Hoppa till huvudinnehåll

Kommunikationsministern: "Vi var alla mycket eniga om att det krävs snabba åtgärder" - en ny bro över Rävsundet kan börja byggas redan nästa år

Flygbild på rävsundsbron
Om allt går vägen kan en ny bro över Rävsundet i Pargas börja byggas redan nästa år. Flygbild på rävsundsbron Bild: Arash Matin / Yle Pargas,S:t Karins,Rävsundet,Rävsundsbron,bro

Planeringsarbetet för en ny bro över Rävsundet i Pargas ska prioriteras. Det är kommunikationsminister Timo Harakkas (SDP) besked efter mötet om Rävsundsbron på torsdagen.

- Vi var alla mycket eniga om att situationen är allvarlig och att det krävs snabba åtgärder, säger Harakka.

"Jag vill försäkra att allt går framåt utan dröjsmål"

Men det behövs mera finansiering för att genomföra byggnadsplaneringen av broprojektet och det kommer också att vara en fråga som kommunikationsministern kommer att driva under vårens budgetförhandlingar.

Planerandet av brobygget uppskattas kosta flera miljoner euro.

- Jag vill försäkra att allt går framåt utan dröjsmål till den eventuella byggnadsfinansiering som är aktuell lite senare. Men jag är ganska optimistisk till att alla ser hur viktig den här bron är och också hur viktig Hessundsbron är. De är unika broar i Finland eftersom de kombinerar turism och industri och därför är det viktigt att vi tar hand om dem båda, säger Harakka.

Bron över Hessundet i Pargas
Även Hessundsbron bör förnyas inom en snar framtid. Bron över Hessundet i Pargas Bild: Arash Matin/Yle Hessund,Pargas,hessunds bro

NTM-centralen har redan länge förberett planer som ska möjlliggöra byggandet av en ny bro. En utredningsplan är redan godkänd och vägplanen för Rävsundsbron är snart klar och kommer till påseende i mars. I samband med det kan man lämna in anmärkningar som eventuellt leder till korrigeringar av vägplanen.

Trafikledsverket ska efter det godkänna vägplanen och Transport- och kommunikationsverket Traficom likaså. Efter det kan Trafikledsverket starta själva planeringen av brobygget genom att utlysa en offerttävling för både planeringen och det konkreta bygget.
Den processen tar ungefär ett och halvt år.

Byggandet av en ny bro kan inledas redan i slutet av nästa år

Själva byggandet av bron kan inledas vintern 2022-2023. NTM-centralen har tidigare meddelat att det tar ungefär 2-3 år att bygga själva bron. Det kommer därför troligen att dröja ungefär fem år innan bron står klar också om man nu lyckas fatta snabba beslut.

- Planeringen tar sin tid, det är viktigt att planeringen görs ansvarsfullt och ordentligt. Vi får säkert förbereda oss på köer de två närmaste somrarna. Men det viktigaste är att processen är i gång och att vi får en ny bro både till Rävsundet och Hessund, säger Harakka.

Många Pargasbor och företagare oroar sig för att Rävsundsbron skulle bli i så dåligt skick att den inte längre går att använda. Harakka ser ändå ingen orsak till oro.

- De uppgifter jag har fått från Trafikledsverket är att det är ytterst osannlikt att broarna inte skulle kunna användas alls, säger Harakka.

liikenne  ja viestintäministeri timo harakka
Kommunikationsminister Timo Harakka kommer att arbeta för att planeringen av Rävsundsbron och Hessundsbron framskrider i bra takt. liikenne ja viestintäministeri timo harakka Bild: Markku Rantala / Yle Kommunikationsministeriet

"Det var ett positivt möte, med positiva budskap"

I mötet med kommunikationsministern deltog representanter från Egentliga Finlands förbund, S:t Karins stad, Byggindustriföreningen, industrin i Pargas och Pargas stad. Pargas stadsdirektör Patrik Nygrén var mycket lättad efter mötet.

- Minister Harakka gav ett mycket välinformerat intryck och ville ge delegationen ett lugnande besked gällande broprojekten och deras förverkligande. Det var ett positivt möte och positiva budskap, säger Nygrén.

I diskussionen fokuserade man främst på den akuta situationen med Rävsundsbron och Hessundsbron. Men Nygrén hoppas att det då planeringen framskrider även skulle vara möjligt att få igång planeringen av Pargasleden.

Pargasleden skulle gå från Rävsundsbron direkt till motorvägen. Det är en snabbare led som också kallas för Kurkela-Kustö-vägen eller S:t Karins västra omfartsväg. En utredningsplan för denna väg är redan godkänd och nu startar arbetet med att göra en vägplan. Den beräknas vara klar om cirka ett år.

Patrik Nygrén.
Patrik Nygrén var mycket nöjd över torsdagens möte med kommunikationsministern. Patrik Nygrén. Bild: Yle/Lotta Sundström stadsdirektörer,patrik nygrén

Läs också