Hoppa till huvudinnehåll

Finländarnas resfeber syns ännu inte hos flygbolagen: “Kan ta till 2024 innan branschen återhämtar sig”

Ett Finnairplan flyger under en solnedgång. Himlen är orange.
Finnair har inte sett nått uppsving i antalet bokningar, utan männniskor väntar ännu med att boka. Ett Finnairplan flyger under en solnedgång. Himlen är orange. Bild: imago images/Marcel Lorenz/ All Over Press Finnair,flygplan,Helsingfors-Vanda flygplats,flygfält,flygplatser,flygning,solnedgång,soluppgång,flyg

Många av oss längtar utomlands, men få vågar boka en flygresa. För några veckor sedan publicerade finska Yle en artikel om att 27 procent av finländarna tänker resa utomlands så fort coronaepidemin mattats av.

Samtidigt meddelade många resebolag i Finland att människor återigen börjat boka charterresor till länder både i och utanför Europa.

Men på de nordiska flygbolagen har man inte märkt att bokningarna har ökat märkbart.

Finnairs kommunikationschef Päivyt Tallqvist säger att många ännu är försiktiga med att boka flyg.

– Visst finns det en del bokningar inför sommaren och hösten. Men även om många kollar på resor så påverkar pandemiläget fortfarande. Människor bokar därför sina resor lite närmare tidpunkten för resan än förut.

Finnairs kommunikationschef Päivyt Tallqvist,
Finnairs kommunikationschef Päivyt Tallqvist tror att flygbranschen kommer att återhämta sig efter pandemin, men det kommer att ta tid. Finnairs kommunikationschef Päivyt Tallqvist, Bild: Finnair porträtt

Vid SAS är läget liknande. Enligt presschef Freja Annamatz ökade intresset för sommarresor i december då nyheter om att coronavaccinationerna satte igång publicerades.

– Det blev en ökning i antalet bokningar för sommaren och då främst till länder kring Medelhavet, som traditionellt varit ett populärt resmål bland nordbor. Men överlag är mängden flyg just nu väldig liten jämfört med tiden före pandemin.

Antalet flyg har minskat drastiskt

Vid Finavias flygplatser har passagerarmängden minskat med 75 procent 2020 jämfört med 2019.

Sammanlagt hade man 6,4 miljoner passagerare förra året, vilket är 20 miljoner mindre än 2019.

På Helsingfors-Vanda flygplats minskade passagerarmängden med 77 procent. Enligt Finavia har passagerarmängden varit lika liten senast på 1980-talet.

Charterresor lockar ändå

Vid resebolaget TUI säger kommunikationschef Laura Aaltonen att människor fortsatt med att boka charterresor sedan december.

– Vi såg en topp kring jul och nyår, men bokningarna har fortsatt komma in i jämn takt efter det. Människor bokar resor både till våren, sommaren och till nästa vinter.

Aaltonen påpekar att bokningsmängden inte närapå är densamma som före pandemin, men att det finns en tydlig skillnad då man jämför med hösten. Då gjordes det nästan inga bokningar alls.

Enligt Aaltonen kan det vara tryggheten med charterresor som gör att människor vågar boka dem, men inte vanliga flygresor.

– Lagen om paketresor garanterar att om resan avbokas så får man pengarna tillbaka om man vill eller så har man rätt att boka om sin resa. Vårens erfarenheter har dessutom lärt oss att man som kund får hjälp i fall det händer något på destinationsorten. Allt det här gör att det känns tryggt att boka en charterresa trots det osäkra läget.

TUI kommunikationschef Laura Aaltonen
TUI:s kommunikationschef Laura Aaltonen tror att de är tryggheten som lockar människor att boka charterresor. TUI kommunikationschef Laura Aaltonen Bild: TUI porträtt

“Människor vill och behöver resa ”

Men trots de svåra tiderna som drabbat både flyg- och resebolag så tror Päivyt Tallqvist att branschen kommer att återhämta sig.

Tallqvist säger att flygresandet kommer att återställas till samma nivå som före pandemin, men att de kommer att ta tid.

– Vi vet att människor vill och behöver resa, många har vänner och familj utomlands som de vill träffa. Men de finns många saker som påverkar hur snabbt nivån återställs, det kommer inte att ske på en dag.

Enligt Tallqvist kan resande i arbetet ändå komma att minska i framtiden. Vid SAS är Freja Annamatz inne på samma linje.

– I och med pandemin har vi lärt oss att alla möten inte behöver ske på plats och därför kommer en del fortsättningsvis att skötas på distans. Men samtidigt kommer det alltid att finnas ett behov för att träffa kunder och för att träffa varandra, också inom affärsvärlden. Särskilt i Norden där vi är exportberoende och har långa avstånd mellan olika platser.

Men Annamatz säger att de kan ta ända fram tills 2024 innan branschen har återhämtat sig helt.

– Då vaccineringarna fortskrider så kommer också efterfrågan på resor att öka, men de kan dröja tills 2024 innan vi är uppe i samma passagerarantal som innan pandemin.

Kreetalainen uimaranta, jossa aurinkotuoleja ja -varjoja
Många längtar redan till värmen och en del resor till Medelhavsområdet har redan gått åt. Kreetalainen uimaranta, jossa aurinkotuoleja ja -varjoja Bild: Yle / Raili Löyttyniemi Grekland,Badstrand,havet,turism,Medelhavet,Kreta,Strandsemester

“Hållbarhetsaspekten existentiell för flygbranschen”

Redan före coronapandemin var flygbranschen och dess miljöpåverkan under lupp.

Under pandemin har många fortsatt att diskutera ämnet i olika medier och man har funderat på om människor nu insett värdet i att endast resa i sitt hemland istället för att tära på miljön med långa flygresor.

Men på Finnair tror Päivyt Tallqvist inte att flygandet kommer att upphöra.

– Frågan är inte så svartvit. I och med att flygandet minskat enormt under 2020, har vi fått se de enorma sociala och ekonomiska konsekvenserna som det har fört med sig. Miljontals människor jobbar inom turismbranschen och nu har många har förlorat sitt jobb.

Tallqvist säger att man vid Finnair ändå hela tiden arbetar med att minska på sina koldioxidutsläpp.

– Vi försöker flyga mer effektivt, minska vikten på våra flygplan, ha mer direkta rutter och så småningom försöker vi också öka användningen av biobränslen och andra alternativa bränslen.

Även på SAS tänker man i liknande banor.

– För SAS, flygbranschen och för oss alla är hållbarhetsaspekten helt existentiell. Vi har ambitiösa mål att minska våra koldioxidutsläpp med 25 procent fram till 2025 och det här arbetet har vi också fortsatt med under pandemin.

En bransch i förändring

Även om människor kommer att återuppta resandet och flygbranschen återhämta sig, så kommer pandemin att också att lämna sina spår.

Tallqvist tror att människor även i framtiden kommer att vilja ha kvar den flexibilitet och service som nu blivit vanlig.

– Vi har gett större möjligheter att ändra på resedatumen, något som uppskattats av våra kunder. Även de åtgärder vi tagit för att öka på säkerheten då man reser har uppskattats. Jag tror därför att människor även i fortsättningen kommer att värdesätta service, flexibilitet och säkerhet.

Ett orosmoment är all den byråkrati som uppstår i och med krav på intyg på negativt testsvar eller vaccinering.

– Tallqvist säger att det ligger i allas intresse att resandet går så smidigt som möjligt och hon hoppas därför på en internationell överenskommelse.

Just nu är det krångligt att resa på grund av att olika länder har olika krav och bestämmelser. Vi hoppas på att man så snabbt som möjligt kommer överens om en internationell standard för vilket slags intyg som krävs.

Läs också