Hoppa till huvudinnehåll

Transportföretagare oroar sig för hur länge Rävsundsbron håller: "Hela Pargas stannar om bron går sönder"

Två män framför en långtradare.
Jörgen och Tony Wihlman hoppas att Rävsundsbron håller ihop tills den nya bron är klar. Två män framför en långtradare. Bild: Carmela Johansson/Yle transportföretag,åkeri,Pargas,lastbilar,långtradare,tony whilman

Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins är nu i så dåligt skick att det krävs nya begränsningar på bron. Det här påverkar också transportfirmorna som dagligen kör över bron.

Jörgen och Tony Wihlman äger ett litet transportföretag i Pargas. Tony Wihlman har flera gånger märkt av att det påverkar bron då flera stora fordon kör över Rävsundsbron.

- Då jag själv kommer med fullastad bil och möter en annan fullastad lastbil på bron, så nu känner man av det, bilen hoppar riktigt till. Även om du håller 60 meters avstånd till bilen framför, så om det kommer två 76 tons fordon emot på båda sidorna så kan det vara fyra sådana fordon på bron och då är det ju över 300 ton som möts, säger Tony Wihlman.

Då hastigheten på Skärgårdsvägen sänktes till 70 kilometer i timmen var det många som befarade att köerna skulle bli längre. Men för Wihlman har hastighetsbegränsningen på 70 kilometer inte påverkat nämnvärt. Men sänks hastigheten ytterligare finns det en risk för köbildning.

- Det kommer att bli köer. Det är otroligt mycket trafik på Skärgårdsvägen och direkt då trafiken stoppas så bildas en flera kilometer lång kö, säger Jörgen Wihlman.

Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins
Rävsundsbron stod klar år 1963. Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins Bild: Arash Matin/Yle Pargas,S:t Karins,Rävsundet,bro

"Hela Pargas stannar om bron går sönder"

Den största oron är ändå att bron blir i ett så dåligt skick att den inte går att använda. Bron är den enda fasta förbindelsen från och till Pargas.

- Hela Pargas stannar om bron går sönder. Det skulle det ha varit bra att fundera två gånger innan viktbegränsningen höjdes till 76 ton. Ingen tänkte efter vad vägarna och broarna håller för, säger Jörgen Wihlman.

- Vi får hoppas på det bästa och hålla tummarna för att bron håller ihop. Och hoppas att det sätts fart på det nya broprojektet, säger Tony Wihlman.

"Om det krävs mera åtgärder kan det ha en stor inverkan"

Även på andra transportföretag tas nyheterna om Rävsundsbron emot med viss oro. Fredrik Blomqvist är verkställande direktör för ett transportföretag i Lundo. Deras bilar kör 50 till 60 gånger över bron per dygn.

- Det är inte en överraskning att bron är i dåligt skick. Om begränsningarna gäller sänkta hastigheter så är det väl ingen större katastrof. Men krävs det flera åtgärder före den nya bron bli klar, så då kan det ha en stor inverkan, säger Blomqvist.

Blomqvist tror däremot inte att de höjda viktbegränsningarna har påverkat brons skick.

- Samma mängd ton körs ändå ut, så antalet transporter har minskat. De tyngre bilarna har också flera axlar och är längre, så punktbelastningen är betydligt mindre än på äldre bilar. Problemet är mer brons konstruktion och att beslutsfattandet för att få en ny bro har tagit en för lång tid, säger Blomqvist.

Trafikjippo vid Sirkkala skola
Blomqvist tror inte att de höjda viktbegränsningarna har påverkat brons skick Trafikjippo vid Sirkkala skola Bild: Yle/Johanna Ventus Åboland,fredrik blomqvist

"Vi gör allt vi kan för att hålla bron igång"

Rävsundsbrons dåliga skick väcker oro. Men hur stor är då risken att bron skulle bli helt oanvändbar? Broingenjör Jari Nikki vid NTM-centralen i Egentliga Finland försäkrar att den risken är mycket liten.

- Alla vet att bron är enda vägen, så vi gör allt vad vi kan för att ha den i bruk tills den nya bron är färdig, säger Nikki.

De nya begränsningarna tas i bruk under den här veckan. En del trafikmärken saknas ännu, men kommer att installeras så fort som möjligt. På bron placeras även hastighetstavlor och bullerräfflor som fäster bilisternas uppmärksamhet vid körhastigheten.

jari nikki
Jari Nikki tror inte risken är stor för att bron blir oanvändbar. jari nikki Bild: Yle/Johanna Ventus nikki

De värsta skadorna repareras under våren

Under hösten har man inspekterat skicket på bron och vid inspektionerna märkte man att i den nedre delen av ett av hängstagen förekom betydande rostbildning, frätningar på vajerns trådar och brutna vajertrådar. Skadorna har en betydande inverkan på hängstagets bärförmåga och därför är begränsningarna nödvändiga.

Begränsningarna införs för att bron ska hålla i fem år till tills den nya bron är klar. Men de största skadorna kommer ändå att repareras under våren.

- Vi ska under januari och under våren hitta en lösning på hur vi kan säkra det hängstag som är i det sämsta skicket. Vi försöker åtgärda de största problemen så fort som möjligt, säger Nikki.

Nikki tror ändå inte att ändringarna i viktbegränsningarna från 60 till 76 ton har påverkat brons skick. Det största problemet är brons ålder.

"En så här stor bro har inte byggts på årtionden i Finland"

Det dröjer åtminstone fem år tills en ny bro kan stå klar. Den nya bron kommer att bli en snedkabelbro, vilket borde vara ett bättre alternativ jämfört med en hängbro. Orsaken till att det tar tid tills den nya bron klar är att det kan dröja ett par år före alla tillstånd är i ordning. Efter det räcker det ännu 2-3 år att bygga själva bron.

- Det här är ett stort projekt. En så här stor bro har inte byggts på årtionden i Finland, åtminstone inte längs en statlig väg. Det är en så stor bro att det helt enkelt tar tid att bygga den, säger Nikki.

Läs också