficoms avsikt är att för dessa sträckor konkurrensutsätta ett lufttrafikföretag som kan åläggas en allmän trafikplikt. Konkurrensutsättningen grundar sig på ett tilläggsanslag på 11,5 miljoner euro för lufttrafiken i riksdagens tilläggsbudget.

Direktör tror att intresset är tillräckligt

Att sträckorna konkurrensutsätts betyder inte automatiskt att något bolag börjar flyga ifrågavarande sträckor.

Finnair är i kris och staten är beredd att gå in med ett hybridlån på 400 miljoner euro vid behov.

Om inga bolag är intresserade, blir då rutterna utan trafik?

- Om det skulle gå så ordnar vi en ny konkurrensutsättning, säger Pipsa Eklund.

Men det finns en möjlighet att man inte hittar bolag som vill trafikera rutterna?

- Det ser jag inte som värst sannolikt, jag har fått så pass mycket förfrågningar om saken, säger Eklund.

Hangarchef nöjd med beslutet

Även Stig-Göran Forsman som är vd för Kronoby flyghangar säger att det finns ett intresse för att flyga rutten.

- Ett flertal operatörer har redan varit i kontakt med oss. Vi är nöjda att vi har kommit så här långt och nu väntar vi bara på att Traficom ska få in offerterna.

För tillfället trafikerar Finnair på rutten mellan Karleby-Jakobstad och Helsingfors fram till slutet av mars. Nu kan en annan operatör ta över från och med april.

Enligt Forsman är huvudsaken att tillgängligheten till regionen med flyg fortsätter.

- Förutsatt att offerterna blir godkända så är trafiken tryggad för hela 2021.

Man har även inlett arbetet och diskussionerna kring kommersiell trafik från första januari 2022.

- Med det behov som finns här i regionen så tror jag hårt på att vi får trafik till den här regionen också från början av år 2022.

Texten uppdaterad med direktör Pipsa Eklunds kommentarer klockan 15.07
Artikeln uppdaterad med Stig-Göran Forsmans kommentarer kl.16.51.