Hoppa till huvudinnehåll

Unga i Sjundeå vill ha mopedbana – lagen kan sätta stopp för planerna

Mopeder parkerade i en rad.De råkar alla vara blå.
I Sjundeå vill ungdomar ha en mopedbana och en mopedverkstad. Bilden är inte från Sjundeå. Mopeder parkerade i en rad.De råkar alla vara blå. Bild: Yle / Tiina Grönroos mopeder,Ekenäs,Västnyland,Ekenäs högstadieskola

Ungdomar i Sjundeå vill ha en mopedbana och en mopedverkstad. Det är inte lätt för kommunen att bygga en mopedbana då man ser till lagen.

Ungdomsfullmäktige i Sjundeå har lämnat en motion om att förverkliga en mopedbana i kommunen.

Ungdomsfullmäktige skriver att mopedkörning i Sjundeå centrum orsakat störningar och negativa diskussioner i flera år.

Tanken är att mopedbanan skulle finnas lite längre bort från centrum så att den stör så få människor som möjligt. Det här skulle ungdomsfullmäktige förverkliga i samarbete med kommunen.

Mopedverkstad finns också på önskelistan

Ungdomsfullmäktige påpekar också att en enkät visar att 87 procent av de lokala ungdomarna anser att de behöver en egen träffpunkt.

I motionen sägs det också att det skulle behövas en mopedverkstad. Den skulle upprätthållas av ungdomsarbetarna och de som jobbar på Sjundeås ungdomslokal Walkers, föreslår ungdomsfullmäktige.

Inga lämpliga områden

Tekniska avdelningen har kartlagt var det skulle kunna finnas lämpliga områden för en mopedbana, men har inga bra förslag på var man kunde placera en bana.

Det går inte heller att bygga mopedbanan på den gamla motocrossbanan, för den stängdes för flera år sedan och kommunen har beslutat att motsvarande verksamhet inte ska finnas på området.

Övervakning på banan behövs

Ungdomsfullmäktige föreslår i sin motion att mopedbanan ska vara ett område där mopeder och lätta motorcyklar kan köra fritt i hög fart och göra tricks.

Det här betyder att kommunen borde ordna övervakning för att trygga säkerheten. Det är kommunen som har ansvaret eftersom kommunen i ett sånt här fall tolkas som tjänsteleverantör.

Konsumentsäkerhetslagen ställer krav på dem som bland annat bygger en mopedbana.

Lagen säger att det ska finnas ett säkerhetsdokument för till exempel mopedövningssträckor. I dokumentet ska beskrivas de faror som finns på en bana och de åtgärder som behövs för att kontrollera risker. Dessutom ska man förbereda sig för nödsituationer.

Det är Sjundeå kommuns ansvar att se till att en mopedbana är trygg om kommunen bygger en bana för ungdomarna.

En mopedbana skulle också innebära att Sjundeå kommun måste underhålla den med belysning, plogning på vintern och halkbekämpning.

Inga banor i Imatra och Janakkala

Tekniska avdelningen i Sjundeå har tagit en titt på hur andra kommuner gjort i samma fråga. I Imatra ville ungdomar ha en mopedbana 2018, men stadsstyrelsen godkände inte banan på stadens område då det blev klart vad säkerhets- och ansvarsfrågorna innebar.

I Pyttis har man ordnat ett veckoslut där ungdomar fick köra under övervakning och med ett besiktat fordon.

I Janakkala fanns ett förslag på en mopedbana, men det ärendet förföll också på grund av ansvarsfrågor och de risker som kan uppstå.

Inga resurser till övervakning

Tekniska avdelningen konstaterar att man inte har de resurser som behövs för att ha en övervakad mopedbana.

Tekniska avdelningen kan ändå tänka sig att ta sig en närmare titt på projektet om en förening skulle ta sig an uppgiften att övervaka säkerheten.

Tekniska nämnden beslöt på tisdag (12.1) föreslå kommunstyrelsen att det som avdelningen tagit reda på om en bana ska vara svar på motionen.

Nämnden ber också om en utredning av ungdomsarbetarna och Walker om behovet av en mopedverkstad.

Det behövs också en utredning om vilken utrustning som behövs i en verkstad, vad det kostar och om det finns praktiska möjligheter att förverkliga det hela.

Läs också