Hoppa till huvudinnehåll

Amper och Wikström grundar nytt aktiebolag – vd Krister Rehn: Det är lättare att konkurrera om busstrafik då man är en lite större aktör

Två bussar som står stilla vid en busstation. Ungdomar stiger ut ur ena bussen
Bussarna kommer att se likadana ut även om ett nytt aktiebolag sköter byråkratin för Ampers och Wikströms bussbolag. Arkivbild. Två bussar som står stilla vid en busstation. Ungdomar stiger ut ur ena bussen Bild: Yle / Christoffer Westerlund kollektivtrafik,kollektivtrafikstöd,Västnyland,Raseborg,Sjundeå,Karis,buss,busstrafik,tågtrafik,järnvägstrafik,kommunalpolitik,resenärer,karis busstation

De västnyländska bussbolagen Amper och Wikströms busstrafik har bildat ett nytt aktiebolag: Amper&Wikström. Det här gör man för att kunna konkurrera om linjetrafik med större bussbolag.

Det nya aktiebolagets vd Krister Rehn säger att passagerarna inte kommer att märka av förändringen.

– Bussarna ser ut som tidigare och det är samma chaufförer. För oss blir det däremot betydligt enklare då vi kan sköta intressebevakningen kring kollektivtrafiken så effektivt som möjligt.

Bussbolagen försvinner inte

De två gamla företagen försvinner alltså inte, de är kvar som självständiga bolag. Det nya aktiebolaget ägs av de gamla firmorna.

Krister Rehn är vd för Amper&Wikström. Ampers vd Johan Amper är nu styrelseordförande i det nya bolaget. Vd Ralf Wikström är styrelsemedlem.

Lättare att hävda sig i konkurrensen

Krister Rehn säger att ett aktiebolag som sköter byråkratin för de två aktörerna är en naturlig grej i en föränderlig värld.

– Det är lättare att hävda sig i konkurrensen om man är lite större.

Bussbolagen har fjärrtrafiken klar från den första januari till den 6 juni.

– Vi har visioner om sommaren och drömmer om hur det kan se ut från och med hösten då skolorna börjar läsåret.

I en sådan här värld är det svårt för en enskild liten aktör att agera när till exempel fjärrtrafiken konkurrensutsätts.

– Nu har vi bättre möjligheter att handskas med byråkratin och idka intressebevakning. Det finns inte längre ett alternativ där du kan kryssa i en ruta och välja att inget ska förändras: Allt förändras och blir komplexare och det är svårt att vara med och leka som en liten aktör. Det är lättare om man är större.

De två bussbolagen agerar självständigt vad gäller beställningstrafiken.

Har inget med coronaepidemin att göra

Krister Rehn säger att beslutet att grunda ett nytt aktiebolag inte har med coronaepidemin och vårens permitteringar inom bussbolagen att göra.

Linjetrafiken slutade helt då samhället stängdes i mars och det ledde till att personalen permitterades.

– Det handlar om hur kollektivtrafiken och lagstiftningen förändrats under de tio senaste åren. Det finns inga direkta samhälleliga stöd för kollektivtrafiken, utan det är marknadsmässig trafik eller köptrafik som gäller.

– Marknadsmässig trafik fungerar inte någonstans, utan man måste ha köptrafik för att det ska finnas kollektivtrafik överhuvudtaget. Biljettintäkterna var även tidigare små, och det finns ingen chans att de skulle räcka till.

Marknaden avgör personalens storlek

År 2019 hade Amper 18 anställda och Wikström åtta. Krister Rehn vill inte uttala sig om hur många anställda som behövs i framtiden.

– Antalet anställda och antalet fordon beror på hur man hävdar sig på marknaden. Nu är vi flexiblare än då bolagen agerade var för sig.

Krister Rehn jobbar som revisor, men har alltid haft ett stort intresse för bussar. Han kommer att i viss mån fortsätta som revisor vid sidan av arbetet som vd för det nya aktiebolaget.

Läs också