Hoppa till huvudinnehåll

Det lönar sig att bygga Pargasleden samtidigt som Rävsundsbron förnyas: "Det är finansieringen som avgör tidtabellen"

Bild över hur den nya vägen och broarna kunde se ut.
Pargasleden har planerats i många år. Bild över hur den nya vägen och broarna kunde se ut. Bild: Pargas stad Pargas,broar,vägplan

I samband med diskussionen om att en ny bro måste byggas över Rävsundet mellan Pargas och S:t Karins, har många nu aktivt börjat arbeta för att även Pargasleden ska bli verklighet.

Förhoppningen är att den nya vägen, som ska bli rakare och snabbare, kan byggas samtidigt som de nya broarna över Rävsundet och Hessundet byggs. Pargasleden skulle gå från Rävsundsbron över västra delen av Kustö, över Kustösundet vid Auvaisberg till Kurkelavägen.

Förutom att trafiken till och från Pargas skulle bli smidigare har den nya vägen också många fördelar för grannstaden S:t Karins.

- Alla personer som tar sig till Pargas eller skärgården passerar S:t Karins. Speciellt sommartider och veckoslut när tusentals bilar passerar Skärgårdsvägen och trafiken ibland står stilla, så bildas det en hel del utsläpp runtomkring Skärgårdsvägen. Pargasleden underlättar rusningar och gör trafiken smidigare, säger S:t Karins politikern Åsa Gustafsson (SFP).

Trafikrondellen i S:t Karins centrum
Pargasleden kan leda till mindre trafik i S:t Karins centrum. Trafikrondellen i S:t Karins centrum Bild: Arash Matin/Yle S:t Karins,rondeller,trafikmärken

"Jag ser många fördelar för trafiksäkerheten och miljön"

Gustafsson som själv bor i närheten av var den nya Pargasleden planeras ser själv framemot den nya vägen.

- Jag tror att i framtiden har vi personer som använder båda vägarna och det underlättar på många sätt. Jag ser många fördelar med tanke på trafiksäkerheten och miljön. Det har varit jätteoroväckande att se de här kilometerlånga bilköerna från lilla Kustöbron långt in till motorvägen, när alla dessa långtradare, bussar och personbilar står på tomgång i trafikljusen, säger Gustafsson.

Pargasleden började diskuteras redan för flera år sedan. Redan på 70-talet gjordes en vägplan för en väg mellan Kirjala och Poikluoma som aldrig fastställdes. Sedan dess har mycket hänt och planerna förnyats.

Eftersom planeringen av Pargasleden pågått redan i flera år, så har S:t Karins stad ganska långt sett till att den mark som är tänkt för den nya vägen är reserverad för den nya vägen. Nya inflyttare i området har också informerats om vägplanerna. Men från företagarhåll väcker vägplanerna också en oro.

- En del företagare i S:t Karins har varit oroade över om kunderna hittar till Krossi-området om trafiken flyttar till Pargasleden. Men jag ser inte det som en så stor oro, jag litar på att kunderna hittar dit även om den nya vägen byggs, säger Gustafsson.

Kvinna står framför stora glasfönster.
Åsa Gustafsson ser många fördelar med Pargasleden. Kvinna står framför stora glasfönster. Bild: Yle/Pontus Nyqvist Svenska folkpartiet i Finland,Åsa Gustafsson,åsa gustafsson

"Det är finansieringen som avgör"

Vägplanen för Rävsundsbron och Hessundsbron är snart klar och kommer till påseende i mars. Ett finansieringsbeslut för byggplaneringen av broarna väntas fattas under våren.

Vägplanen för Kustö-Kurkela området kommer man att börja med nu. Även om planeringen inte hunnit lika långt som vägavsnitten vid broarna, är det ändå möjligt att byggandet av Pargasleden kunde påbörjas strax efter byggandet av de nya broarna inletts, tror projektledare Matti Kiljunen på NTM-centralen i Egentliga Finland.

- Det är finansieringen som avgör. Sen då vi har ett finansieringsbeslut ser vi om den här tidtabellen är möjlig, säger Kiljunen.

- Om vi får finansieringsdelen löst på statsnivå, så tror jag också att vi kan få igenom projektet på kommunal nivå. Finansieringen är det allra viktigaste, säger Gustafsson.

"Vi skulle spara pengar om det räcker med en vägförbindelse"

Den nya bron vid Rävsundet beräknas kosta 85 miljoner euro och bron vid Hessundet 32 miljoner euro. Exakt hur mycket pengar till som behövs om även Pargasleden byggs samtidigt är inte klart.

Kostnadskalkylerna för vägavsnittet vid Kustö-Kurkela området är nästan tio år gamla och stämmer inte längre. Men klart är att det handlar om tiotals miljoner euro till i kostnader. Även om det är frågan om mycket pengar, skulle det i längden ändå bli billigare att bygga allt samtidigt.

- Vi skulle spara pengar om vi inte behövde göra skilda trafikförbindelser till den gamla Skärgårdsvägen, utan det räcker med en vägförbindelse till den nya vägen. Klarar vi oss med en vägförbindelse blir det mindre vägarbeten och det betyder också mindre personal, säger Kiljunen.

Vägplanen för vägavsnitten vid Rävsundsbron och Hessundbron får man ta del av i mars. Planen kommer att finnas till påseende både elektroniskt på webben och vid stadshuset i Pargas.

Här slutar Kurkelantie. Bakom åkern finns Kustö sund.
Trafiken till Åbo och motorvägen kan i framtiden gå längs med Kurkelavägen i S:t Karins. Här slutar Kurkelantie. Bakom åkern finns Kustö sund. Bild: Eino Kossila / Yle vägar,s:t karins

Artikeln uppdaterades 25.1 kl. 9.55 med att specificera att det handlar om en diskussion om att bygga en ny bro vid Rävsundet. Något beslut om brobygget är ännu inte fattat.