Hoppa till huvudinnehåll

Finländska båtar går åt – men branschen får lära sig nya sätt att sälja

En man står böjd över relingen på en nybyggd stor båt.
Beställer man en ny båt från Bella nu, får man den först i höst, säger Olle Granholm på Bella boats i Larsmo. En man står böjd över relingen på en nybyggd stor båt. Bild: Mårten Wallendahl / Yle Bella Veneet,Larsmo,båtbyggnad,olle granholm

Larsmohallen har högt i tak och är starkt upplyst, där Bella boats tillverkar Aquador- och Flipperbåtar. De kring nio meter långa modellerna som tillverkas här, är inte de billigaste fritidsbåtarna - men köpare hittas utan problem.

– Vi har fullt upp fram till hösten med de beställningar vi fått in nu. Kunderna hittas mest i Norden och Europa, men också den finländska marknaden drar, säger Olle Granholm som ansvarar för produktionslinjen i Larsmo.

Coronapandemin både bra och dålig för branschen

Även om pandemin förorsakat en del osäkerhet i de flesta branscher, tycker Granholm att de positiva följderna överväger.

På våren var det problem att få ut båtarna ur landet, men nu har det löst sig. En del underleverantörer har också haft problem att få fram delar, men det gäller att beställa i tid, säger Granholm.
Han ser att finländarnas förändrade semesterbeteende gett båtlivet ett uppsving.

– Man såg i somras att båtlivet var mycket livligare och nu verkar det som den kommande sommaren blir ännu livligare.

Hur långt framåt man vågar sia, är inte säkert. Men just nu verkar läget bra. På Hydrolink boatcenter i Vasa gick försäljningen av båtar upp med mellan 20 och 30 procent i somras. Försäljaren Mats Carlson säger att också hösten var livlig inom båthandeln.

– Båtarna fortsatte att sälja bra också på hösten och alla begagnade varor gick också åt. Både vi och andra företag i branschen sålde slut på bra, begagnade båtar. Också sådana som stått i flera år, säger Carlson.

Båt som hobbby intresserar folk

Under vintern har man sålt många nya båtar inför nästa säsong -Och trenden ser ut att hålla i sig. På Hydrolink är man inriktad på lite dyrare båtar i prisklassen 50 000 till en halv miljon euro.

Försäljare Mats Carlson på Hydrolink.
Det har gått bra att sälja både nytt och begaganat i Vasa, säger Mats Carlson på Hydrolink. Försäljare Mats Carlson på Hydrolink. Bild: Yle/Markus Bergfors Vasa,båtar

De båtar man sålt mest av ligger mellan 50 000 och 250 000 euro i pris. Carlson säger att det närmast är förbindelsebåtar som man också kan övernatta i.

– Kunderna har börjat värdera bekvämligheten och framför allt sjöegenskaperna hos båten. Marschfarten hos våra båtar ligger mellan 30 och 40 knop och det kräver comfort och bekvämlighet.

På Hydrolink har man i dagens läge sålt 15 nya båtar inför nästa säsong. Det betyder att det återstår ungefär tio.

– Normalt brukar vi sälja slut på båtar under båtmässan. Men den blir inte av i år, så vi säljer säkert de sista genom andra kanaler under den närmaste månaden, säger Carlson.

Missar mässan

Det största osäkerhetsmomentet just nu är hur man ska nå kunderna utan mässa.

– Det är svårt att nå de kunder som annars kommer förbi på båtmässan. Om de inte läser branschtidningar eller surfar in på våra hemsidor, säger Carlson.

De båtmärken som Hydrolink är ensamförsäljare för är enklare att hitta för potentiella kunder. Det är främst lite billigare båtar som vållar problem. En möjlighet är privata utskick och reklam i lokalpressen, och att ordna egna visningar i liten skala säger Carlson.

Carlson säger att båttillverkarna försöker svara på den ökade efterfrågan och leverera fler båtar. Men problemet är brist på komponenter säger Mats Carlson. Långa nedstängningar ute i världen gör den här ekvationen omöjlig.

Långa leveranstider

I och med den ökade efterfrågan blir resultatet långa leveranstider. På vissa större båtmodeller kan leveranstiden i dag vara mellan två och tre år.

– Då blir det mycket svårt att sälja båtar, säger Carlson.

Den utmaningen ser man också på Båtbranschens centralförbund Finnboat. Blir det för långa leveranstider, svalnar intresset, för båtsäsongen är kort i norra Europa, så båten borde hinna sjösättas före midsommar, konstaterar Jarkko Pajusalo, som är Finnboats vd.

– Nu är nästan alla båtutsälltningar inställda och de har en väldigt viktig funktion för försäljningen av många av båtmärkena. I Finland säljs normalt hälften av de nya båtarna under året under båtmässan.

Nu blir mässan virtuellt, vilket har sina utmaningar för både köpare och säljare. Men läget tvingar också fram nya sätt för industrin att marknadsföra sina produkter.

En man står på en förhöjning intill en stor fritdsbåt som färdigställs i en hall.
Båtar för över 150.000 euro har åtgång både i Finland och utomlands, vet Olle Granholm på Bella. En man står på en förhöjning intill en stor fritdsbåt som färdigställs i en hall. Bild: Mårten Wallendahl / Yle Larsmo,båtbyggnad,olle granholm

Klart är att det blir en omställning, som troligen också kommer att få följder för båthandeln i framtiden, förutspår man på Finnboat. Att 70 procent av båttillverkningen går på export blir också en fråga som rör annat än pandemin.

– Att USA och Europa haft fyra jobbiga år i handelsrelationerna har varit svårt för branschen. Men att det läget nu svänger i och med att Joe Biden kom till makten är en bra sak för all finländsk export, och det är också bra för båtbranschen, säger Jarkko Pajusalo.

Brist på arbetare

I Larsmo tror man också starkt på ett liv efter pandemin. En volatil bransch som båtförsäljning har blivit van vid vågtoppar och dalar, men det betyder också att man inte kan luta sig tillbaka fast läget ser bra ut.

En båtbyggare fixar steglister inne i kajutan på en nybyggd båt.
Det är ont om folk till båtbranchen, men Bella har lyckats nyrekrytera för att hinna med beställningarna. En båtbyggare fixar steglister inne i kajutan på en nybyggd båt. Bild: Mårten Wallendahl / Yle båtbyggare,Bella Veneet

– Det går nog bra för tillverkarna här i Österbotten generellt just nu. Men ett stort problem är att vi inte får tillräckligt med arbetskraft. Vi nyanställde en del i höstas - men utbildat folk hittar man inte, så man får vara beredd på att utbilda arbetarna själv, säger Olle Granholm.

Läs också