Hoppa till huvudinnehåll

Viking Line förlorade i fjol 70 procent av sina passagerare

En datorbild av hur Viking Glory är tänkt att se ut på ett blått hav.
Vikingline hoppas att passagerarna ska återvända till färjorna igen då allt fler fått coronavaccin, och planerar att ta i bruk det nya farttyget Viking Glory under senhösten 2021. En datorbild av hur Viking Glory är tänkt att se ut på ett blått hav. Bild: Viking Line färja,bilfärja,passagerarfärja,rederi,Viking Glory

Coronarestriktionerna slog som väntat hårt mot Viking Line i fjol. Rederiet har sju farttyg, men endast fyra hade regelbunden trafik. Redan tidigare har rederiet varnat för att fjolårets resultat blir negativt.

Under normala år vilar Viking Lines verksamhet på fyra olika ben: frakt, reguljära resor, kryssningar och personbilar.

Men coronarestriktionerna slog undan alla utom frakten. Behovet av en fungerande export och import också under coronatider ledde till att frakten minskade endast sex procent.

Rederiet har ändå byggt upp sin affärsmodell så att det inte kan täcka alla sina kostnader endast med frakttrafik.

Under året har Viking Line sänkt sin bemanning till miniminivå för att minska utgifterna, men det har inte räckt för att hålla verksamheten vinstbringande.

Redan i oktober, då rederiet senast rapporterade ett delårsresultat, hade förlusterna stigit till 35 miljoner euro. Omsättningen var endast en tredjedel av vad den varit under motsvarande tid året innan.

Viking Lines nedskärningar har bidragit till den ökade arbetslösheten på Åland.

I början av året var den under fyra procent, men steg i maj till 13,4 procent. Efter det har den minskat långsamt, och var i december fortfarande 9,4 procent.

Trots alla problem planerar Vikingline att i slutet av året ta i bruk ett nytt farttyg: Viking Glory.

Läs också