Hoppa till huvudinnehåll

"Vi vill att kommunikationsministern ska se hur lönsam Pargasleden är" - dagens möte med kommunikationsministern leder förhoppningsvis till en lösning för Rävsundsbron

Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins
En ny bro över Rävsundet kan stå klar tidigast 2025. Men genom aktiv lobbning hoppas man snabba på arbetet för en ny bro. Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins Bild: Arash Matin/Yle Pargas,S:t Karins,Rävsundet,bro

Många organisationer i regionen jobbar nu för att snabbt hitta en lösning på Rävsundsbrons dåliga skick. I dag, torsdag, träffar en delegation från regionen kommunikationsministern för att diskutera Rävsundsbron och Pargasleden.

Det var i december som nyheten kom om att Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins är i så dåligt skick att hastigheten på bron måste sänkas. Samtidigt meddelade NTM-centralen att en ny bro kan stå klar tidigast om fem år.

- Vi hoppas få kommunikationsministern att förstå hur stor fråga Pargasleden och Rävsundsbrons skick är för Pargas, S:t Karins, för industrin, pendlare, resenärer och hela skärgårdens utveckling. Den sammansättning som den här delegationen är visar också det breda stödet för Pargasleden. Det här är ett mycket viktigt och akut problem, som vi måste lösa, säger Pargas stadsdirektör Patrik Nygrén, som är en av dem som deltar i mötet.

Många fördelar med Pargasleden

I mötet med kommunikationsministern deltar förutom Pargas stad även representanter från landskapsstyrelsen, Egentliga Finlands förbund, S:t Karins stad, Byggindustriföreningen, industrin i Pargas och SFP:s riksdagsledamot Sandra Bergqvist.

- Vi lyfter fram varför det här är en så viktig fråga. Vi är ett samhälle som hamnar i "motti", som man säger på finska, ifall bron inte kan användas. Vi vill också att kommunikationsministern ska se hur lönsam investering Pargasleden är. Det är ett av de mest lönsamma trafikprojekten i hela landet när man ser på projektet genom en kostnads- och nyttokalkyl, säger Nygrén.

Stadsdirektör Patrik Nygrén.
Patrik Nygrén tycker att det finns mycket att vinna på att bygga Pargasleden. Stadsdirektör Patrik Nygrén. Bild: Yle/Lotta Sundström stadsdirektörer,patrik nygrén

Då Trafikledsverket och NTM-centralen gjorde en kostnads- och nyttokalkyl för Pargasleden visade det sig att Pargasleden har flera fördelar. Bland annat kunde Pargasleden minska restider och CO2-utsläpp.

- Då avstånden förkortas blir trafiken smidigare och den tunga trafiken behöver inte köra igenom områden med sänkt hastighet. Det har gjorts en CO2-analys av projektet och den visar att vi kunde minska CO2-utsläppen med 1400 ton per år, om den nya vägen förverkligas, säger Nygrén.

"Det skulle vara en katastrof om vi inte kunde använda bron"

Många olika instanser arbetar nu för att snabba på en lösning för Rävsundsbron. Nygrén ser det som positivt att problemen nu lyfts fram på olika sätt.

- Om man ser på brofrågan så är Rävsundsbron en livsfråga för Pargas. Det är både lokalt och regionalt men också nationellt en katastrof om vi inte skulle kunna använda bron. Det finns inte en realistisk plan B för att lösa det, utan vi skulle ha en katastrofsituation, säger Nygrén.

Vad hoppas du att mötet med kommunikationsministern leder till?

- Vi vill säkerställa att kommunikationsministern får en realistisk bild av helheten och förstår hur nödvändigt det är att åtgärda det här snabbt. Och att han skulle kunna utlova att staten försöker försnabba byggandet av bron och göra direkta investeringsbeslut för Rävsundsbron, Hessundsbron och Pargasleden, säger Nygrén.