Hoppa till huvudinnehåll

Wasa Express såld - börjar trafikera Röda havet

Wasa Express på väg in i Vasa hamn.
Wasa Express lämnar Kvarkentrafiken. Wasa Express på väg in i Vasa hamn. Bild: Yle/Ulrika Stagnäs-Lund M/S Wasa Express,Wasaline,ro-ro-passagerarfartyg,kvarkentrafiken

Wasa Express säljs till UME Shipping och börjar trafikera Röda havet. Färjan levereras efter att nya Aurora Botnia börjat trafikera rutten Vasa-Umeå.

Den finsk-svenska fartygsägaren Kvarken Link i Vasa har ingått ett avtal med UME Shipping LLC i Förenade Arabemiraten om att sälja M/S Wasa Express.

Kvarken Link bygger som bäst M/S Aurora Botnia som ersätter Wasa Express i maj 2021. Wasa Express kommer att levereras till UME Shipping direkt efter att den nya färjan har tagits i bruk på rutten Vasa-Umeå.

Wasa Express kommer att börja frakta både folk och varor mellan Egypten och Saudiarabien.

Priset är hemligt

Enligt vd Peter Ståhlberg på Wasaline har processen varit lång.

- De var här och tittade redan före coronan och det har förstås varit ett långt projekt, en stor affär med noggranna undersökningar och utredningar.

Vad färjan såldes för är hemligt.

- Jag kan inte yppa något om priset, säger Ståhlberg.

Enligt Ståhlberg har UME Shipping samma säkerhets- och miljötänk som Wasaline och därför känns det bra att sälja färjan just till dem.

- De är etablerade och har gott rykte.

Hade kunnat bli katastrof

Wasalines nya färja, Aurora Botnia tas enligt planerna i bruk i maj nästa år och den gamla färjan flyttar då direkt till Röda Havet.

- Det betyder mycket att vi lyckades sälja den, vi måste komma ihåg hur det gick för Casino Express som låg flera år i hamnen och sedan fick köras till skrot.

- Nu är det säkerställt att den får ett fantastiskt hem trots att det finns ett överutbud på färjor till salu.

Ståhlberg säger att färjan kommer att hålla många är ännu.

- Som jag ser det hade det ekonomiskt och mijömässigt varit en katastrof att inte lyckas sälja färjan. Jag är otroligt nöjd över att vi fick affären i hamn.

Mohamed Badawy är styrelseordförande och ägare av UME Shipping.

- Vi blir den första operatören med en batterihybridfärja i Röda havet. Förutom batterisystemet är fartyget utrustat med de senaste optimeringsutrustningarna på marknaden, vilket effektivt minskar koldioxidavtrycket. Vi ser fram emot att ta över Wasa Express och att fortsätta det fina samarbetet med Kvarken Link, säger Badawy.

Wasa Express byggdes av Wärtsilä år 1981. Sen 2013 har färjan trafikerat mellan Vasa och Umeå.

Artikeln uppdaterad kl. 10.45 med Peter Ståhlbergs kommentarer.