Hoppa till huvudinnehåll

Kommunikationsminister Harakka: Vi kommer kunna skära ned trafikens utsläpp utan att någons liv blir sämre

trafik
Regeringen vill också förnya bilbeståndet trafik Bild: Arash Matin / Yle trafik,snöfall,vinter,halkning,vinterdäck,däck (fordon),dubbdäck

Utsläppen från trafiken bör halveras fram till år 2030, slår regeringen fast i en färdplan för fossilfria transporter. Färdplanen går nu på remiss.

Fram till år 2045 ska trafiken bli helt och hållet utsläppsfri.

Färdplanen riktar speciellt in sig på vägtrafiken, som står för över 90 procent av de totala utsläppen från trafiken och transporterna.

Färdplanen består av tre faser.

I den första fasen ska fossila bränslen ersättas, bilbeståndet förnyas och trafiksystemens energieffektivitet förbättras - det betyder bland annat stöd för promenad- och cykelvägar och för allmänna kommunikationsmedel.

I den andra fasen ingår bland annat en satsning på mer distansarbete för att minska vägtrafiken. Den tredje fasen förverkligas om fas ett och två inte varit tillräckligt effektiva.

Hösten 2021 ska regeringen bedöma huruvida man kommer att nå utsläppsmålen.

Om det visar sej att så inte är fallet, träder tredje fasen i kraft.

I den fasen börjar regeringen förbereda andra åtgärder, till exempel en utsläpphandel av bränsle, eller nya skattemodeller som baserar sej på hur mycket och på vilka sorters vägar medborgaren kör.

Alla regeringspartier hoppas, möjligen med undantag av de Gröna, på att man aldrig behöver komma till den tredje fasen.

Trafikministern: Vi kommer år 2030 att märka att åtgärderna inte gjorde livet sämre

Timo Harakka kasvokuva
Trafiken spelar stor roll när man vill uppnå utsläppsmålen säger kommunikationsminister Timo Harakka. Timo Harakka kasvokuva Bild: Valeria Borovskaya/ Yle Timo Harakka,dövas teckenspråk,statsrådet,transportminister,Mikaela & Thomas

Kommunikationsminister Timo Harakka (SDP), kommer de politiskt lätta åtgärderna att räcka till för att nå målet?

De ger oss en bra start. Tillexempel elektrifieringen av trafiken har tagit mycket större steg än vad vi ännu för ett år sedan trodde. Elbilen kanske kostar mycket tills vidare, men den blir så mycket billigare att använda redan på medellånga sträckor att det kommer att locka människor.

Centerpartiet säger idag att trafikens utsläpp fås ned utan att det blir dyrare eller svårare att köra bil, och att det i själva verket blir billigare för dem för vilka bilen är en nödvändighet. Tror du på att det går så lätt?
Hoppa över Twitterpostning


- Jag skulle tro att 2030 kommer vi, trots att det nu finns en massa fördomar och oro, att upptäcka att inget egentligen förändrades till det sämre

Inte för någon alls?

- Vi har nu den första regeringen som funderar på hur man kunde kompensera bränsleskattehöjningar inte bara låginkomsttagare utan också låglönetagare som behöver bilen för att flytta t.ex. arbetsredskap. Jag kan nog säga att vi trovärdigt kan säga att de som tidigare led inte kommer att lida en gång till.

Speciellt Centerpartiet men också ni andra i regeringen talar om att kompensera eller åtminstone inte försvåra för de medborgare för vilka bilen är en nödvändighet. Kan du nu berätta vilka medborgare som hör till den gruppen?

- Jag tänker att det finns såna situationer och yrken där man inte kan undvika att använda bil. Visst har vi en utmaning med glesbydgen som inte har tillräckligt bra kollektivtrafik. Men också situationer där familjer har jobb på ett ställe och dagis på ett annat, såna familjer kan bo i stadsmiljö men ändå behöva tre bilar. Det är oskäligt för dem, vi måste hjälpa deras situation i jämställdhetens namn. Om de absolut inte kan avstå från bilen, så måste samhället uppmärksamma och godkänna deras situation.

Vi talar nu om en stor del av Finlands befolkning…

- Den andelen av medborgarna som får oskäliga kostnadsökningar på grund av bensinskattehöjning är inte så stor. Det kan handla om småföretagaren som måste köra sina arbetsredskap, eller skiftesarbetaren med omöjliga skiften.
Då kan vi uppmärksamma dem och hjälpa de här människorna

Men kan jag i min artikel nu räkna upp de regioner där man behöver en bil och de yrkesgrupper för vilka bilen är en nödvändighet? De som regeringen vill hjälpa utifall bensinpriset höjs?

- Jag har ingen lista att ge dej, vi håller ännu på att förbereda olika modeller.

Artikeln är uppdaterad 15:22 med Timo Harakkas intervju

Läs också