Hoppa till huvudinnehåll

Sannfinländarna sopar mattan med alla andra partier på sociala medier - Expert: De är de enda som för politisk debatt via Youtube

Somevaikuttaja ja -asiantuntija Emmi Nuorgam henkilökuvassa
Emmi Nuorgam är expert på sociala medier och önskar att coronaläget får alla partier att inse betydelsen av att finnas på sociala medier Somevaikuttaja ja -asiantuntija Emmi Nuorgam henkilökuvassa Bild: Tanja Heino / Yle Emmi Nuorgam

Val för val har sociala medier blivit en allt viktigare kanal för det politiska budskapet. Nu när de fysiska mötena begränsas måste partierna mer än någonsin satsa på Instagram, Youtube, Twitter och andra sociala medier. Emmi Nuorgam, en av landets främsta experter på sociala medier, hoppas att coronaläget väcker också de gamla, etablerade partiernas intresse för att följa med sin tid.

Inom partikanslierna och ute i kommunerna pågår ett febrilt arbete inför kommunalvalet i april. Kandidatlistor ska fyllas och samtidigt ska alla de traditionella mötena styras om till den digitala världen för att undvika coronasmitta.

Parallellt pågår en verklighet på sociala medier. Aktiva politiker från olika partier spottar ut vassa kommentarer på Twitter, snygga bilder med politiska värderingar läggs ut på Instagram, och miljontals videor snurrar på Youtube med lika många olika budskap.

Men det är först och främst ett finländskt parti som har dominerat arenan i åratal, nämligen Sannfinländarna.

Det säger Emmi Nuorgam som nyligen som första finländare valdes in bland de mest inflytelserika påverkarna på sociala medier i hela världen.

Somevaikuttaja ja -asiantuntija Emmi Nuorgam henkilökuvassa
Emmi Nuorgam var nyckelperson i Statsrådets kommunikationsprojekt #faktaakoronasta där hon såg till att relevanta fakta om coronavirusets spreds ut på sociala medier Somevaikuttaja ja -asiantuntija Emmi Nuorgam henkilökuvassa Bild: Tanja Heino / Yle Emmi Nuorgam

- Ta till exempel Youtube, en kanal där finländarna tillbringar mycket tid. Där är Sannfinländarna det enda parti som för politisk debatt, säger Nuorgam.

Enligt Nuorgam är också De Gröna rätt synliga på sociala medier, medan de gamla, etablerade partierna släpar långt efter. Hon oroar sig för att man där ser sociala medier som något man kan plocka fram som ett valtält vart fjärde år, och sedan packa ner igen.

Jag som väljare vill känna att någon verkligen lyssnar på vad jag säger.― Emmi Nuorgam, expert på sociala medier

Så fungerar det ändå inte. Hela idén är att finnas där hela tiden med sin politik och att bjuda på mänskliga beröringspunkter, menar hon.

- Hela tanken med sociala medier bygger på att vi vill bli hörda. Jag som väljare vill känna att någon verkligen lyssnar på vad jag säger, och förstår det, säger Nuorgam.

De partier som lyckas tilltala väljare på det rätta sättet på sociala medier kan komma långt i vårens val, menar Nuorgam.

Samlingspartiet köper inte kritiken

Emmi Nuorgam är orolig över att man i flera partier ser ner på sociala mediers betydelse. Hon befarar att många förlitar sig på att enskilda kandidater sköter den biten, eller på att man bara kan köpa in servicen, som man gör med traditionell reklam.

Så farligt är det ändå inte, menar Samlingspartiets strateg inom sociala medier, Lauri Skön. Partiet har under hösten utbildat kandidater i hur man arbetar med sociala medier och dessutom varit synlig i den digitala världen redan under en längre tid, kontrar han.

Kokoomuksen somevastaava Lauri Skön henkilökuva
Lauri Skön är strateg i sociala medier i Samlingspartiet. Han köper inte Nuorgams kritik mot de äldre partierna. Kokoomuksen somevastaava Lauri Skön henkilökuva Bild: Tanja Heino / Yle Samlingspartiet

- Både vi och andra partier har arbetat systematiskt med det här. Det stämmer inte längre att vi äldre partier har stagnerat. Alla förstår betydelsen av att finnas på sociala medier och alla är vi på god väg med våra kampanjer, säger Skön.

Socialdemokraterna: Kan man ringa telefonsamtal i stället?

Inom Socialdemokraterna värnar man om det personliga mötet men försöker nu också hjälpa vårens kommunalvalskandidater med färdigheter i sociala medier.

Hittills har partiet samlat ihop över 6000 kandidater och endast en liten del av dem är förtrogna med sociala medier. Det finns alltså en hel del att göra, enligt partisekreterare Antton Rönnholm.

- Det är mycket vi måste göra på kort tid och speciellt kandidaterna själva måste göra. Vi försöker hjälpa dem med alla möjliga medel, säger Rönnholm.

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm
Partisekreterare Antton Rönnholm, SDP, funderar på alternativ till personliga möten inför vårens kommunalval där pandemin sätter käppar i hjulen för traditionella dörrknackningar och torgkaffen. SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm Bild: Pekka Tynell / Yle Finlands Socialdemokratiska Parti,partisekreterare

Samtidigt försöker partisekreteraren klura ut alternativa lösningar till vårens val, ifall dörrknackningar och kaffestunder blir uteslutna. Det mänskliga mötet är ändå viktigt för att skapa ett förtroende, menar han.

- När vi tänker på coronasituationen nästa vår så är det viktigt att på något sätt kunna ha mänsklig kontakt, om det sedan gäller att tala i telefon eller vad det kan vara, säger Rönnholm.

Det är lätt att skapa konspirationsteorier, kritik och misstro på sociala medier.― Antton Rönnholm, partisekreterare, SDP

Han efterlyser också en diskussion om skuggsidan med sociala medier.

- Vi måste noggrant tänka efter vad vi vill med sociala medier. Det är lätt att skapa konspirationsteorier, kritik och misstro på sociala medier. När det gäller att skapa förtroende så är det ändå viktigt att vi kan träffas ansikte mot ansikte, säger Rönnholm.

Läs också