Hoppa till huvudinnehåll

All information om coronarestriktionerna på en plats – det här är tjänsten som nu ska lösa problemen vid gränserna

Personer med resväskor på Helsingfors-Vanda flygplats.
Tjänsten Finentry, som har förverkligats av HUS, hälso- och säkerhetsmyndigheterna och diverse trafikföretag, ger dig möjlighet att kartlägga rekommendationer och boka tid för gratis coronatest när du reser till Finland. Personer med resväskor på Helsingfors-Vanda flygplats. Bild: Jari Kovalainen / Yle turism,coronavirus,coronavirusutbrottet i Finland 2020,Wuhan-coronavirus,koronaviruspandemi,coronavirusutbrottet i Europa 2020,droppinfektion,COVID-19,Finavia,Helsingfors-Vanda flygplats,flygplatser,Coronatestning

Oklara anvisningar, bristfälligt språk och långa testköer. Myndigheterna har tidigare kritiserats för deras undermåliga information till resenärer under pandemin. Nu blir det ändring på det: Finentry-tjänsten ska ge noggranna coronainstruktioner till alla inresande.

Från och med i dag kan ankommande resenärer vid Helsingfors hamnar och flygplats hitta all nödvändig coronainformation på en och samma webbsida: finentry.fi.

Tjänsten är lätt, behändig, smidig. Det tycker Asko Järvinen, infektionsöverläkare vid Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HUS, som är en av aktörerna bakom webbsidan.

– De som kommer in i landet får information om hur de ska bete sig och vilka regler som gäller. Och de kan beställa testtid via den, säger han.

Mobiltelefon.
Resande kan få anvisningar om hur de ska ta sig till coronavirustestet och om testets resultat per sms. Mobiltelefon. Mobiltelefon

Din risknivå bedöms med ett frågeformulär

När du reser till Finland ska du göra en riskbedömning i tjänsten. Där ställs frågor som varifrån du anländer och vad du tänker göra i Finland.

– Vistelsens längd och kontakt med lokalbefolkning spelar en stor roll i riskbedömningen, säger Järvinen.

Personer delas sedan in i tre olika risknivåer utgående från sina svar och får instruktioner enligt det.

Informationen delas inte vidare, men information om positiva testsvar delas med HUS.

Asko Järvinen med ett munskydd tittar rakt in i kameran.
– Att ha all information på ett och samma ställe gör det lättare för alla parter. Myndigheterna kan också lättare uppdatera informationen, säger Asko Järvinen som är infektionsöverläkare vid HUS. Asko Järvinen med ett munskydd tittar rakt in i kameran. Bild: Lotta Laakso / Yle överläkare,Asko Järvinen,sjukhus,Hus

Spara vårdpersonal vid gränserna

För tillfället är Finentry bara i bruk i Helsingfors, men HUS hoppas på att den snart tas i bruk på andra ställen, eftersom tjänsten kan underlätta arbetet vid gränserna.

– Trots att det inte kommer mycket resenärer till Finland är det en stor arbetsbörda att försäkra att människor får rätt information. Och att få dem till tester, så att de inte smittar, säger Asko Järvinen.

Han understryker att testningen är mycket viktig. Speciellt nu, för att förhindra att de nya virusvarianterna som kanske smittar lättare, tar sig till Finland.

Coronatestningsstation på Helsingfors-Vanda flygplats, 11.8.2020.
Via Finentry kan du beställa testtid och välja var du vill testa dig. I framtiden ska man kunna mata in information om gjorda test och eventuell vaccination. Coronatestningsstation på Helsingfors-Vanda flygplats, 11.8.2020. Bild: Jari Kovalainen / Yle turism,coronavirus,coronavirusutbrottet i Finland 2020,Wuhan-coronavirus,koronaviruspandemi,coronavirusutbrottet i Europa 2020,droppinfektion,COVID-19,Finavia,Helsingfors-Vanda flygplats,flygplatser,Coronatestning

Hur kommer Finentry att påverka testandet?

– Jag hoppas att det gör testandet lättare och att det ökar. Förhoppningsvis för tjänsten bort en del av testandet från gränserna, så att de görs lite senare. Det ger en större säkerhet, säger Järvinen.

Om du testar dig genast när du anländer till Finland kan du omöjligt veta om du har blivit smittad under resans gång. Det kan hända att du bär på viruset och insjuknar senare.

Om du får ett negativt svar vid ankomsten ger det en falsk säkerhet.

– I värsta fall kan det ta upp till 10-12 dagar innan man får symtom, men vanligtvis dyker de upp inom en vecka, säger Järvinen.

Kuvassa lentoemäntä työskentelee Finnairin lennolla AY 435 Helsingistä Ouluun syyskuussa 2020.
För de som kommer från ett land där läget är värre än här rekommenderas två tester: ett då man reser hit och ett 72 timmar senare. Kuvassa lentoemäntä työskentelee Finnairin lennolla AY 435 Helsingistä Ouluun syyskuussa 2020. Bild: Silja Viitala / Yle september,2020,COVID-19,coronavirus,Wuhan-coronavirus,koronaviruspandemi,coronavirusutbrottet i Finland 2020,ekonomi,Recession,flygning,resande,Resande och pendling,turism,Finnair,flygplan,resenärer,ansiktsmasker,andningsskydd,flygvärdinnor,kabiner,kabinpersonal

Coronablinkern samtalar med EU

Finentry finns till en början tillgänglig på svenska, finska och engelska. Men det är upp till individen själv att hitta tjänsten.

– Vi hoppas att passagerare får veta om tjänsten innan de kommer till gränsen och att transportbolagen skulle informera sina passagerare om den, säger Järvinen.

Lanseringen av Finentry sammanfaller med Coronablinkerns nya uppdatering som ska göra den kompatibel i tio andra länder. På Finentrys webbsida rekommenderas inresande att ladda ner appen.

Läs också