Hoppa till huvudinnehåll

Sjöförklaringen om Amorellas grundstötning: Befälhavaren frånsäger sig ansvaret

Tre bogserbåtar syns nära M/S Amorella vid Julgrund nära Järsö på Åland.
M/s Amorella grundstötte tidigt på eftermiddagen den 20 september. Passagerarna evakuerades. Tre bogserbåtar syns nära M/S Amorella vid Julgrund nära Järsö på Åland. Bild: Kimmo Gustafsson / Yle M/S Amorella,Viking Line

Varken befälhavaren eller hans besättning kunde motverka att M/S Amorella grundstötte i höstas. Det framgår av den sjöförklaring som hölls i dag, rapporterar Ålands Radio och TV.

Viking Lines fartyg M/S Amorella grundstötte den 20 september förra året vid Julgrund i Apotekarfaret i den åländska skärgården. Ombord fanns drygt 200 passagerare som alla klarade sig oskadda.

Media följde sjöförklaringen på video utanför rättssalen.
Media följde sjöförklaringen på video utanför rättssalen. Media följde sjöförklaringen på video utanför rättssalen. Bild: Peter Grönholm / Ålands Radio och TV M/S Amorella,Åland

I dag hölls sjöförklaring i Ålands tingsrätt, för dagen sjörätt under Åbo hovrätts domkrets.

På plats fanns sökande befälhavaren Rune Fellman samt vittnena linjelots Anders Ivar Jansson, förste styrman Julia Swahn, maskinchef Stefan Mattsson samt ett ombud för vakthavande maskinmästare Jan-Åke Rosenberg.

Ventil slutade fungera

Sjöförklaringen inleddes med att Rune Fellman redogjorde för händelseförloppet vid olyckan.

Han berättade att en ventil som justerar hastigheten på en av styrbords sidas propellrar slutat fungera, varpå den högra propellerns bladvinklar av sig själva bytte till fullt backningsläge.

Detta ledde till att Amorella svängde styrbord och att fartyget hamnade ur kurs vid inloppet till Julgrundspassagen.

Rune Fellman larmades upp på bryggan och anlände samtidigt som fartyget fick bottenkänning.

Ungefär samtidigt fick fartyget tillbaka full styrförmåga och kunde manövreras tillbaka in i farleden. Här saktades farten ner för en skadekontroll.

Maskinchefen upptäckte hål i skrovet

Maskinchefen Stefan Mattsson meddelade att Amorella tog in vatten i ac-rummet, vilket innebar att skrovet fått ett hål såväl ovanför som under dubbelbotten.

Befälhavaren bedömde då att det fanns risk för att fartyget skulle bli strömlöst vilket skulle innebära förlorad styrförmåga. Därför letade han efter en lämplig plats att strandsätta fartyget.

Viking Lines fartyg M/S Amorella på grund 20.9.2020
Sjöräddningscentralen i Åbo ryckte ut. Viking Lines fartyg M/S Amorella på grund 20.9.2020 Bild: Sjöräddningscentralen i Åbo M/S Amorella,Viking Line,evakuering,fartyg,grundstötning,skeppsbrott

Amorella styrdes mot Järsö utanför Föglö där farten saktade ner tills fartyget låg still på botten.

- Jag har jobbat sedan 1995 och aldrig varit med om något liknande, sa Rune Fellman i rätten.

Han sa vidare att olyckan berodde på ett tekniskt fel som inte kunde förutses och menade att varken han själv eller någon i hans besättning är skyldiga till olyckan.

Också Olyckutredningscentralens utredning visade att olyckan berodde på ett tekniskt fel.

Text: Malin Henriksson och Peter Grönholm, Ålands Radio och TV