Hoppa till huvudinnehåll

Gratis elcyklar kan bli verklighet för Varuboden Oslas anställda i Borgå – de första resultaten i Borgås hållbarhetsprojekt har nu kommit

En liten skärm på en elcykel. Via skärmen går det att styra cykelns funktioner.
Elcyklar är något som skulle få Varuboden Oslas anställda att lämna bilen hemma på arbetsresor. En liten skärm på en elcykel. Via skärmen går det att styra cykelns funktioner. Bild: Raila Paavola / Yle elcyklar

Två tredjedelar av Borgåborna tar sig till och från jobbet med bil – och det här vill Borgå stad få ändring på. I samarbete med olika organisationer och företag, och med finansiering från Miljöministeriet, driver de ett projekt som ska förbättra möjligheterna att använda hållbara färdsätt.

Arbetstagare i Borgå ska få fler alternativ till att ta sig till jobbet. Arbetssätten ska bli flexiblare och välbefinnandet på jobbet större, samtidigt som utsläppen av växthusgaser ska minska. Allt det här genom projektet “Hållbart till jobbet”.

Det började i maj i fjol. Då samlade staden företag med i projektet och började arbeta med en personalenkät.

Bilar kör på gata i stan
Borgå vill minska andelen arbetsresor med bil. Bilar kör på gata i stan Bild: Yle/ Fredrika Sundén Borgå,mannerheimgatans bro i borgå

I oktober fick anställda svara på enkäten och nu har resultaten kommit.

– Svaren visar att cirka hälften av arbets- och tjänsteresorna gjordes med personbilar innan coronakrisen, så att föraren är ensam i bilen. Den här andelen har minskat med cirka tio procent till följd av coronapandemin. Andelen distansarbete innan coronatiden var endast fem procent, medan den nu är nästan fem gånger högre, säger trafikingenjör Antti Rahiala på Borgå stad.

Det vanligaste sättet att röra sig är med bil, därefter kommer promenering och cykling.

Under coronatiden har andelen gång och cykling på arbets- och tjänsteresor dock minskat en aning. Det samma gäller för samåkning och kollektivtrafik.

– Enligt enkätsvaren kan utsläppen från resor mellan hemmen och arbetsplatserna minska med en tredjedel genom att arbetstagarna börjar använda hållbara färdsätt, säger Sanna Päivärinta, expert på hållbar utveckling på Borgå stad.

Varuboden Osla ställer sig positiv till anställdas idéer

Projektet Hållbart till jobbet koordineras av Borgå stad i samarbete med utvecklingsbolaget Posintra och konsultbolaget Sitowise.

Fyra företag deltar i projektet; ABB:s enhet i Borgå, Nordea i Borgå, Borgå Energi och Varuboden Osla i Borgå.

På Varuboden Osla har personalen till exempel önskat olika cykelalternativ.

– De är speciellt intresserade av att arbetsgivaren skulle stödja dem med till exempel elcyklar eller andra cyklar, berättar Varuboden Oslas personalchef i Borgå, Paula Pajunen.

Största delen av företagets personal tar sig till jobbet med egen bil.

– Det beror på att vi har så breda öppettider. Personalen har inte alltid möjlighet att använda buss eller andra färdmedel till och från jobbet.

Janita Rahikainen täyttämässä vihanneshyllyjä S-Marketissa.
Långa öppettider gör det svårare att ta andra färdmedel än bilen till jobbet (arkivbild). Janita Rahikainen täyttämässä vihanneshyllyjä S-Marketissa. Bild: Kalle Purhonen / Yle dagligvaruhandel,försäljare,S-market

En annan idé som förts fram bland Varuboden Oslas anställda är möjligheten att duscha på jobbet och parkera sin cykel i en låst lokal.

Alla de här idéerna tas emot med öppna armar.

– Möjligheten till elcyklar tycker jag vi absolut ska utreda. Jag tycker vi som arbetsgivare ska göra allt vi kan för att underlätta arbetstagarnas liv.

Dusch- och cykelförrådsidéerna är heller inte omöjliga.

– Absolut. Vi renoverar regelbundet våra enheter och då är det en bra tidpunkt att se över sådana här möjligheter.

Nästa steg i projektet är nu att träffa de andra i arbetsgruppen, berättar Pajunen.

– Det ska bli intressant att höra de andra företagen och specialister. Efter det fortsätter diskussionerna med vår förtroendeman om att ta i bruk idéerna.

Förhoppningsvis blir saker och ting verklighet redan i vår, säger Pajunen.