Hoppa till huvudinnehåll

Kampen om flygvapnets nya jaktplan avgörs under våren – dyrbara vapensystem en stötesten för tillverkarna

Hornet-plan som lyfter, fotograferat snett bakifrån.
Flygvapnets Hornet-plan ska ersättas från och med år 2025. Hornet-plan som lyfter, fotograferat snett bakifrån. Bild: Petteri Bülow / Yle jaktplan,McDonnell Douglas F/A-18 Hornet

Under de närmaste månaderna avgörs tävlingen om flygvapnets nya jaktplan. Försvarsmakten väntas inom januari månad be om de slutgiltiga offerterna av de fem konkurrerande plantillverkarna. Regeringen väntas ge klartecken inom ett par veckor.

Tillverkarna får nu en sista chans att bättra på sina offerter, som ska vara inlämnade senast i slutet av april. Vinnaren i jaktplansracet klarnar mot slutet av året.

Den sammanlagda budgeten för projektet ligger fortfarande på maximalt 10 miljarder euro. Av den summan har Försvarsministeriet nu öronmärkt 600 miljoner euro för ombyggnadsarbeten vid flygbaserna, nya simulatorer, dataförbindelser och andra nödvändiga utgifter över en femårsperiod, då planen tas i bruk.

Sådana ombyggnadsarbeten och uppgraderingar är nödvändiga, oberoende vilken plantyp som väljs, uppger man vid ministeriet. För inköpet av de nya planen, inklusive vapensystem och annan tillhörande utrustning, återstår därmed 9,4 miljarder euro.

"Vi måste ha en tillräcklig vapenarsenal i lager"

Var och en av de fem tillverkarna förväntas erbjuda en heltäckande systemlösning, både tillräckligt många plan och tillräckligt mångsidiga vapensystem, som uppfyller försvarets krav.

Programdirektör Lauri Puranen vid Försvarsministeriet har tillsammans med sina kolleger fört en sista förhandlingsrunda med tillverkarna under slutet av fjolåret. För vissa tillverkare har det varit knepigt att räkna på just beväpningen.

henkilökuva
Programdirektör Lauri Puranen. henkilökuva Bild: Esa Syväkuru / Yle Lauri Puranen,HX-jaktplansprojektet

- Finland ansvarar ju på egen hand för sina försvarslösningar, vilket innebär att vi alltid måste ha en tillräcklig vapenarsenal i lager. Det här kanske överraskade vissa kandidater, som överskred budgetgränsen, säger Lauri Puranen.

Dessutom får de nya planen inte vara märkbart dyrare i drift än flygvapnets nuvarande Hornet-plan. För de fem tillverkarna gäller det därför att optimera och prioritera.

Finland köpte ursprungligen 64 Hornet-plan i början av 1990-talet och den siffran har använts som referens i början av anskaffningsprocessen. I det här skedet står det ändå tillverkarna fritt att erbjuda antingen fler eller färre än 64 plan, förutsatt att man kan tillmötesgå försvarets krav.

Det är alltså möjligt att alla fem tillverkare erbjuder färre än 60 plan, men med effektivare vapen.

Saab JAS 39E Gripen.
Saab Gripen E. Saab JAS 39E Gripen. Bild: Petteri Bülow / Yle HX-jaktplansprojektet,Jas Gripen,Jas Gripen,Saab 39 Gripen,JAS 39E Gripen

Av de fem tillverkarna har Boeing och Saab dessutom kommit med egna specialerbjudanden: Saab deltar i racet med sitt nyaste jaktplan, JAS Gripen E, plus två spanings- och övervakningsplan av typen GlobalEye. Boeing erbjuder förutom SuperHornet också ett antal Growler-plan, specialutrustade för elektronisk krigföring.

Dyrbara precisionsvapen

Frågan om beväpning är knepig också ur andra synvinklar. De nya planen ska kunna användas för både luftstrid, spaningsuppdrag och elektronisk krigföring samt angrepp mot mål till sjöss eller på marken, också över långa avstånd.

De nuvarande Hornet-planens slagkraft har ökat betydligt sedan 2016, då de försågs med nya amerikanska precisionsvapen, bland dem JASSM-missiler med lång räckvidd.

Kan de nya jaktplanen förses med samma vapensystem, eller måste Finland köpa helt nya, motsvarande system?

- Det beror på, vissa av våra system kan i nuläget bara integreras och användas på andra amerikanska plan. Men i den här tävlingen beaktar vi inte sådana faktorer, ingen kandidat kan hänvisa till våra nuvarande vapensystem och använda det som en konkurrensfördel, säger Puranen.

Försvarsledningen är ute efter en plantyp som kan vara i operativ tjänst fram till 2060-talet och som också kan uppdateras med nya vapensystem, sensorer och programvara enligt behov.

Alla noggrannare uppgifter om beväpningsalternativ för de nya planen är icke-offentliga medan tävlingen pågår.

Montering i Finland?

Detsamma gäller tillverkarnas service- och underhållsprogram för varje plantyp. Alla fem plan ska kunna underhållas i Finland, också i kristid.

Största delen av flygvapnets Hornet-plan är monterade i Finland av Patria-koncernen, som därmed fick mycket värdefulla insikter i plantypen och dess teknik.

Frågan är om det överhuvudtaget blir aktuellt att montera ens en del av de nya jaktplanen i Finland. Lauri Puranen påminner om att en monteringsanläggning innebär en extra kostnad som måste beaktas i inköpsbudgeten på 10 miljarder euro.

F-35 Lightning II-hävittäjä Satakunnan lennoston kentällä Pirkkalassa.
Lockheed Martin F-35 A Lightning II. F-35 Lightning II-hävittäjä Satakunnan lennoston kentällä Pirkkalassa. Bild: Petteri Bülow / Yle HX-jaktplansprojektet,Lockheed Martin,Lockheed Martin F-35

Särskilt amerikanska Lockheed Martins F-35 är intressant i det här avseendet. För tillverkningen av F-35 håller sig Lockheed Martin tillsvidare med bara tre fabriker, som ligger i USA, Italien och Japan.

En lösning, som Lockheed Martin har lagt fram under den pågående anbudstävlingen för det schweiziska flygvapnet, är att låta montera 4-5 plan i Schweiz, mot extra kostnad.

Dessutom skulle schweizisk försvarsindustri få sköta motorservice och underhåll, samt tillverka reservdelar till F-35.

Kunde man tänka sig en sådan lösning också för finländskt vidkommande?

- Det finns olika alternativ, men huvudsaken är att vi får finländsk flygteknisk personal och inhemska företag som förstår sig på planet, dess system och servicebehov, säger Lauri Puranen.

Läs också