Hoppa till huvudinnehåll

Långa köer i Frankrike då brittiska företag fyller på lagren inför årsskiftet - miljoninvesteringar ska trygga smidig övergång efter brexit

En flera kilometer lång kö av långtradare på motorvägen mot Calais.
Långtradarköerna ringlar sig mot hamnstaden Calais. En flera kilometer lång kö av långtradare på motorvägen mot Calais. Bild: Toni Määttä / Yle Calais,Frankrike,Kanaltunneln,Brexit,långtradartrafik,långtradare

Satsningar på teknologiska lösningar, informationskampanjer och nyrekryteringar ska garantera en smidig övergång efter årsskiftet då Storbritannien lämnar EU:s inre marknad. Svenska Yle följde med brexitförberedelserna i norra Frankrike.

Boulogne-sur-Mer / Calais / Lille

En skock glupska måsar kretsar ovanför Merlin Laurents fiskefartyg i hamnen i den franska staden Boulogne-sur-Mer.

Måsarna bryr sig knappast om att en stor del av den läckra fångsten i Laurents båt kommer från brittiska vatten.

Men för Laurent och hans besättning är frågan dess viktigare.

Om EU och Storbritannien inte lyckas enas om ett handelsavtal riskerar de franska fiskarna att stängas ute ur de brittiska fiskevattnen.

- Det blir döden för oss. Vi kan försöka i ytterligare ett år men det är knappast till någon nytta om det inte finns något att fiska.

Fiskeriet är en av de utestående frågorna i förhandlingarna om ett partnerskapsavtal mellan EU och Storbritannien som förs på övertid.

Ranskan luoteisrannikolla Boulogne nimisessä kaupungissa kalastajat siivoavat kaloja. Lokit parveilevat ja etsivät ruokaa. Brexit ei miellytä ranskalaisia kalastajia.
Laurent Merlins besättning lastar av i hamnen i Boulogne-sur-Mer. Ranskan luoteisrannikolla Boulogne nimisessä kaupungissa kalastajat siivoavat kaloja. Lokit parveilevat ja etsivät ruokaa. Brexit ei miellytä ranskalaisia kalastajia. Bild: Toni Määttä / Yle Frankrike,Boulogne-sur-Mer,Brexit,fiskare

Rekordlånga köer med lastbilar

I grannstaden Calais märker man redan av konsekvenserna av det faktum att Storbritannien lämnar EU:s inre marknad vid årsskiftet.

I Calais finns Frankrikes mest livligt trafikerade hamn för vägtransporter. En majoritet av trafiken från Calais går till engelska Dover.

Inför årsskiftet har motorvägarna fyllts av långtradare som levererar varor till Storbritannien.

Nainen Calaissa Ranskassa.
Konsekvenserna av brexit märks redan säger Calaisbon Patricia. Nainen Calaissa Ranskassa. Bild: Toni Määttä / Yle Frankrike,Calais

Köerna inverkar också på vardagen för dem som inte jobbar inom exporten, berättar Calaisbon Patricia.

- Det blir svårt att röra sig då det är kilometervis med långtradare på vägarna.

Blir det taxfreehandel efter årsskiftet?

Patricia oroar sig också över hur företagen i regionen påverkas av att Storbritannien lämnar EU:s inre marknad vid årsskiftet.

- Jag hoppas att man når en lösning snart så vi kan börja fundera på hur vi ska dra nytta av situationen, säger i sin tur blomsterhandlaren Yoan Tissandier.

Blomsterhandlaren
Blomsterhandlaren Yoan Tissandier hoppas att Storbritannien och EU kommer överens. Blomsterhandlaren Bild: Toni Määttä / Yle Frankrike,Calais

Tissandier hoppas i likhet med många andra Calaisbor att de som reser mellan Storbritannien och Frankrike ska ha möjlighet att handla skattefritt efter årsskiftet.

Han tror att taxfreehandeln kunde blåsa liv i turistnäringen som gått på sparlåga på grund av coronapandemin.

Mer byråkrati vid gränsen

Som bäst pågår intensiva försök att slutföra förhandlingarna om ett partnerskapsavtal mellan EU och Storbritannien.

Målet är fortsatt handel utan tullavgifter mellan EU och Storbritannien.

En bild av den fransk-brittiska kanaltunnelns mynning i Calais.
Kanaltunneln är en symbol för det fransk-brittiska samarbetet. En bild av den fransk-brittiska kanaltunnelns mynning i Calais. Bild: EPA-EFE/All Over Press Kanaltunneln

Men också om man lyckas enas om ett frihandelsavtal så är det mycket som förändras vid årsskiftet i umgänget mellan EU och Storbritannien.

Bland annat kommer mängden pappersarbete vid gränserna att öka betydligt då gränskontroller, tulldeklarationer och krav på olika intyg återigen blir verklighet för första gången på närmare 30 år.

En fjärdedel av handeln via kanaltunneln

Vid kanaltunneln som förenar engelska Dover och franska Calais vill man göra övergången vid årsskiftet så smidig som möjligt.

Informatören Romain Dufour berättar att man kommer att utbyta information med myndigheterna i Frankrike och Storbritannien för att försäkra sig om att trafiken till och från Storbritannien fungerar så smidigt som möjligt.

Målet är förarna inte alls ska behöva lämna sina fordon för att få sina gränsärenden skötta.

Informatören Romain Dufour pekar på en karta i samband med en rundvandring vid kanaltunneln.
Informatören Romain Dufour. Informatören Romain Dufour pekar på en karta i samband med en rundvandring vid kanaltunneln. Bild: Rikhard Husu / Yle Frankrike

Arrangemangen har kostat kanaltunnelbolaget nästan 50 miljoner euro.

Men med tanke på att en fjärdedel av handeln mellan EU och Storbritannien går via kanaltunneln är det viktigt att förbindelserna fungerar så smidigt som möjligt.

Helt går fysiska kontroller ändå inte att undvika. I anslutning till eurotunneln har man byggt nya faciliteter för kontroller av levande djur, vissa livsmedel och animaliska produkter.

Kontrollerna inleds vid årsskiftet

Vid färjehamnen i Calais intygar man också att man är förberedd på det som händer vid årsskiftet.

- Om det blir ett avtal eller inte så ändrar det inte på läget i hamnen i Calais. Det blir kontroller av varor oberoende, säger hamnchefen Jean-Marc Puissesseau.

Avgörande är att de som åker till och från Storbritannien gör de nödvändiga deklarationerna i förväg.

Calaisin Sataman johtaja Calaisin satamassa.
Hamnchefen Jean-Marc Puissesseau. Calaisin Sataman johtaja Calaisin satamassa. Bild: Toni Määttä / Yle Frankrike,Calais,Brexit

Puissesseau medger att det förekommit köer vid infarten till hamnen.

Men det här har inte enbart med brexit att göra utan också med den stundande julhelgen och det faktum att det åker färre färjor mellan Calais och Dover på grund av pandemin.

- Det är ett faktum att britterna fyller lagren. Men det är något vi känner till sedan mars 2019.

Enligt Puissesseau har man haft tid att förbereda sig för Storbritanniens EU-utträde då brexitdatumet först sköts fram två gånger och man dessutom haft en övergångsperiod på elva månader som löper ut vid årsskiftet.

Ur hamnens synvinkel inträffar brexit alltså för fjärde gången, förklarar Puissesseau.

Ranskassa Calaisin satamassa kalastajia. Takana näkyy satama, mistä lähtee ja mihin tulee rahtilaivoja Isosta Britanniasta.
Två miljoner långtradare tar färjan från Calais till Dover varje år. Ranskassa Calaisin satamassa kalastajia. Takana näkyy satama, mistä lähtee ja mihin tulee rahtilaivoja Isosta Britanniasta. Bild: Toni Määttä / Yle Frankrike,Calais,Brexit

Hundratals nyrekryteringar ska trygga smidig övergång

De franska myndigheterna satsar också stort inför årsskiftet. 100 miljoner euro har lagts på att bygga ut kontrollstationer och parkeringsområden för långtradare.

Målet är att inrätta det man kallar en "intelligent gräns" som gör det möjligt att snabbt flytta långtradare som orsakar trafikstockningar till ett annat ställe i väntan på gränskontroller.

Kilometrien pituinen rekka-autojono Calaisin satamakaupunkiin Ranskassa vievällä moottoritiellä. Ne ovat matkalla lauttaan tai kanaalin ali kulkevaan tunneliin ja Britanniaan,
Myndigheterna samarbetar för att undvika köbildning och andra störningar. Kilometrien pituinen rekka-autojono Calaisin satamakaupunkiin Ranskassa vievällä moottoritiellä. Ne ovat matkalla lauttaan tai kanaalin ali kulkevaan tunneliin ja Britanniaan, Bild: Toni Määttä / Yle Calais,Frankrike,Kanaltunneln,Brexit,långtradartrafik,långtradare

Myndigheterna och hamnarna samarbetar för att informera företagen om de förändringar som träder i kraft vid årsskiftet.

I regionen Hauts-de-France dit Calais hör har man rekryterat 700 poliser och gränsbevakare för att hantera konsekvenserna av brexit.

Vidare har man anställt 300 nya veterinärer och inspektörer till hamnarna och kanaltunneln.

Lagren fylls inför årsskiftet

Ansvariga polischefen Paul-François Shira ser en risk för att en del företag inte är förberedda på det som händer efter årsskiftet.

Gränsformaliteterna kan komma att avskräcka i synnerhet små företag.

- Det kan leda till att de lägger ned gränshandeln helt och hållet, medan de stora företagen fortsätter. Det vore synd eftersom det finns många små och välmående exportföretag i Hauts-de-France, säger Shira.

Ranskalainenpoliisiviranomainen Paul-Francois Shira.
Ansvariga polischefen Shira. Ranskalainenpoliisiviranomainen Paul-Francois Shira. Bild: Toni Määttä / Yle Frankrike

Enligt Shira har osäkerheten kring de pågående förhandlingarna fått företagen att fylla på lagren inför årsskiftet, eftersom man fruktar för tullavgifter om det inte blir något frihandelsavtal.

Han tror att trafiken vid gränsen kommer att mattas av dagarna efter årsskiftet då de brittiska företagen fyllt på lagren.

Meren rantaa lähellä Calaisin satamakaupunkia luoteis Ranskassa.
Den 34 kilometer breda Doverkanalen är en historisk knutpunkten mellan Storbritannien och kontinenten. Meren rantaa lähellä Calaisin satamakaupunkia luoteis Ranskassa. Bild: Toni Määttä / Yle Frankrike,Calais