Hoppa till huvudinnehåll

Den här ikonen tog 3 år att måla för Erna Lorech-Reponen - tusentals penseldrag behövs för att en ikon ska utstråla ljus och kärlek

En ikon i guld, med jungfru Maria och Jesus.
Kazanikonen krävde tre års arbete. En ikon i guld, med jungfru Maria och Jesus. Bild: Kari Saastamoinen/Yle ikoner,konstverk,konst,religion

Det är förstummande mycket arbete som ligger bakom en färdig ikon. Erna Lorech-Reponen berättar att det kan ta många år att måla en ikon och för att få fram den rätta lystern lägger hon på upp till tvåtusen lager färg. Jobbet är också petigt, och ibland måste hon använda förstoringsglas för att måla detaljer.

Innan hon började måla ikoner hade Lorech-Reponen ingen aning om att det var en så svår och högt utvecklad konstform. Ikonmåleriet kräver total koncentration och kan också vara fysiskt tungt.

- Ibland har jag varit tvungen att jobba upp till tjugo timmar per dygn, säger hon.

Då man målar en ikon måste man vara i ett särskilt stämningsläge och ha kontakt till den andliga sidan av sin person.

För Erna Lorech-Reponen betyder ikonmåleriet ett slags avskärmning från omvärlden. Hon går in i ett slags isolation där hon måste ta ställning till vem hon i själva verket är.

- För vem målar jag, varifrån kommer jag och vart är jag på väg? , funderar hon.

En mörkhårig kvinna i dunjacka och stora glasögon står framför en vägg med ikoner.
Erna Lorech-Reponen började måla ikoner för tolv år sedan. En mörkhårig kvinna i dunjacka och stora glasögon står framför en vägg med ikoner. Bild: Kari Saastamoinen/Yle ikoner,konstverk,konst,religion,konstnärer,ikonmålare

Då hon började måla ikoner för tolv år sedan hade Lorech-Reponen ingen konstnärsutbildning. Intresset föddes spontant och hon måste börja från noll.

Ikoner är inte tavlor

Lorech-Reponen tycker det är intressant att ikonmåleriet skiljer sig så mycket från bildkonsten. Det handlar inte bara om att man håller penseln på olika sätt. Hela idén bakom måleriet är annorlunda.

Då en konstnär i bildkonsten vill belysa motivet ska ikonmålaren få ikonen att utstråla ljus. En av principerna inom ikonkonsten är nämligen att ikonen ska utstråla ljus och kärlek.

Den grundläggande tanken är att betraktaren inte tittar på ikonen utan ikonen iakttar betraktaren.

Inom ortodoxin är ikonen en viktig del av religionsutövningen. Det finns ikoner i de flesta hem och man tänder ljus vid dem och ber till ikonens helgon.

Studiet av innehållet och innebörden i en ikon jämställs med studiet av heliga skrifter och ikonen ska hjälpa människan att förstå sanningen.

Natur och andlighet

I galleriet Pihatto i Villmanstrand har Lorech-Reponen den här hösten haft en utställning tillsammans med fotokonstnären Karoliina Kupias.

Utställningen var en kombination av det andliga och det världsliga.

En lada i sten med en tillbyggnad i rödmålat trä och en ramp. I förgrunden står en bil parkerad.
Utställningslokalen Pihatto i Villmanstrand. En lada i sten med en tillbyggnad i rödmålat trä och en ramp. I förgrunden står en bil parkerad. Bild: Kari Saastamoinen/Yle ikoner,konstverk,konst,religion,utställningslokaler

Erna Lorech-Reponen ställde ut ikoner och Karoliina Kupias deltog med foto- och videokonstverk med naturmotiv.

Karoliina Kupias upplever att naturen också bär på en andlighet som passar bra ihop med ikoner.

En hel vägg med många ikoner intill varandra är Lorech-Reponens altare. Varje ikon har en koppling till någon händelse i hennes eget liv.

Flera ikoner hänger i ett mönster på en vägg.
I de allra flesta ortodoxa hem finns ikoner. Här är Erna Lorech-Reponens altare. Flera ikoner hänger i ett mönster på en vägg. Bild: Kari Saastamoinen/Yle ikoner,konstverk,konst,religion

En trasig ikon gav inspiration

Den största ikonen i altaret är Kazan-ikonen som tog tre år att färdigställa.

En ikon i guld, med jungfru Maria och Jesus.
Kazan-ikonen tog tre år att måla. En ikon i guld, med jungfru Maria och Jesus. Bild: Kari Saastamoinen/Yle ikoner,konstverk,konst,religion

Inspirationen till att måla just den fick Lorech-Reponen under ett besök i Sankt Petersburg.

Hon besökte helt kort Aleksandr Nevskij-klostret och stannade upp inför Kazan-ikonen. Hon kände att hon ville måla den.

En munk i klostret berättade att ikonen skadades illa under kriget då den träffades av en kula.

Lorech-Reponen använde en speciell, hemlig, teknik då hon målade ikonen. Hon använde en halvtorr pensel och strök på ungefär tvåtusen lager färg som ger ansiktet en särskild genomskinlighet.

Ikonen ska lysas upp av kärlek och det är väldigt svårt att uppnå just det resultatet. Det tog många år innan Lorech-Reponen lärde sig tekniken. Hon tycker det är intressant just därför att det är så svårt.

Det finns många olika tekniker. I Kazan-ikonen kommer färgerna med tiden att bli allt ljusare. Då man stryker den färdiga ikonen med lack eller olifa mörknar den. Olifa är en linoljebaserad fernissa.

- Man måste intuitivt känna när ikonen är färdig och man ska sluta lägga till färg, säger Erna Lorech-Reponen.

På en annan vägg visar hon på en ikon hon målade då en av hennes söner var sjuk. Han tillfrisknade och är i dag musiker alldeles som sin bror.

Lorech-Reponen själv är också musiker. Hon är pianist. Till Finland flyttade hon för trettiofem år sedan.

Svårt få fram material

De stängda gränserna på grund av coronapandemin har bromsat upp hennes arbete. Hon har normalt täta kontakter till Moskva där hon är född och hon brukar arbeta i både Finland och Ryssland.

Den följande ikonen som Lorech-Reponen vill måla är Gudsmodern från Betlehem. Det är den enda kända ikon där Gudsmodern ler.

För att gå vidare på det arbetet behöver Erna Lorech-Reponen få guldtråd till ikonens klänning och sådan kan hon inte få tag på nu.

- Jag är mycket besviken över att arbetet har stått stilla i nästan ett år därför att jag inte har fått tag på material, säger hon.

Stark andlighet

Det andliga livet i Finland och Ryssland skiljer sig på ytan men innerst inne märker Erna Lorech-Reponen att det är rikt i båda länderna.

I Finland syns andligheten inte på ytan, men den är ändå stark. I Ryssland är andligheten mera öppen och på något sätt mera färggrann.

Klostret i Valamo är viktigt för Lorech-Reponen. Hon har många vänner bland munkarna och är också god vän med biskop Arseni. Hennes ikoner välsignas i Valamo.

Det är nämligen så, att då en ikon är färdig ska den föras till en kyrka eller ett kloster för välsignelse. Då får den sin slutliga, heliga innebörd.

Valamon luostari Heinävedellä
Valamo nya kloster i Heinävesi. Valamon luostari Heinävedellä Bild: Esa Huuhko / Yle Valamo nya kloster (Heinävesi)

Läs också